Top 10 Meest Gemaakte LinkedIn Fouten

Top 10 Meest Gemaakte LinkedIn Fouten

Leestijd: 5 min.

LinkedIn fouten, wanneer je zoals ik vaak op LinkedIn actief bent, zie je regelmatig ‘fouten’ voorbij komen. In contact met klanten krijg ik veel vragen over ‘hoe het nou hoort’ en hoe je dat slim voorkomt. In dit blogartikel de top 10 meest gemaakte LinkedIn fouten die je beter niet kunt maken. 

1. LinkedIn fouten: je profielfoto is niet professioneel

Je profielfoto is één van de meest belangrijke onderdelen van je profiel. Wanneer je een profielfoto plaatst, zorg dan wel dat die duidelijk is en professioneel overkomt.

  • Samen met je partner op de foto,  met je huisdier of een jolige prent waarop je met een glas bier in je hand staat? Ehhh…dat is misschien leuk voor andere social media😊 LinkedIn is een platform voor business professionals. Dat ben jij. Laat dat zien.
  • Jouw foto heeft de meeste impact wanneer vooral je gezicht zichtbaar is en je recht in de camera kijkt. Ongemerkt worden mensen namelijk direct aangetrokken tot iemands blik in de ogen. Een foto spreekt tot de verbeelding. Het kan helemaal geen kwaad om voor jouw profielfoto een professionele fotograaf in te huren. Sterker nog, dat raad ik van harte aan. Kies wel een specialist in headshots.

 

 

3. Je bent je achtergrondfoto (‘banner’) vergeten

Een achtergrondfoto is een must. Een banner is voor elke LinkedIn gebruiker mogelijk. Een unieke achtergrondfoto springt direct in het oog en dé uitgelezen kans om iets van jezelf te laten zien. Ben je een trainer? Dan is dit de plek om hier foto te plaatsen waar jij voor een groep staat. Het geeft je profielbezoeker een beter beeld en kan het ijs breken in een gesprek.

Tips:

  • Let op de resolutie, bij voorkeur is het 1584 x 396 pixels. De afbeelding moet in .jpg of .png zijn en max. 4 mb. Zie hier mijn korte video over het aanpassen van je banner.
  • Kies een foto uit je eigen collectie of vindt -gratis- hoge kwaliteit foto’s op www.pixabay.com of www.pexels.com.

LinkedIn is geen cv. Het is je digitale reputatie

4. Je kopregel is (net) niet goed

Wat ik veel tegenkom is de functie in de kopregel, dus ‘eigenaar bedrijf x’ of  ‘accountmanager bedrijf z’. Dit is wat op je visitekaartje staat. Het is alleen niet onderscheidend en zegt jouw doelgroep meestal niets.

 

Zie je kopregel (of ‘headline’, als je Engelse taalinstellingen hebt) als een krantenkop. Als jij een krant opslaat dan ‘scan’ je wellicht eerst de koppen en blijf je hangen bij dat wat je aanspreekt voordat je het artikel leest. Juist, je hebt een kopregel nodig die aansprekend is.
Dat kan op twee manieren:

  • ‘’Ik help <doelgroep x> aan <resultaat> met <middel>’’ Dus: Ik help ondernemers en sales professionals aan meer leads in minder tijd met LinkedIn. Nog beter: Helpt jou als ondernemer of sales professional aan meer leads in minder tijd met LinkedIn.
  •  Gebruik keywords waar je doelgroep op zoekt. Stel: je bent directeur bij een IT security bedrijf, dan wordt het: Levert IT oplossingen die je IT infrastructuur veilig & efficiënt houdt | Managing Director | Cisco-certified.

    Tip: je hebt 120 karakters aan tekstruimte, wees kort en bondig. Verkrijg 100 karakters extra door je kopregel vanaf een Apple aan te passen. Hier een uitgebreid artikel over afmetingen en pixels.

Wil je zichtbaarder worden en meer klanten aantrekken met LinkedIn? Start dan met de gratis LinkedIn Profiel Checklist. Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk.

Download gratis LinkedIn Profiel Checklist

5. Fouten op LinkedIn: je samenvatting ontbreekt

Als je hoog wilt scoren op de Schaal Van LinkedIn Fouten dan moet je geen samenvatting toevoegen😉 Veel gebruikers vinden het lastig een samenvatting op te stellen, wat ik goed begrijp. Toch is het een gemiste kans om niet over jezelf, je vaardigheden, je baan of je onderneming te vertellen. Veel ‘andere LinkedIn gebruikers’ maken deze vergissing. Wees niet zoals die ander, wees jezelf. Stel een goede samenvatting op of laat mij je helpen.

 

geen LinkedIn samenvatting

 

  • Concentreer je op de 4 W’s: Wie, Wat, Waar en Waarom. Zo weten mensen gelijk Wie je bent, Wat je doet of ambieert, Waar je ze het beste mee helpt en Waarom je doet wat je doet.

Als jij een website bezoekt en je hebt interesse dan wil je toch ook makkelijk contact leggen? Sluit af met je contactinfo zoals je e-mail, telefoonnummer en je website. Heb je waardevolle content die je weggeeft? Zoals mijn LinkedIn Profiel Checklist. Voeg ook beeldmateriaal toe zoals pdf, video of foto. Vertel het niet alleen, laat het ook zien.

6. Je spreekt over jezelf in de derde persoon

Helaas ook een LinkedIn fout die ik vaak ervaar. Je bent op LinkedIn geen roman aan het schrijven waarin je met enige afstand jezelf beschrijft. Vergelijk het met wanneer jij iemand voor het eerst ontmoet en jezelf voorstelt. Je zult zoiets zeggen als: ‘hallo ik ben Jan(et)’. Dat geldt ook wanneer je jezelf online presenteert, dat doe je in de eerste persoon. ‘Ik ben marketingdeskundige’ i.p.v. ‘Jan is een ervaren marketingdeskundige’.

7. Je voegt geen persoonlijk bericht toe bij een connectieverzoek

Helaas zijn 8 à 9 van de connectieverzoeken die ik ontvang zonder persoonlijk bericht. Eén van de meeste voorkomende fouten op LinkedIn, jammer!

Als je een een persoonlijke tekst toevoegt, dan:
– is de kans groter dat de uitnodiging geaccepteerd wordt. Je netwerk groeit zo sneller.
– blijft deze tekst wél in LinkedIn Messaging te zien. Dit stimuleert verdere interactie en is makkelijk voor toekomstig contact.
– laat je zien moeite te doen. En het is persoonlijker. Zo bouw je aan relaties in plaats van dat je connecties verzamelt.

geen persoonlijke tekst

Voorbeeld:
Beste Valentine,

Super je vandaag ontmoet te hebben, ik vond het een plezierig gesprek en kijk uit naar de samenwerking. Ik connect graag met je, zo blijven we bij elkaar in beeld en kan ik je beter verbinden met mijn netwerk.

Prettige dag,
Victor
Rivercloud’

Geef aan waar je elkaar eventueel van kent, en waarom je van waarde bent voor de ander. In dit geval heb ik mijn contactpersoon net gesproken dus we kennen elkaar. Met een persoonlijk bericht onderscheid je jezelf meer en bouw je aan waardevolle relaties. Maak hier een goede gewoonte van.

Tip: Heb je net telefonisch een afspraak gemaakt? Mooi! Dan adviseer ik je direct een connectieverzoek te sturen. Mocht de afspraak niet doorgaan, dan blijf je via LinkedIn top of mind, dit helpt je in de toekomst.

LinkedIn is je persoonlijke website. Laat de beste versie van jezelf zien.

8. Je hebt geen goede manieren

Komt helaas voor op LinkedIn: een gebrek aan goede manieren. Het is net het echte leven😊 LinkedIn is een sociaal medium dus houdt het ook een beetje sociaal he?! Maak van goede manieren een goede gewoonte. Heb je altijd plezier van.

geen goede manieren

5 Praktische tips hoe je dat bij LinkedIn slim toepast:

  • Wanneer je een privébericht ontvangt, doe je er goed aan om daar tijdig en netjes op te antwoorden. Net als e-mail. LinkedIn Messaging wordt steeds meer gemeengoed in de communicatie en je ontvangt er een notificatie en e-mail. Niet te missen dus.
  • Bedanken als je getagged wordt. Misschien is er iemand op zoek naar een tekstschrijver of coach en jouw netwerkcontact ziet een oproep in de tijdlijn en noemt jouw naam. Zeer attent! Een ‘like’ of ‘bedankt voor het taggen’ is dan een kleine moeite. Wie weet levert het een leuk cont(r)act op.
  • Reageer je kritisch op een post? Prima, maar hou het netjes. Wees genuanceerd. Vertel ook geen onzin. Wanneer je nauwelijks iets van het onderwerp af weet, is het beter om geen commentaar te leveren. Soms is zwijgen veelzeggend.
  • Geef altijd antwoord op reacties onder jouw berichten. Dat wordt over het algemeen op prijs gesteld. Plaatst iemand een kritische opmerking en vind je dat niet terecht? Leg rustig en beleefd uit waarom, dit wordt door de meeste mensen zeer gewaardeerd en jij geeft een goed voorbeeld.
  • Geen plagiaat. Spreekt voor zich toch? Helaas zie ik dit nog wel eens voorbij komen, echt een no go. Een tool zoals Copyscape kan je hierbij helpen dit op te sporen. Je kan ook bij inbreuk op je auteursrecht, de niet-zo-creatieve-copypaster sommeren met een pittige brief. Juridisch dichtgetimmert, te personaliseren en desgewenst vaker te gebruiken. Die bestel je hier (geen affiliate en geen inbreuk).

 

You were born an original, don’t die a copy

9. Je bent je onderschrijvingen ‘vergeten’

Vergissen is menselijk, geeft niets. Aanbevelingen op jouw LinkedIn profiel zijn natuurlijk de kers op de taart. Wat is er nu beter dan te bewijzen dat mensen waardering hebben voor jouw kwaliteiten? Het zegt veel over jou als persoon, je aanpak en je resultaten. Net als jij -ik althans wel- je laat beïnvloeden met reviews (Booking -en Bol.com zijn er groot mee geworden) heeft het veel impact wanneer anderen vertellen hoe goed je bent. Geen aanbevelingen (willen) hebben, behoort zonder twijfel tot één van de meest voorkomende LinkedIn fouten.

  • Biedt eens een collega of klant en een recommendation aan. Ik denk dat ze van hun stoel vallen van verbazing. Het is geven en nemen, begin eens met geven. Laat je waardering blijken, je smeedt zo echt een band. Bovendien straalt het ook positief op jou af, het is immers zichtbaar voor iedereen. Gewoon eens doen.
  • Je kunt er ook om vragen. Mik op minimaal 3. Gisteren heb ik bij Bol.com een product gekocht, vandaag een reviewverzoek in de mailbox. Is ook volstrekt normaal op LinkedIn. Het zal je zeker helpen bij het vinden van een nieuwe baan, of het binnenhalen van nieuwe opdrachten. Ik doe dit zelf eerst persoonlijk of telefonisch, en na commitment stuur ik direct via LinkedIn een verzoek. Echt het ijzer smeden wanneer het heet is. Ook in offertes verwerk ik onderschrijvingen. Met deze sociale bewijskracht overtuig ik potentiële klanten en krijg ik meer opdrachten voor LinkedIn trainingen.

10. Je verstuurt sales pitches

Laat ik het positief bekijken: je doet de moeite om een persoonlijk bericht te sturen. Maar elke voordeel heb z’n nadeel😊 LinkedIn is een platform voor exposure en het bouwen aan relaties. En ja, daar kunnen bel -of bezoekafspraken uit voortkomen die je kunnen helpen groeien. Dat gun ik je van harte. Helaas zie ik nog wel dat sales professionals soms iets te gefocused zijn op de business en zelfs al bij een connectieverzoek een pitch meesturen. Echt. Niet. Doen. Je bent dan aan koude acquisitie aan het doen via LinkedIn.

sales pitch LinkedIn
De kans dat je prospect je verzoek accepteert is kleiner en het is slecht voor je imago. En het risico bestaat dat je in de ‘LinkedIn Jail’ terecht komt. Wat? Alhoewel het niet officieel is bevestigd door LinkedIn zelf, wordt door mijn mede LinkedIn specialisten aangenomen, dat na 5 x een klik op ‘I dont know this person’ je in het vervolg bij connecten, eerst een e-mailadres moet invullen. Na het afwijzen van je connectieverzoek kan je prospect hier op klikken. Deze situatie zou ik altijd voorkomen. Zo haal je je target natuurlijk niet. Zie LinkedIn als een netwerkbijeenkomst waar je heen gaat om nieuwe mensen te leren kennen, handen te schudden, het gezellig te hebben, goed te luisteren en kijken hoe je iemand het beste kunt helpen. Als je dat online ook zo doet, ben je al een heel eind op weg😊

Benieuwd naar jouw kansen met LinkedIn? Ontdek hoe je jouw onderneming laat groeien door LinkedIn slim in te zetten.

Boek belafspraak

Over Rivercloud

victor huitingVictor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en laat je zien hoe je meer klanten aantrekt met LinkedIn. Victor is de eigenaar van Rivercloud en actief op LinkedIn sinds 2007. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium. Leadgeneratie met LinkedIn kun je ook slim uitbesteden aan Rivercloud zodat je tijd bespaart en meer tijd hebt om klantgesprekken te voeren. Neem gerust contact met hem op voor meer informatie: tel 030-80 80 454 / victor@rivercloud.nl

19 Reacties

  1. Alexandra 1 week geleden

    Er zit een hele wereld achter LinkedIn. Fijne tips, dank daarvoor.

    • Auteur
      Victor Huiting 5 dagen geleden

      Graag gedaan. LinkedIn is continu is beweging en er komt best wat bij kijken om op de hoogte te blijven, zorgen voor interactie en het bereiken van je doelen.

  2. Caroline 1 week geleden

    Herkenbaar, en sommige van je punten zijn een bron van ergernis. Dat in de derde persoon over je carrière praten staat echt knullig inderdaad en die sales pitches delete ik altijd direct.

  3. Nicole Orriëns 1 week geleden

    Jeetje, wat kun je nog een boel fout doen op LinkedIn. En ik vond het al een lastig platform…

  4. Felice Veenman 1 week geleden

    zooooo, hier ga ik eens rustig voor zitten

    • Auteur
      Victor Huiting 5 dagen geleden

      Ik weet het, het is een flinke blog. Maar als je deze comment al hebt gelezen dan heb je bovenstaande tekst ook allemaal tot je genomen, je hebt het gehaald:-)

  5. Linne 1 week geleden

    Super handig! Tot nu vergeet of stel ik het aanmaken van een Linkdin Account steeds uit, maar met deze tips gaat het helemaal goedkoper als ik hem heb aangemaakt. Dankjewel!

  6. Mandy 1 week geleden

    Wat goed dat je hier een blog over schrijft! Van zulke dingen, kunnen mensen leren 🙂

    • Auteur
      Victor Huiting 5 dagen geleden

      Ik vind het ook fijn om mijn kennis te delen zodat iedereen LinkedIn optimaal benut.

  7. Elles 1 week geleden

    Goed om te weten! Ik moet me hier binnenkort ook wat meer in verdiepen dus dan ga ik zeker deze fouten niet maken!
    Liefs,
    Elles

  8. Manon 7 dagen geleden

    Ik ben schuldig aan heel veel dingen, behalve aan 6, 8 en 10. Manon vindt nummer 6 echt het toppunt van stomheid.

    • Auteur
      Victor Huiting 5 dagen geleden

      Praten in de 3e persoon vind Victor ook raar en onnodig.

  9. Mitchel 7 dagen geleden

    Dit zijn echt 10 tips die je makkelijk in de praktijk kunt brengen. Ik heb mijn profiel al zodanig de laatste tijd aangepast dat het een completer inzicht biedt. LinkedIn is ook handig om op de hoogte te blijven van het werk van anderen.

    • Auteur
      Victor Huiting 5 dagen geleden

      Ik houd mijn tips ook graag praktisch en in heldere taal Mitchel. Dit hoor ik vaker, keep it simple.

  10. Wanda 6 dagen geleden

    Zelf doe ik niks met LinkedIn, maar ik herken veel van bovengenoemde fouten. Ik krijg regelmatig zakelijke mails waar dan een foto van de afzender bij staat. Op zich prima, maar niet als het zo’n vakantiefoto is, dat vind ik dan totaal niet professioneel overkomen.

  11. Danielle 5 dagen geleden

    Ik kan nog wel wat puntjes verbeteren zie ik al.

  12. Stefaan De Winter 5 dagen geleden

    Bedankt voor je tips, ik ga er is mee aan de slag!

  13. Janet 4 dagen geleden

    Wat kun je veel doen met LinkedIn zeg. Ik heb het wel, maar doe er eerlijk gezegd weinig tot niets mee. Dat komt ook omdat ik in het onderwijs werk, waarbij LinkedIn nog niet heel noodzakelijk is om carrière te maken of te zoeken.

  14. rachel 4 dagen geleden

    hele handige en nuttige tips en ik ga er maar eens voor zitten want die van mij is om te huilen geloof ik haha

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.