Zo maak je een professionele indruk met de juiste LinkedIn achtergrondfoto (inclusief 5 voorbeelden)
Je LinkedIn profiel is je persoonlijke website. En je LinkedIn achtergrondfoto is een echte eye catcher. Bezoekers vormen direct een beter beeld bij het zien van je achtergrondfoto. Door die strategisch in te zetten, pak je direct hun aandacht en trek je mensen aan die bij je passen. Dit helpt je in je netwerkgroei en uiteindelijke aantal leads. In dit artikel lees je hoe je een professionele indruk maakt met de juiste LinkedIn achtergrondfoto, inclusief 5 goede voorbeelden.
Waarom is de LinkedIn achtergrondfoto zo belangrijk?
Misschien herken je het. Je ziet iemand reageren op een LinkedIn bijdrage en besluit een kijkje te nemen op het profiel. Vrijwel direct gaan je ogen naar de profielfoto van die persoon. En je checkt de achtergrondfoto. Je hoopt daar een beter beeld te krijgen van wat die persoon doet en voor welke organisatie diegene werkt.
Als mens heb je (onbewust) je mening binnen een seconde klaar. Dan hebben we een beeld van iemand. En dat beeld heeft invloed op de mate waarin mensen contact met je opnemen. Of niet. Uiteindelijk heeft je achtergrondfoto op LinkedIn dus directe invloed op je (commerciële) kansen.
Daarom is het belangrijk dat jij een ijzersterke omslagfoto kiest die bij jou past én je netwerk aanspreekt. En ook één die direct concreet geeft in wat je voor de profielbezoeker kan betekenen.
Zo maak je de ideale LinkedIn achtergrondfoto
Nu je weet hoe belangrijk de LinkedIn achtergrondfoto is, wil je er werk van maken. Voor je haastig op zoek gaat naar een grafisch vormgever: dat is niet nodig. Er zijn tegenwoordig veel tools die je leven een stuk makkelijker maken. Canva is er daar één van en mijn favoriet. Canva is een soort ‘Photoshop voor Dummies’ dus dat sprak mij gelijk aan:-). Het is gratis te gebruiken, al is er ook een premium versie.
Het mooie aan Canva is dat ze voor verschillende LinkedIn afbeeldingen de juiste formaten al hebben verwerkt. Het enige wat jij hoeft te doen, is zoeken naar ‘LinkedIn achtergrondfoto’ en het juiste formaat staat voor je klaar.
Je krijgt zelfs een flink aantal ontwerpsuggesties. Dit zijn ontwerpen die door professionele designers zijn gemaakt en jij gewoon mag gebruiken. Pas ze aan, verander de achtergrondafbeelding en je hebt binnen no-time een achtergrondfoto waar menig LinkedIn gebruiker jaloers op zal zijn.
Nog een reden om voor een goede achtergrondfoto te kiezen: Google
Wanneer je op Google naar iemand zoekt, is de kans groot dat het LinkedIn-profiel van die persoon hoog in de zoekresultaten staat. Optimale vindbaar zijn anno nu is essentieel, daarom optimaliseer ik altijd bij samenwerking zowel de profieltekst als ook je banner. Zo krijg je meer profielbezoekers en verkrijg je meer kansen zoals het vinden van een baan of interessante opdracht.
💡Let op: zorg voor een goede naam van je foto zodat Google hem goed indexeert. Dus niet: ‘1234567.jpg’ maar bijvoorbeeld ‘LinkedInspecialist.jpg’
Mijn tips voor een goede LinkedIn achtergrondfoto
Tijd om aan de slag te gaan. Hieronder 3 tips waar jij je LinkedIn achtergrondfoto optimaliseert. Ik deel deze praktische tips ook altijd aan opdrachtgevers die mijn incompany trainingen volgen. Zo val je op en versterk je je personal brand.
Tip 1: Kies een afbeelding die bij je past
In principe is iedere afbeelding mogelijk als achtergrondfoto. Zo ken ik mensen die geboren en getogen zijn in Utrecht, zij hebben een prachtige foto van de Oudegracht of de Domtoren gekozen. Dat past bij ze en bij hun bedrijf. Zoals deze van Gerard:
Ik ben altijd voorstander van een achtergrondfoto die direct duidelijk maakt wat je voor een ander kan betekenen. Iemand moet direct zien of jij de persoon bent die diegene nodig heeft of nodig kan hebben in de toekomst. Spits dit bijvoorbeeld toe op je activiteiten op het platform.
Jouw LinkedIn banner is een gratis plek advertentieruimte.
👉🏻 De beste achtergrondfoto op LinkedIn past bij jou, je werk of activiteiten en maakt de profielbezoeker duidelijk waar je voor staat en kan betekenen.
Tip 2: Denk aan verschillende devices
Tegenwoordig surft een groot deel van de internetgebruikers via hun telefoon. Webshops en andere websites worden zelfs ‘mobile first’ ontworpen. Developers ontwikkelen eerst een mobiele variant van de website, pas daarna maken ze aanpassingen zodat het er op desktop ook goed uitziet.
Veel LinkedIn gebruikers bezoeken LinkedIn ook via hun telefoon. Zorg er daarom voor dat je achtergrondfoto goed te lezen is op mobiel. Te vaak zie ik dit verkeerd gaan. Dan maken we in Canva of een andere tool een prachtige afbeelding die klopt. Niets meer aan doen. Maar dan open je ‘m op je telefoon en moet je je ogen dichtknijpen om de boodschap te lezen. Een no-go. Je wil het anderen zo makkelijk mogelijk maken. Altijd dus je vers ontworpen banner checken in de LinkedIn-app.
Tip 3: Kijkrichting: psychologische tip
Gebruik je een foto van jezelf of klanten in je LinkedIn achtergrondfoto? Hartstikke leuk. Dat maakt het lekker persoonlijk en geeft je bezoeker direct een goed beeld van jou als professional. Let wel op je kijkrichting. Wij mensen kijken van nature direct naar het gezicht van de persoon die we zien en volgen daarna de kijkrichting. Richt je ogen op de tekst die ze moeten lezen en je scoort punten. De ogen van een bezoeker zullen naar de tekst leiden en jij hebt je boodschap gedeeld.
❌Verkeerde kijkrichting
✅Goede kijkrichting
5 Ideeën voor een geweldige achtergrondfoto
Zo, tijd om aan de slag te gaan. Jij weet inmiddels waarom een achtergrondfoto belangrijk is, waar je op moet letten en welke tools beschikbaar zijn. Maar zoals je hierboven ziet, begint alles met een wit canvas. Dit is jouw schone lei, dus een kans om iets unieks te creëren voor jezelf. Hierbij 5 ideeën voor je LinkedIn achtergrondfoto.
1. Skyline van een stad
De stad waarin je woont als achtergrondfoto instellen kan een goede zet zijn. Wij mensen vinden het geweldig om zaken te doen met mensen uit dezelfde omgeving. Dat voelt vertrouwd. Zoek op fotowebsites zoals pixabay.com voor een gratis & rechtenvrije foto van je stad en stel deze in als achtergrondfoto.
2. Team
Wil je je bedrijf een persoonlijke uitstraling geven? Dit is hoe ScoVas uit Almere het doet op een originele manier. Dit type banner werkt sterk voor je employer brand en het aantrekken van personeel. Je geeft je organisatie -letterlijk en figuurlijk- een gezicht en laat zien het team voorop te stellen. En ook misschien als ‘bruggenbouwer’😉
3. Missie
Werk je bij een bedrijf dat gelooft in duurzame energie? Of hebben jullie een andere ‘groene missie’ waar foto’s op aan kunnen sluiten? Dat kan een mooi bruggetje zijn. Denk bijvoorbeeld aan een achtergrondfoto zoals deze:
Meer tijdwinst en waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Dat merk je direct als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulare e-book bij de hand en zet deze methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
✅ Vergroot jouw zichtbaarheid en wordt beter gevonden
✅ Laat je netwerk groeien met relevante connecties
✅ Onderstreep je expertstatus
✅ Trek vaker betere klanten aan
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past 🤝🏻100% leven!
Download
4. Product of de dienst die je verkoopt
Je kunt het product of de dienst die je verkoopt verwerken in je achtergrondfoto. Zo zien potentiële klanten direct wat je doet of in welke branche je actief bent. Het hoeft niet eens het daadwerkelijke product te zijn. Misschien werk je wel bij een bedrijf in de logistiek en kies je voor een achtergrondfoto die dat duidelijk maakt. Check het onderstaande voorbeelden eens:
of deze van Dopper:
5. Rustige tekst
Text only kan ook! Sommige professionals kiezen voor rustig beeld met tekst die aanzet tot actie. Eenvoud zorgt voor rust. Geef aan wat je doet of houdt het in dit voorbeeld kort maar krachtig: 100% LinkedIn specialist. Hett daarbij laten is sterk voor conversie. Het zet bezoekers aan het denken. Blijken de eigen teksten niet goed te converteren? Dan schakelen ze de ervaren specialist in.
Achtergrondfoto toevoegen op LinkedIn: zo doe je dat
Achtergrondfoto toevoegen:
- Tik op je profiel op het 📸-pictogram
- Tik op de sectie ‘achtergrondfoto’, tik daarna op ‘wijzigen’ (of ‘verwijderen’)
- Volg de instructies die LinkedIn geeft
- Pas eventueel de grootte en positie aan (dit hoeft niet wanneer je met Canva werkt)
- Tik rechtsboven op opslaan 😄
Veelgestelde vragen over een LinkedIn achtergrondfoto
1. ‘Wat is de ideale afmeting en bestandstype?’
Een LinkedIn achtergrondfoto heeft een resolutie van 1584 pixels bij 395 pixels, is .jpg of .png en maximaal 4MB. Zoals gezegd heeft Canva dit al voor je ingeregeld met hun handige template. Je kan natuurlijk naar wens ook een andere softwaretool gebruiken.
2. ‘Is het aan te raden tekst en/of een bedrijfslogo toe te voegen?’
Dat kan je naar wens doen. Houdt wel rekening met de leesbaarheid in de LinkedIn-app. En maak de eventuele tekst niet te klein. En plaats het niet aan de linkerkant van je foto omdat je profielfoto hier komt te staan.
3. ‘Hoe vaak kan je de banner wisselen?’
Leuke vraag! Ik zie dat veel LinkedIn gebruikers niet vaak hun achtergrondfoto wisselen en dat vooral doen bij een baanwisseling of verandering in diensten/productaanbod. Je kan als je toch aan de slag gaat, er gelijk 3 – 5 ontwerpen zodat je makkelijk kunt wisselen.
4. ‘Ik heb ook een pagina. Zal ik daar dezelfde foto plaatsen of juist een andere?’
Wat jezelf het mooiste vind. Zelf gebruik ik wel dezelfde foto voor mijn profiel en LinkedInpagina, ik merk dat dit herkenbaar is en eenheid uitstraalt. Maar doe wat bij jou past😄 Let op: je pagina heeft een andere resolutie: 1128 x 1191 pixels.
5. ‘Dienen wij als team allemaal dezelfde omslagfoto te plaatsen of juist niet?’
In de praktijk zie ik bij LinkedIn trainingen hier regelmatig discussies over. Je hoeft als medewerker niet het bedrijfsontwerp aan te houden, het is immers jouw profiel en dat bepaal jezelf. Maar sommige gebruiken uit gemak en voor een herkenbare uitstraling dezelfde achtergrondfoto. Dus ontwerp er zelf een of vraag het aan je marketing / communicatie-collega.
Laat mij je helpen bij het optimaliseren van je profiel
Het maximale uit je LinkedIn-profiel halen is voor iedereen mogelijk, dus ook voor jou. Het verbeteren van je profiel- en achtergrondfoto is nog maar het begin. Er zijn zo veel knoppen waar jij aan kunt draaien om net wat meer bezoekers en leads te genereren. Als LinkedIn Certified-trainer help ik professionals en teams met het optimaliseren van hun profiel. Dit doe ik van zzp tot mkb en alle sectoren. Bedrijven zoals ANWB, Ballast Nedam, Menzis en Sweco zijn je al voorgegaan. Recentelijk heb ik voor interim business analyst Bjorn Huizer zijn profiel onder handen genomen, zie de voor en na van de LinkedIn profielverbetering:
👉🏻 Plan direct een vrijblijvend kennismakingsgesprek in, je mag mij in deze Zoomcall van max. 30 minuten ALLES vragen over LinkedIn. Er zijn max. 2 plekken per maand in te plannen in mijn agenda, vol = vol. Dit is kosteloos en vrijblijvend. Je ontvangt advies op maat, passend bij je wensen en doelen. Mooie kans om te ontdekken hoe jij of je team met een compleet en klantgericht profiel het verschil gaat maken. Kom in gesprek, ik kijk uit naar onze online kennismaking. Vind je offline ontmoeten prettiger? Dat kan altijd, je bent van harte welkom bij mij op het kantoor van Rivercloud in Utrecht☕
Over Rivercloud: 100% LinkedIn specialist



Victor Huiting is eigenaar van Rivercloud, officieel ‘LinkedIn Certified’ en sinds 2007 100% LinkedIn specialist. Hij helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en laat je zien hoe je meer klanten aantrekt met LinkedIn. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium. Neem gerust contact op: tel. 030-80 80 454 / victor@rivercloud.nl