Unique Selling Points? Vertaal ze Naar Unieke Klantvoordelen

Unique Selling Points? Vertaal ze Naar Unieke Klantvoordelen

Het belang van unique selling points (usp’s) voor iedere ondernemer

Iedere ondernemer dient op de hoogte te zijn van zijn of haar usp’s en de meerwaarde daarvan voor de klant. Je dient dus elk van deze usp’s te kunnen uitleggen als een klantvoordeel en deze in alle marketinguitingen te communiceren. Vraag je ondernemers wat hen onderscheidt van de concullega’s, dan moeten sommige van hen diep graven. Ondernemen is een automatisme geworden. De verscheidenheid aan antwoorden op deze vraag is groot. Het is natuurlijk een compliment dat jij als ondernemer de reden bent dat mensen zaken met je doen! Dat men jou waardeert en vertrouwd. Toch mag je de ups’s niet uit het oog verliezen. Waarom kopen klanten bij jou en niet bij je concurrent? Oftewel, wat zijn jouw unieke klantvoordelen?

Wat is een unique selling point?

Met een usp onderscheid je jezelf van degenen die hetzelfde product of dezelfde dienst leveren. Met veel collega aanbieders op de markt is het lastig om de beste indruk te maken. Je maakt de beste indruk als je jouw usp’s vertaalt naar een klantvoordeel. Dit kan namelijk het verschil maken om voor jou als ondernemer te kiezen.

Wat is de behoefte van je klant? Zorg dat je de beste oplossing biedt voor jouw klant. Jij bent namelijk uniek! Je zult zien dat de voor jou ideale klant dan heel bewust voor jou kiest. Maak het niet onnodig moeilijk, sommige klanten vinden het al bijzonder als je terugbelt en je afspraken nakomt. Of als je ‘gewoon’ attent bent.

Een aantal voorbeelden van usp’s:

USPKlantvoordelen
Eigenaar als vast contactpersoonGemak, snelheid en vertrouwd gevoel
ISO-certificeringKwaliteit, betrouwbaarheid en degelijkheid
Geen voorrijd- of reiskostenFinancieel voordeel

Verwerk deze punten in al je marketinguitingen, zoals je website, elevator pitch en offertes. Je zult positief verrast zijn door het effect!

Tot slot enkele usp’s die vertaald zijn naar klantvoordelen:

  • Vindt u het elders goedkoper? Dan betalen wij u het verschil terug (BCC)
  • Vandaag voor 23:59 besteld, morgen in huis (Coolblue)
  • 24 uur per dag bereikbaar voor calamiteiten (G4S)
  • Eén maand gratis volledige functionaliteit (Spotify, Netflix)
  • 7 dagen per week gratis thuisbezorgd (Coolblue)

Kan het beter en sneller?

Natuurlijk, vraag het gewoon aan je klant! Je zult versteld staan van wat men uniek vind. Zeker bij een nieuwe klant na een offertetraject is het een prima moment om te vragen: ‘Wat heeft de doorslag gegeven?’ Luister goed en scherp waar nodig je marketingboodschap aan. Ook uit klanttevredenheidsonderzoeken kun je veel waardevolle kenmerken halen die je uniek en aansprekend maken. Succes!

Worstel je met het vertalen van je usp’s naar unieke klantvoordelen? Rivercloud helpt ondernemers met meer onderscheidend vermogen en het aantrekken van meer klanten.

Neem contact op

victor huiting
Over Rivercloud

Trainer is  Victor Huiting, eigenaar van Rivercloud. Victor heeft 15 jaar sales- en acquisitie-ervaring en deelt graag zijn kennis en vaardigheden vanuit zijn eigen praktijk. Als new business specialist & LinkedIn trainer helpt Victor ondernemers en salesmedewerkers met waardevolle inzichten en praktische tips over hoe je meer ideale klanten vindt en aan je bindt. Neem gerust contact met hem op voor meer informatie: tel 030-8080454 / 06-16264349 www.rivercloud.nl / victor@rivercloud.nl

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.