Zo krijg je meer leads en business met LinkedIn in 2022

20 maart, 2024

Wil jij meer leads met linkedIn? Wat je hiervoor nodig hebt, is een heldere, uitgekiende LinkedIn strategie. Zo groeit je bedrijf in 2022 en krijg je meer en betere klantafspraken via LinkedIn. In dit artikel geef ik je een aantal belangrijke tips voor meer business met LinkedIn.

Bepaal wat je doel is met social selling

‘Als je geen doel hebt, kan je niet scoren’ zei Johan Cruyff ooit. En zo is het. Stel je wilt om de (virtuele) tafel met ondernemers in de regio Amsterdam. Dan kun je daar een strategie op loslaten. Ga je met de auto of de trein? Welke route neem je? Hoe laat vertrek je? Zo is het ook als je een social selling strategie opzet. Zodra je duidelijk voor ogen hebt waar je naartoe wilt, kun je gaan bedenken hoe je dit op de beste manier kunt doen.

Doelen zijn bijvoorbeeld:

  • Meer naamsbekendheid en zichtbaarheid
  • Beter gevonden worden
  • Sterkere profilering van je merk
  • Onderstrepen van je expertise en autoriteit
  • Meer of betere klantafspraken via LinkedIn
  • De relatie met bestaande klanten verbeteren
  • Meer business met LinkedIn en/of talentvol personeel aantrekken

Vaak is het een combinatie. Deze zijn voor jou en je team de komende tijd de routeplanner op weg naar (meer) succes.  Zorg er dan ook voor dat jij en eventueel je team zijn navigatiesysteem op de doelen heeft ingesteld. Tijdens een 1-op-1 of LinkedIn teamtraining start ik altijd met een strategie op 1 A4, concreet en praktisch.

Social selling

Maak je doelen behapbaar. Maak er een gewoonte van.

Samen met een opdrachtgever heb ik onlangs een LinkedIn stappenplan opgesteld bestaande uit:
profielverbetering
elke dag 10 connectieverzoeken (uiteraard met korte persoonlijke tekst)
1 post
een praktische LinkedIn routine

Dit is 30-60 minuten werk per dag. Is dat voor jou te doen? De resultaten beginnen nu langzaam te komen en dit smaakt naar meer: leuke interactie op zijn content, relevante connectiegroei (met ca. 150 beslissers per maand), directe berichten en ja: de eerste leads druppelen binnen. En we zijn pas net begonnen! Wil je dit ook?

LinkedIn is een marathon, geen sprint.

Werk je Ervaring bij

Door een up-to-date overzicht van je werkervaring, ziet je netwerk in één oogopslag of je over passende ervaring beschikt.

Ook hier geldt: maak niet alleen je werkervaring aan, maak hem ook compleet. Voeg dus relevante tekst toe. Zo word je beter gevonden door het benoemen van je taken, je acties en vooral je resultaten. Nog beter: geef een beknopt voorbeeld van een project, beschrijf je rol hier en reflecteer hierop.

Dit draagt allemaal bij aan je autoriteit, leiderschap en expertstatus.

Creëer een professioneel en persoonlijk merk

Wanneer je op LinkedIn profielen bekijkt, sta je er soms versteld van hoe weinig aantrekkelijk die zijn. Dat is opmerkelijk want je profiel is het eerste contact dat je maakt met de mogelijke klant. Een goede, professionele foto waarop je recht in de camera kijkt, is wel het minste wat je kunt doen. Vaak beslissen mensen in een paar seconden of ze jouw profiel aandachtig gaan bekijken of liever direct maar doorklikken. Waar moet je zoal op letten als je meer business met LinkedIn wilt?

Zorg ervoor dat je persoonlijke LinkedIn profiel concreet, compleet en klantgericht is opgesteld. Je profiel is jouw persoonlijke website en geeft steeds vaker een eerste indruk. En je eerste indruk kun je maar 1x maken, dus zorg dat ie goed is

  • Mensen maken contact met mensen, niet met een merk. Daarom is een persoonlijk profiel zo belangrijk. Je vertelt het verhaal van jezelf. Dat doe je in de ik-persoon. Zo spreek je iemand direct aan, dus communiceer alsof er iemand tegenover je zit. Dat is de eerste stap om met iemand in contact te komen.
  • Een goed verhaal zorgt dat mensen je leren kennen, leuk vinden en gaan vertrouwen. Dat verhaal vertel je natuurlijk niet alleen in je profiel, maar ook door bijvoorbeeld artikelen en video’s te plaatsen. Of geef eens een webinar!. Vertel waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet, voor wie je het doet en wat jij voor hen kunt betekenen. Op die manier kun je (potentiële) klanten inspireren en stimuleren tot actie.
  • Door middel van het delen van kennis, tips en heldere inzichten, bouw je autoriteit op. Zodra je een bepaalde positie hebt verkregen in je netwerk, gaan mensen denken, van deze persoon wil ik misschien wel wat kopen.
  • Maak je profiel dus ook altijd met jouw ideale klant in je achterhoofd. Zij moeten zich kunnen identificeren met jouw verhaal en er hun voordeel mee kunnen doen. Wanneer potentiële klanten naar je profiel kijken, vragen ze zich eigenlijk maar een ding af: WIIFM. Dus what’s in it for me? Ofwel op welke manier ben jij nuttig voor mij? Wees daar superduidelijk en overtuigend in.
Persoonlijk merk

Spreek de taal van de klant

Inspireer jij door creatief of grappig te zijn? Waar het bij social selling op LinkedIn uiteindelijk om gaat, is dat je echt contact maakt en daarvoor moet je de taal van de klant spreken.

De manier waarop je iemand aanspreekt kan dus per persoon verschillen en hangt af van de functie en de branche waar deze werkzaam is. Je zult je eerst moeten verdiepen in je klanten en meer te weten komen over hun wensen en de problemen die zij willen oplossen. Door de juiste tone of voice te gebruiken, maak je contact en win je het vertrouwen van je klanten en kun je ze beter helpen en advies geven. Zo groeit je bedrijf ook in 2022.

Als iemand die jou goed kent en vertrouwt, je voorstelt aan een of meerdere personen in zijn netwerk, dan is dat natuurlijk een kans waar je dankbaar gebruik van kan maken.

Zo’n 84% van de kopers begint hun koopproces met een verwijzing van iemand die ze vertrouwen

Wees dankbaar en respectvol voor meer leads met LinkedIn. Je kunt een relatie actief vragen om jou te introduceren in zijn of haar netwerk, maar dan moet je dat wel op een vriendelijke manier doen. Leg altijd uit waarom je om de introductie vraagt en houdt het initiatief bij je zelf, wacht dus niet af.
Via de zoekfunctie van LinkedIn kan je via een vertrouwd netwerkcontact zijn/haar netwerk uitpluizen en gericht om een warme introductie vragen.

Houdt altijd voor ogen dat iemand je een gunst verleent en ga er niet bij voorbaat vanuit dat een introductie of verwijzing ook daadwerkelijk iets oplevert. Accepteer dan ook dat niet iedere introductie succesvol is. Tip: je kan eens bij een ontmoeting of klantgesprek actief de vraag stellen: ‘hoe kan ik jou zo goed mogelijk helpen? Wil je in contact komen met een beslisser? Ik verbind je graag’. Levert de mooiste situaties op. Kom dus niet alleen halen, begin eens met geven.

Bonustip voor meer business met LinkedIn

Hoe maak je op de juiste manier virtueel contact?

Online contact via een videogesprekken is helemaal ingeburgerd. Van Whatsapp, Teams en Zoom wordt er heel wat online met elkaar gesproken en dat is blijvend. De coronacrisis heeft dat alleen nog maar versterkt. Videobellen brengt een heel andere dynamiek met zich mee dan wanneer je iemand face to face spreekt.

Geen armen over elkaar

Een video call kan de laatste stap zijn die leidt tot een verkoop. Klanten willen je ‘live’ spreken voordat ze een beslissing nemen. Dat vraagt om een betrokken houding. Zit jij voor je videoscherm met je armen over elkaar te converseren, dan geef je eigenlijk aan niet echt geïnteresseerd te zijn of dat je je van de ander afsluit. Dat is nu niet bepaald een goede manier om contact te maken.

Jezelf open stellen

Wil je succesvol communiceren in een virtuele omgeving? Dan moet je jezelf openstellen. Dit houdt in dat je open vragen stelt, dat je voldoende ruimte geeft aan de ander om te praten en daar ook aandachtig naar luistert. Dit laatste geldt natuurlijk ook bij een telefoongesprek zonder beelden. Luisteren en vervolgens inspelen op de vragen en opmerkingen van de klant is dan zeker zo belangrijk als zelf het hoogste woord voeren.

Benieuwd naar optimale groei met de juiste LinkedIn strategie? Neem contact op of boek direct een LinkedIn Groeigesprek.  (tijdelijk kosteloos t/m 31 januari ’23)

Zo krijg je meer leads en business met LinkedIn in 2022

20 maart, 2024

Wil jij meer leads met linkedIn? Wat je hiervoor nodig hebt, is een heldere, uitgekiende LinkedIn strategie. Zo groeit je bedrijf in 2022 en krijg je meer en betere klantafspraken via LinkedIn. In dit artikel geef ik je een aantal belangrijke tips voor meer business met LinkedIn.

Bepaal wat je doel is met social selling

‘Als je geen doel hebt, kan je niet scoren’ zei Johan Cruyff ooit. En zo is het. Stel je wilt om de (virtuele) tafel met ondernemers in de regio Amsterdam. Dan kun je daar een strategie op loslaten. Ga je met de auto of de trein? Welke route neem je? Hoe laat vertrek je? Zo is het ook als je een social selling strategie opzet. Zodra je duidelijk voor ogen hebt waar je naartoe wilt, kun je gaan bedenken hoe je dit op de beste manier kunt doen.

Doelen zijn bijvoorbeeld:

  • Meer naamsbekendheid en zichtbaarheid
  • Beter gevonden worden
  • Sterkere profilering van je merk
  • Onderstrepen van je expertise en autoriteit
  • Meer of betere klantafspraken via LinkedIn
  • De relatie met bestaande klanten verbeteren
  • Meer business met LinkedIn en/of talentvol personeel aantrekken

Vaak is het een combinatie. Deze zijn voor jou en je team de komende tijd de routeplanner op weg naar (meer) succes.  Zorg er dan ook voor dat jij en eventueel je team zijn navigatiesysteem op de doelen heeft ingesteld. Tijdens een 1-op-1 of LinkedIn teamtraining start ik altijd met een strategie op 1 A4, concreet en praktisch.

Social selling

Maak je doelen behapbaar. Maak er een gewoonte van.

Samen met een opdrachtgever heb ik onlangs een LinkedIn stappenplan opgesteld bestaande uit:
profielverbetering
elke dag 10 connectieverzoeken (uiteraard met korte persoonlijke tekst)
1 post
een praktische LinkedIn routine

Dit is 30-60 minuten werk per dag. Is dat voor jou te doen? De resultaten beginnen nu langzaam te komen en dit smaakt naar meer: leuke interactie op zijn content, relevante connectiegroei (met ca. 150 beslissers per maand), directe berichten en ja: de eerste leads druppelen binnen. En we zijn pas net begonnen! Wil je dit ook?

LinkedIn is een marathon, geen sprint.

Werk je Ervaring bij

Door een up-to-date overzicht van je werkervaring, ziet je netwerk in één oogopslag of je over passende ervaring beschikt.

Ook hier geldt: maak niet alleen je werkervaring aan, maak hem ook compleet. Voeg dus relevante tekst toe. Zo word je beter gevonden door het benoemen van je taken, je acties en vooral je resultaten. Nog beter: geef een beknopt voorbeeld van een project, beschrijf je rol hier en reflecteer hierop.

Dit draagt allemaal bij aan je autoriteit, leiderschap en expertstatus.

Creëer een professioneel en persoonlijk merk

Wanneer je op LinkedIn profielen bekijkt, sta je er soms versteld van hoe weinig aantrekkelijk die zijn. Dat is opmerkelijk want je profiel is het eerste contact dat je maakt met de mogelijke klant. Een goede, professionele foto waarop je recht in de camera kijkt, is wel het minste wat je kunt doen. Vaak beslissen mensen in een paar seconden of ze jouw profiel aandachtig gaan bekijken of liever direct maar doorklikken. Waar moet je zoal op letten als je meer business met LinkedIn wilt?

Zorg ervoor dat je persoonlijke LinkedIn profiel concreet, compleet en klantgericht is opgesteld. Je profiel is jouw persoonlijke website en geeft steeds vaker een eerste indruk. En je eerste indruk kun je maar 1x maken, dus zorg dat ie goed is

  • Mensen maken contact met mensen, niet met een merk. Daarom is een persoonlijk profiel zo belangrijk. Je vertelt het verhaal van jezelf. Dat doe je in de ik-persoon. Zo spreek je iemand direct aan, dus communiceer alsof er iemand tegenover je zit. Dat is de eerste stap om met iemand in contact te komen.
  • Een goed verhaal zorgt dat mensen je leren kennen, leuk vinden en gaan vertrouwen. Dat verhaal vertel je natuurlijk niet alleen in je profiel, maar ook door bijvoorbeeld artikelen en video’s te plaatsen. Of geef eens een webinar!. Vertel waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet, voor wie je het doet en wat jij voor hen kunt betekenen. Op die manier kun je (potentiële) klanten inspireren en stimuleren tot actie.
  • Door middel van het delen van kennis, tips en heldere inzichten, bouw je autoriteit op. Zodra je een bepaalde positie hebt verkregen in je netwerk, gaan mensen denken, van deze persoon wil ik misschien wel wat kopen.
  • Maak je profiel dus ook altijd met jouw ideale klant in je achterhoofd. Zij moeten zich kunnen identificeren met jouw verhaal en er hun voordeel mee kunnen doen. Wanneer potentiële klanten naar je profiel kijken, vragen ze zich eigenlijk maar een ding af: WIIFM. Dus what’s in it for me? Ofwel op welke manier ben jij nuttig voor mij? Wees daar superduidelijk en overtuigend in.
Persoonlijk merk

Spreek de taal van de klant

Inspireer jij door creatief of grappig te zijn? Waar het bij social selling op LinkedIn uiteindelijk om gaat, is dat je echt contact maakt en daarvoor moet je de taal van de klant spreken.

De manier waarop je iemand aanspreekt kan dus per persoon verschillen en hangt af van de functie en de branche waar deze werkzaam is. Je zult je eerst moeten verdiepen in je klanten en meer te weten komen over hun wensen en de problemen die zij willen oplossen. Door de juiste tone of voice te gebruiken, maak je contact en win je het vertrouwen van je klanten en kun je ze beter helpen en advies geven. Zo groeit je bedrijf ook in 2022.

Als iemand die jou goed kent en vertrouwt, je voorstelt aan een of meerdere personen in zijn netwerk, dan is dat natuurlijk een kans waar je dankbaar gebruik van kan maken.

Zo’n 84% van de kopers begint hun koopproces met een verwijzing van iemand die ze vertrouwen

Wees dankbaar en respectvol voor meer leads met LinkedIn. Je kunt een relatie actief vragen om jou te introduceren in zijn of haar netwerk, maar dan moet je dat wel op een vriendelijke manier doen. Leg altijd uit waarom je om de introductie vraagt en houdt het initiatief bij je zelf, wacht dus niet af.
Via de zoekfunctie van LinkedIn kan je via een vertrouwd netwerkcontact zijn/haar netwerk uitpluizen en gericht om een warme introductie vragen.

Houdt altijd voor ogen dat iemand je een gunst verleent en ga er niet bij voorbaat vanuit dat een introductie of verwijzing ook daadwerkelijk iets oplevert. Accepteer dan ook dat niet iedere introductie succesvol is. Tip: je kan eens bij een ontmoeting of klantgesprek actief de vraag stellen: ‘hoe kan ik jou zo goed mogelijk helpen? Wil je in contact komen met een beslisser? Ik verbind je graag’. Levert de mooiste situaties op. Kom dus niet alleen halen, begin eens met geven.

Bonustip voor meer business met LinkedIn

Hoe maak je op de juiste manier virtueel contact?

Online contact via een videogesprekken is helemaal ingeburgerd. Van Whatsapp, Teams en Zoom wordt er heel wat online met elkaar gesproken en dat is blijvend. De coronacrisis heeft dat alleen nog maar versterkt. Videobellen brengt een heel andere dynamiek met zich mee dan wanneer je iemand face to face spreekt.

Geen armen over elkaar

Een video call kan de laatste stap zijn die leidt tot een verkoop. Klanten willen je ‘live’ spreken voordat ze een beslissing nemen. Dat vraagt om een betrokken houding. Zit jij voor je videoscherm met je armen over elkaar te converseren, dan geef je eigenlijk aan niet echt geïnteresseerd te zijn of dat je je van de ander afsluit. Dat is nu niet bepaald een goede manier om contact te maken.

Jezelf open stellen

Wil je succesvol communiceren in een virtuele omgeving? Dan moet je jezelf openstellen. Dit houdt in dat je open vragen stelt, dat je voldoende ruimte geeft aan de ander om te praten en daar ook aandachtig naar luistert. Dit laatste geldt natuurlijk ook bij een telefoongesprek zonder beelden. Luisteren en vervolgens inspelen op de vragen en opmerkingen van de klant is dan zeker zo belangrijk als zelf het hoogste woord voeren.

Benieuwd naar optimale groei met de juiste LinkedIn strategie? Neem contact op of boek direct een LinkedIn Groeigesprek.  (tijdelijk kosteloos t/m 31 januari ’23)

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!

Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.

Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.

Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl