Leestijd: 3,5 min.
Als ondernemer of sales professional weet je dat LinkedIn een belangrijk platform is om leads en prospects te verzamelen. Hoewel je je best doet om maximaal van LinkedIn te profiteren, ontbreekt het je vaak aan tijd. Je hebt het tenslotte al druk genoeg met je core business. No worries! In dit artikel geef ik je 5 gouden LinkedIn tips voor een constante stroom aan leads.
Heb je een vraag over LinkedIn? Krijg nu onafhankelijk en eerlijk advies van een 100% LinkedIn specialist over wat het beste bij jou past. Bel, mail of app. Of boek direct je LinkedIn Groeigesprek (30 min. videocall, tijdelijk kosteloos t/m 31 oktober)
Gouden LinkedIn tip 1. Stuur geen potentiële klanten naar de concurrent.
Je kent het wel, dat blokje ‘Ook Bekeken’ rechts op je profiel waarin staat vermeld naar welke profielen bezoekers nog meer keken. Hartstikke handig natuurlijk als je zelf op zoek bent naar mogelijke klanten. Maar wat als je profielbezoeker een mogelijke klant is, en daar je concurrent tussen ziet staan? Ben je
dan ook zo blij met deze functie? Daar kan je wat aan doen! De lijst met mensen in ‘Ook Bekeken’ wordt door LinkedIn zelf weergegeven. Je hebt er geen invloed op wie er tussen staat, wel óf je profielbezoekers dit zien.
Mijn gouden LinkedIn tip is dan ook om deze functie uit te zetten. Zo voorkom je dat bezoekers jouw profiel verlaten en zo gaat de aandacht meer naar jou uit. Gevolg: zo groei je sneller in volgers en stimuleer je aanvragen. Deactiveer profielonderdeel ‘Ook Bekeken’ eenmalig in de instellingen. Dit doe je hier.
Aanrader: stel je profiel op als een lead magnet. Oftewel, stel je profiel compleet en klantgericht op. Zo word je zichtbaarder en trek je vaker de beste klanten aan. Kan je hulp gebruiken? Ik help je.
Gouden LinkedIn tip 2. Verkrijg meer relevante volgers.
Wanneer LinkedIn voor jou een lead generator is dan zou ik inzetten op het aantrekken van meer volgers. Vooral volgers die je graag hebt! Meer relevante volgers betekent meer kans op zichtbaarheid en interactie. Je benadrukt je specialisme en visie zodat je vaker mensen aantrekt die bij je passen.
Het voordeel is dat deze volgers jouw LinkedIn acties zien, je impact van je boodschap is vaak groter dan je denkt.
Hoe je meer volgers krijgt op LinkedIn? Zo:
- Creëer & publiceer regelmatig content. Dit biedt enorme meerwaarde voor je potentiële klanten, dus deel je inzichten, ideeën en passies. Er zijn maar liefst 14 contenttypes zoals text only, foto, video, document, audio -of live video event en sinds kort carrousels. Allemaal manieren om zichtbaar te zijn, je specialisme te onderstrepen en mensen aan je te binden. Mijn advies: kies het content format dat je leuk vindt, goed in bent én aanslaat bij je doelgroep.
- Geef commentaar op bijdragen. Dit kan dagelijks, kost je maar 10-15 minuten. Een ‘like’ is vluchtiger, met een commentaar geef je je zichtbaarheid en expertise een flinke boost. Werkt net zo goed als een eigen post! Doe het wel doordacht, dus niet: ‘leuk’. Wel:’ Supermooi <@naam> hoe je zo ondanks alle uitdagingen een mooi resultaat hebt geboekt als ondernemer! Hoe ga je om met <uitdaging/onderwerp>?
- Activeer Creatormodus. De functie activeer je eenmalig (en gratis) op je profiel. Volgen wordt de standaard actie, al kan connecten nog steeds. 💡Uit ervaring weet ik dat LinkedIn gebruikers je sneller volgen dan met je connecten. Het is immers, maar 1 druk op de knop. Je krijgt een melding bij een nieuwe volger én je kan er desgewenst alsnog mee connecten. Creatormodus activeren is nodig als je een LinkedIn Live sessie wilt starten, een audio event of een LinkedIn Nieuwsbrief wilt versturen naar je netwerk. Ben je een creator? Dan is het wat voor jou.
Gouden LinkedIn tip 3. Connect je via de LinkedIn-app? Voeg dan een persoonlijke tekst toe.
Een van mijn gouden tips is om -zowel op de desktop als de mobiele versie van LinkedIn- bij connectieverzoek een persoonlijke tekst mee te sturen. Dat maakt soms het verschil tussen je verzoek accepteren of afwijzen😊 Voordeel is ook dat je deze tekst na het accepteren bij ‘Berichten’ terugvindt. Altijd handig als je na lange tijd nieuwsgierig bent hoe het contact eerder is ontstaan. Je stimuleert ook sneller een gesprek. Zonder bijgesloten tekstje is het vaak ‘connect en forget’.
Kies voor een persoonlijk verzoek waarin je aangeeft wie je bent en waarom je contact zoekt. Geef de ontvanger een reden je verzoek te accepteren. Dat is makkelijk als je iemand kent, maar wat als jullie elkaar niet kennen? Dan moet je meer je best doen. Stel je tekst zo relevant mogelijk op.
Voorbeeld:
‘Beste ….,
leuk dat je mij volgt/op mijn post reageerde🙏🏻! Graag connect ik met je, zo blijven we goed bij elkaar in beeld en kan ik je beter verbinden met mijn netwerk. We delen ook x aantal connecties zag ik:-) Dank & prettige dag. Victor 100% LinkedIn specialist.’
Wil je connecten via de LinkedIn-app? Ga dan op je smartphone in de LinkedIn-app naar het profiel van de persoon waarmee je een connectie wilt maken. Klik op de drie puntjes “…”. en voeg je tekst toe.
Gouden LinkedIn tip 4. Reageer als bedrijf op een LinkedIn bijdrage.
Het was tot voor kort enorm ingewikkeld om als organisatie op LinkedIn te reageren op een bijdrage. Je naam moest ergens genoemd zijn of er moest een specifieke hashtag matchen. LinkedIn heeft het supermakkelijk gemaakt om voortaan als organisatie op elke LinkedIn post supersimpel te reageren. Eindelijk! Dit kan zoals je gewend bent met een like, comment of share.
Hoe je dat doet? Zo:
Dit is dé gouden tip als je als organisatie wilt werken aan je merk en zichtbaarheid. Het helpt je in het aantrekken van meer bezoekers naar je pagina. Zo krijg je meer volgers, websiteverkeer en trek je sneller personeel en nieuwe klanten aan. Doen dus, reageer -wanneer het relevant is- als bedrijf eens op een LinkedIn post. Persoonlijk verwacht ik dat organisaties flink gebruik gaan maken van deze gloednieuwe functie. We gaan dus in de tijdlijn vaker comments van bedrijven zien.
Tip: plaats je als bedrijf een comment? Vermeld dan ook je eigen naam, zoals ‘@Victor. Dit is persoonlijker en maakt de eventuele vervolgcommunicatie makkelijker. Een pagina kan je tenslotte geen bericht sturen, mensen wel.
Gouden LinkedIn tip 5. Combineer LinkedIn geavanceerd zoeken met Boolean search.
Wil je op zoek gaan naar beslissers bij interessante bedrijven? Ga dan aan de slag met Boolean Search? Wat? Boolean search is een slimme zoektechniek en bij het grote publiek vrij onbekend. Het geeft je de mogelijkheid snel de beste resultaten te vinden door de juiste combinatie van woorden. Zo vind je precies waarnaar je op zoek bent. Deze handige en simpele zoektechniek bied je veel mogelijkheden. Ze helpen je allemaal bij het snel en doelgericht vinden van wat je zoekt!
Gebruik de termen AND, OR, NOT
Voorbeeld
LinkedIn trainer: ca. 2.000.000
LinkedIn AND trainer: 5400 mensen. Dus minder en betere zoekresultaten. Gebruik de LinkedIn filters om je zoekopdracht te verfijnen, zoals regio opf connectiegraad. Probeer het eens uit.
p.s. zoek je nog een ervaren LinkedIn trainer die je verder helpt? Ik ken toevallig nog een uitstekende 100% LinkedIn specialist. Scheelt je zoeken😉
Doe je voordeel met de Gouden LinkedIn tips!
Meer tijdwinst en waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Dat merk je direct als je dit Playbook gebruikt. Houdt het bij de hand en zet deze methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
✅ Vergroot jouw zichtbaarheid en wordt beter gevonden
✅ Laat je netwerk groeien met relevante connecties
✅ Onderstreep je expertstatus
✅ Trek vaker betere klanten aan
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past 🤝🏻
Download
Onafhankelijk advies van een 100% LinkedIn specialist
Ben je benieuwd naar hoe je LinkedIn het allerbeste inzet? Wat meest optimale aanpak is voor jou of je team? Als onafhankelijk, 100% LinkedIn specialist deel ik graag mijn kennis met jou zodat je LinkedIn echt voor je laat werken. Verken je kansen, boek direct je LinkedIn Groeigesprek (max. 2 videocalls per maand beschikbaar, vol=vol kosteloos t/m 31 mei)
Over Rivercloud: 100% LinkedIn specialist



Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Rivercloud en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd. Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij duizenden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als ervaren LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze strategieen en tips graag met je, zodat je kunt doen waar jij goed in bent. Neem gerust contact op: tel 030-80 80 454 of victor@rivercloud.nl