Offerte Opstellen: Waar Moet je op Letten?

Offerte Opstellen: Waar Moet je op Letten?

Je hebt een offerteaanvraag gekregen. Dat is fijn want je hebt immers veel tijd geïnvesteerd in een goede, SEO-proof website en bent bij talloze netwerkmeetings geweest. Nu werpt je moeite eindelijk haar vruchten af. Mooi! Een uitgelezen kans voor jou om te laten zien wat je in huis hebt. Maar hoe haal jij die deal binnen tegen de beste prijs? Lees hier hoe jij die winnende offerte schrijft!

Op zoek naar een match

Eén van de meest gemaakte fouten in een verkoopgesprek is het stellen van de verkeerde vragen. Om wel die effectieve vragen te stellen, moet een concreet doel vooropstaan. Bijvoorbeeld het beter leren kennen van je klantwensen. Probeer ook met vragen helder te krijgen wat je klant wil (en wat vooral niet). Ga daarna bij jezelf te rade wat jij voor de klant kunt betekenen. Misschien sluiten jullie wel naadloos bij elkaar aan en hoef je niet eens een prijsopgave te schrijven. Zoekt je klant naar iets waar jij net niet in uitblinkt? Verwijs hem of haar dan door naar iemand uit je netwerk.

Enkele vragen die je kunt stellen:

  • Wat is de aanleiding voor je verzoek?
  • Wat wil je in de offerte terugzien?
  • Heb je eerder gebruikgemaakt van een soortgelijke dienst? En wat zou je wel en wat niet opnieuw willen ervaren?
  • Hoe kunnen we voor jou het beste resultaat bieden?
  • Op basis waarvan maak je een keuze? Wat geeft de doorslag?

Nu zal je op de laatste vraag vaak te horen krijgen dat de prijs de doorslag geeft. Toon hiervoor begrip en vraag dan: “Indien elke offerte aanbieder aan dezelfde eisen voldoet voor hetzelfde tarief, wat is dan doorslaggevend?” Mijn persoonlijke ervaring is dat prijs zeker van belang is, maar andere waarden ook zeker een rol spelen. En onbewust maken die vaak het verschil. Vraag als laatste ook waarom de klant voor jou kiest. In mijn geval hoor ik dan: ‘gevoel’, ‘persoonlijke klik’ en ‘specialisme’. Laat vooral de klant aan het woord en stuur zelf alleen het gesprek met vragen. Dit alles helpt je je marketinguitingen en je onderscheidend vermogen aan te scherpen.

leads met linkedin

En nog enkele tips:

  • Voorkom taal- en spelfouten. Het komt slordig en onprofessioneel over als je woorden vout schrijft;-) Is taal een valkuil? Schakel dan een goede copywriter in (bv Carin van Wijgerden) voor foutloze en overtuigende teksten. Dit scheelt tijd en je hebt een goede offertetemplate waar je lang plezier van hebt en direct altijd snel kunt aanpassen.
  • Gebruik 1, maximaal 2 A4’tjes. Mijn ervaring is dat de meeste mensen het liefste een kort en heldere prijsopgave lezen i.p.v. ellenlange lappen tekst.
  • Luister, vat samen en vraag door in je gesprek. Dit zorgt ervoor dat de klant zich begrepen voelt en eerder voor je kiest.
  • Vraag ook bij welke andere aanbieders men een prijsvoorstel opvraagt en wie dat zijn. En durf ook naar het budget te vragen. Echt, gewoon doen. Hiermee sluit je optimaal aan op de behoefte van de klant.

Wil je sneller meer opdrachten voor de beste prijs?
Verken jouw kansen en maak direct een (telefonische) afspraak

Neem contact op

Noem eens geen prijs

Een alternatief is om in een prijsvoorstel niet alleen te vermelden welke werkzaamheden je uitvoert, maar de klant zelf het tarief te laten bepalen. Dus bij het €-teken geen tarief, maar: wat vind je het waard? Hiermee onderscheid je je zeker van je concurrenten én geef je de klant de kans om te bepalen wat ze voor je dienst over hebben. Aan jou vervolgens de keus om te bepalen of je hier wel of niet op ingaat. Mij heeft het interessante opdrachten opgeleverd en soms ook nog tegen een hoger tarief dan ik had verwacht. Nog leuker!

Wil je nu echt met je offerte aan de slag? Leer een top offerte schrijven.

Laat ons jou dan ondersteunen met superhandige tips en trucs in een praktische training; De Winnende Offerte. Samen met een ervaren en kundige copywriter bieden we actieve ondersteuning aan het verbeteren van je prijsvoorstel en offerte schrijven. Zet nu de eerste stap en haal meer orders binnen tegen de beste prijs!

Vind je deze blog interessant en wil je met mij linken op LinkedIn? Leuk! Ik zie je persoonlijke uitnodiging graag tegemoet.

 

victor huitingTrainer is  Victor Huiting, eigenaar van Rivercloud. Victor heeft 15 jaar sales- en acquisitie-ervaring en deelt graag zijn kennis en vaardigheden vanuit zijn eigen praktijk. Als new business specialist & LinkedIn trainer helpt Victor ondernemers en salesmedewerkers met waardevolle inzichten en praktische tips over hoe je meer ideale klanten vindt en aan je bindt. Neem gerust contact met hem op voor meer informatie: tel 030-80 80 454 www.rivercloud.nl / victor@rivercloud.nl

2 Reacties

  1. Stan 9 maanden geleden

    Mooi en duidelijk artikel! Zelf maak ik ook gebruik van een offerte template, echt een wereld van verschil. Nadat ik het template goed had opgesteld, heb ik enorm veel tijd bespaart. Het enige dat ik nu nog hoef te doen is de gegevens invullen en de offerte verzenden!

  2. Auteur
    Victor Huiting 9 maanden geleden

    Goed om te horen Stan, bedankt. Maak het jezelf inderdaad makkelijk door een of meerdere goede offertetemplates op te stellen waardoor je in de toekomst bij een aanvraag veel tijd bespaart en optimaal aansluit op de klantbehoefte. Succes met het bedienen van je klant en bedankt voor je reactie.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.