Meer Leads in Minder Tijd met LinkedIn Sales Navigator

Meer Leads in Minder Tijd met LinkedIn Sales Navigator

Leestijd: 3 min.
Update: 8 juli’20

LinkedIn Sales Navigator is dé tool om leads te genereren. Het vergemakkelijkt en versnelt je salesproces en helpt aan meer succces met social selling. Potentiële klanten en partners vind je sneller, je komt makkelijker met ze in contact en je houdt de relatie up-to-date. Een must have, zeker voor ondernemers en (b2b) salesprofessionals. Het is een uitbreiding op LinkedIn en een aparte online omgeving. Je krijgt flink wat: realtime en up-to-date zoekresultaten om je beste klanten te vinden. Met wereldwijd ruim 690 miljoen LinkedIn-gebruikers waarvan 8 miljoen+ in Nederland, is Sales Navigator een zeer interessante optie voor meer leads en sales.

#1 Word Sales Navigator-klant 😊

Begin maar eens met een proefaccount voor Sales Navigator. Er zijn 3 versies: Professional, Team en Enterprise. Dat kun je voor een maand kosteloos aanvragen via je LinkedIn-account. Daarna ga je betalen. Wat het je oplevert? Waardevolle (sales)informatie voor een paar tientjes per maand per gebruiker. Die heb je echt zo terugverdiend. Aanmelden kan hier.

#2 Lead builder

Met Lead builder in Sales Navigator kun je op veel meer velden filteren dan met de standaard zoekmachine van LinkedIn. Zoek je bijvoorbeeld op een functietitel, dan filtert LinkedIn de totale database. Maar je zit vast niet te wachten op zes miljoen resultaten. Met Sales Navigator kun je verder filteren. En dan wordt het pas echt interessant.

Via ‘advanced’ en ‘search for leads’ kun je de beste leads vinden in de sector of business van jouw keuze. Je kunt bijvoorbeeld kiezen uit functie, locatie/regio, bedrijf, industrie enz. Plus nog een paar extra filters om nog specifieker te focussen, bijvoorbeeld op bedrijfsgrootte of connectiegraad. Vergeet die laatste niet!

 

Een filteropdracht kan bijvoorbeeld zijn: Mensen die in Nederland, met de functietitel marketing manager, werken in de sectoren software/internet/information technology & services sector, bij een organisatie van 200 – 500 medewerkers en die nog geen connectie van je zijn. Van zo’n zoekopdracht word je al een stuk vrolijker: die levert een lijst op met potentiële klanten. In dit voorbeeld bij mij 3.500+ mensen als resultaat. Maar liefst 1500+ mensen hiervan zijn actief, dat is een mooi startpunt voor vervolgstappen. En zo kun je verder filteren, bijvoorbeeld op hoe lang ze al bij die organisatie werken, connectiegraad etc. Tot je een lijst compleet hebt met ‘droomklanten’.

meer leads met Linkedin sales navigator -Rivercloud meer leads in minder tijd met linkedin sales navigator resultaat Rivercloud

#3 LinkedIn Sales Navigator: save as lead

Dit zijn de mensen die je zoekt. Maak een selectie en sla ze gauw op: ‘save as lead’, want ze kunnen het spoor zijn naar meer klanten. Door je leads op te slaan ontvang je al hun updates in de tijdlijn van Sales Navigator. Bekijk het profiel van de lead om te zien of er nog meer interessante raakvlakken zijn. Je kunt meer van je lead bijhouden, updates volgen, zónder dat die dat zelf merkt. In Sales Navigator ziet die persoon niet dat je z’n profiel hebt bekeken, mits je dat uiteraard hebt ingesteld. Deze instelling staat los van je profielinstellingen in LinkedIn zelf. En niemand komt erachter dat je iemand als lead hebt bewaard. Personen sla je op als lead, bedrijven als account.

Dankzij Lead builder en Save as lead heb je een ideale lijst met stakeholders die naadloos aansluiten bij jouw ideale klantprofiel. Wat een kansen om te connecten! Als je het account voor het bedrijf opent in Sales Navigator, krijg je een overzicht van de activiteiten van dat bedrijf op LinkedIn en van wat de mensen die daar werken allemaal delen. Het is dus ook raadzaam om interessante bedrijven te gaan volgen.

Meer leads in minder tijd LinkedIn Sales Navigator strategie

 

👉 Voordat je nu meteen gaat connecten met relevante personen, is een concrete LinkedIn strategie de basis. Dit is jouw plan van aanpak waarin je doelen helder zijn en de heldere stappen die je nodig hebt om daar te komen. Zorg ook dat je LinkedIn profiel compleet en klantgericht is opgesteld, dit is echt een must.

Linkedin Profiel Checklist RivercloudWil je zichtbaarder worden en meer klanten aantrekken met LinkedIn? Start dan met de gratis LinkedIn Profiel Checklist. Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk.

☎ Download gratis LinkedIn Checklist

#4 Tags & Notes

Vroeger kon je in LinkedIn ‘tags en notities toevoegen’. Die functie is verdwenen uit de standaard LinkedIn, maar goed nieuws: die zit wel in Sales Navigator. Tags en notities kun je zowel bij leads (personen) als bij accounts (bedrijven) toevoegen. Zo houd je de status bij van het contact met je lead. Bijvoorbeeld wanneer je eerder contact hebt gehad en wat daarvoor de aanleiding was. Het mooie is dat je hier ook op kunt sorteren. Je kunt selecteren op bijvoorbeeld ‘opportunity’ en ‘hot leads’!

Wat doen je leads precies? Volg hun activiteiten! Gebruik daarvoor ‘filter updates’. Dat levert je veel waardevolle inzichten op over je lead. Je kunt deze updates slim sorteren en filteren. Ook kun je instellen hoe vaak je updates over bijvoorbeeld baanwisselingen wilt ontvangen zoals dagelijks of wekelijks, maandelijks of niet.

Doe dit wel georganiseerd en met beleid. Niet af en toe een beetje, maak het onderdeel van je dagelijkse routine. Dit is waarmee ik je help tijdens een praktische LinkedIn Sales Navigator training.

#5 De stap naar je droomklant in LinkedIn Sales Navigator

Sales Navigator geeft je ook suggesties voor andere leads. Op basis van data zoals onder andere je ingestelde sales voorkeuren kan je voorgestelde matches vinden die lijken op de leads die je al bewaard hebt. Dit brengt mij altijd op op ideeën en hierdoor ontdek ik nieuwe potentiële leads die anders niet gevonden had! Dat is de grote kracht van Sales Navigator. Gewoon door slim gebruik te maken van bigdata-analyse en verfijnde algoritmen. En op basis van deze data kun je weer vervolgstappen nemen.

sales navigator recommended leads 2

Het is handig als je een template hebt voor connectieverzoeken en welkomstberichtjes op LinkedIn. Dat spaart een hoop tijd en het helpt je productiever te zijn. Dat kan heel simpel in MS Word, maar sneller en nog makkelijker met de gratis Chrome-plugin AutotextExpander. Er zijn nog meer slimme tools die je leven makkelijker maken en deel ik allemaal rijkelijk met je tijdens een (1-op-1 of team) training. Laat mij je helpen zodat je niet het wiel opnieuw hoeft uit te vinden. Nu mis je wellicht kansen zonder dat je er bewust van bent. Neem contact op om jouw kansen in kaart te brengen.

          ‘‘Social first, selling later’’

 

Hoogste tijd om LinkedIn Sales Navigator uit te proberen óf je verder te verdiepen in alle mogelijkheden! Bekijk hier de prijzen en mogelijkheden. Natuurlijk valt er nog veel meer over Sales Navigator te zeggen.

Victor HuitingWil je meer resultaat in minder tijd? Boek direct je groeigesprek en ontdek hoe LinkedIn Sales Navigator je helpt aan meer leads in minder tijd.

☎ Boek een (kostenloos) groeigesprek

victor huitingVictor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid. Zo trek je meer klanten aan. Victor is de eigenaar van Rivercloud, sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent. Neem gerust contact met hem op voor meer informatie: tel 030-80 80454 / victor@rivercloud.nl linkedin klein

18 Reacties

  1. Sandra 2 jaar geleden

    Interessante info en lekker snel geschreven. Top!

  2. Balou 2 jaar geleden

    Wow wat een info, super ! Hier zullen veel mensen denk ik wat aan hebben 🙂

  3. Naomi 2 jaar geleden

    Interessante blog goed geschreven

  4. Nicole Orriëns 2 jaar geleden

    Mijn blogposts worden automatisch gedeeld op LinkedIn maar ik doe er verder eigenlijk helemaal niets mee. Deze post schudt me een beetje wakker.

  5. lana 2 jaar geleden

    Leuk geschreven en leuk om te lezen. Het is eens iets anders 🙂

  6. Loena 2 jaar geleden

    Heel interessant, maar ik moet dit toch even laten bezinken.

  7. Auteur
    Victor Huiting 2 jaar geleden

    Bedankt voor jullie reactie allemaal, echt super!

  8. Leslie 2 jaar geleden

    Ik vraag me al lang af hoe ik het beste gebruik kan maken van LinkedIn. Ik denk dat met artikels zoals dit, het me veel duidelijker gaat worden. Ik heb je blog opgeslagen om er meer over te weten te komen en mijn ervaring zo te verbeteren. Bedankt!

  9. Julie 2 jaar geleden

    Wat heb je dit handig uitgelegd! 🙂 Ik gebruik zelf niet echt linked-in maar kan me voorstellen hoe handig dit is! 🙂

  10. Wat goed om te weten dat je er zoveel meer mee kan!

  11. Danielle 2 jaar geleden

    Hier heb ik me nooit echt in verdiept, maar zoals jij het schrijft is het wel erg fijn en begrijpelijk uitgelegd. Bedankt!

  12. Albert 2 jaar geleden

    is Navigator altijd gekoppeld aan en premium account of kan ik mijn premium account opzeggen en “alleen” Navigator gebruiken ?

    • Auteur
      Victor Huiting 2 jaar geleden

      Beste Albert,
      Premium is een verzamelnaam van LinkedIn dat je een betaald account hebt. Onder Premium vallen verschillende versies zoals in het artikel vermeld staat. Als je dus Sales Navigator gebruikt ben je dus Premium member, het is dus inderdaad altijd gekoppeld. Groet Victor

  13. Manon 1 jaar geleden

    Dat heb je toch weer goed opgeschreven!

  14. Wanda 1 jaar geleden

    Voor mij is LinkedIn compleet onbekend, maar het biedt overduidelijk veel mogelijkheden. Misschien toch straks in het najaar maar eens wat mee gaan doen.

  15. Janine 1 jaar geleden

    wat een goede tips! hierdoor ga ik toch iets anders naar bepaalde dingen kijken haha

  16. Melanie Hoogvliet 1 jaar geleden

    Wat een interessant blog heb je weer geschreven.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.