LinkedIn-Strategie: 7 Gouden Tips voor Meer Resultaat

LinkedIn-Strategie: 7 Gouden Tips voor Meer Resultaat

LinkedIn-strategie: 7 gouden tips voor meer resultaat

Een LinkedIn strategie, hoe moeilijk kan het zijn? Je maakt een profiel en een bedrijfspagina aan, post af en toe een leuk nieuwtje, deelt hier en daar wat likes uit… laat de klanten maar komen! In de praktijk vallen de resultaten van zo’n hapsnap-aanpak nogal tegen. De klanten blijven uit of (misschien nog erger) het zijn klanten waar je totaal niet op zit te wachten. Gelukkig kun je helemaal zelf bepalen wat voor klanten je aantrekt. Maar dan moet je wel je LinkedIn-strategie op orde hebben. In dit artikel geef ik je een 7 stappenplan hiervoor.

Wat is een LinkedIn-strategie?

Een LinkedIn-strategie is een plan waarin je vastlegt hoe je LinkedIn gaat inzetten om je bedrijfsdoelen te bereiken. Alles wat je op LinkedIn doet, draagt hieraan bij:

  • je profiel en bedrijfspagina
  • je content
  • je interactie met andere LinkedIn-gebruikers

Al deze onderdelen moeten met elkaar in overeenstemming zijn om een consistente company brand uit te dragen. Klopt een van deze onderdelen niet met de rest? Dan kan dat impact hebben op hoe andere LinkedIn-gebruikers (jouw potentiële klanten) jou ervaren en aan het einde van de rit dus op je omzet.

Doe dus niet zomaar wat op LinkedIn, maar denk na over wat je precies wilt bereiken en bepaal vervolgens hoe je dat gaat doen.

Victor HuitingLaat jij duizenden euro’s omzet liggen op LinkedIn? Ontdek je groeikansen in een kosteloos groeigesprek. Er zijn 2 groeigesprekken per maand beschikbaar.

☎ Boek een groeigesprek

Geen idee waar je moet beginnen? Volg het onderstaande stappenplan.

In 7 stappen naar een effectieve LinkedIn-strategie

1. Bepaal je KPI’s en stem je acties hierop af

Wat wil je bereiken op LinkedIn? Wil je meer profielbezoekers, meer relevante connecties, meer interactie op je content, meer leads? Je doelen zijn van invloed op je aanpak en het soort content dat je deelt. Begin dus altijd met het formuleren van je doelen.

2. Creëer een concreet, compleet en klantgericht profiel

  • concreet: een goed profiel maakt snel en concreet duidelijk wat jij voor wie kunt betekenen (zie ook punt 4).
  • compleet: met een compleet ingericht profiel laat je de beste versie van jezelf zien en vergroot je de kans dat potentiële klanten contact met je opnemen.
  • klantgericht: een klantgericht profiel draait om de behoefte van de klant. Wat moet de klant weten om ervan overtuigd te raken dat jij de persoon bent die hem het beste kan helpen?

LinkedIn strategie gouden tips

3. Vul je bedrijfspagina volledig in

Met een complete LinkedIn-bedrijfspagina genereer je 30% meer views per week. Een compleet ingevulde en up-to-date bedrijfspagina komt daarnaast professioneel en betrouwbaar over, is goed voor je vindbaarheid in Google (SEO) en je kunt een logo tonen in de sectie Werkervaring op je persoonlijk profiel.

4. Ken je klant door en door

Een effectieve LinkedIn-strategie is een combinatie van inbound en outbound. Door regelmatig waardevolle content te delen (zie punt 5) speel je jezelf in de kijker bij potentiële klanten. Maar daarnaast wil je zelf contact leggen met beslissers binnen voor jou interessante bedrijven of instanties. Daarvoor is het belangrijk om je klanten door en door te kennen. Dus niet: ‘mkb-ondernemers’, maar: ‘ICT-ondernemers uit regio Utrecht met 10-30 man personeel die worstelen met uitdaging X en Y’.

Pro tip: een tool die hier goed bij kan helpen is LinkedIn Sales Navigator. Hiermee kun je haarscherp targeten op beslissers uit je doelgroep en verfijnd filteren op bijvoorbeeld regio, functie, bedrijfstak én actieve gebruikers. Dit vergroot je kans op succes. Wil je hiermee aan de slag? Ik help je erbij, 1-op-1 of met je team.

5. Deel waardevolle eigen content

Het delen van waardevolle content is dé manier om jezelf als expert neer te zetten op LinkedIn. Denk aan vakinhoudelijke tips, kijkjes achter de schermen en resultaten die klanten behaald hebben dankzij hun samenwerking met jou. Maar pas op: social selling draait om het geven van waarde, niet om het in de spotlights zetten van je aanbod. Zorg er met je content voor dat mensen ervan overtuigd raken dat jij degene bent bij wie ze moeten zijn en voer het salesgesprek ‘achter de schermen’ (zie ook punt 6).

Pro tip: kijk ook eens wat je concurrenten doen op LinkedIn en hoe succesvol ze daarmee zijn. In de statistieken van je bedrijfspagina vind je de sectie Companies to track, met daarin pagina’s van vergelijkbare bedrijven.

LinkedIn strategie tips

6. Connect met commenters en profielbezoekers

Neem dagelijks de tijd om te bekijken wie gereageerd hebben op je content en wie je profiel bezocht hebben. Zijn dit potentiële klanten? Connect dan met ze en houd het contact warm. Maar pas op: maak niet de fout die veel andere LinkedIn-gebruikers maken en probeer dus niet te snel tot sales over te gaan. Vergelijk het met daten: als je de ander tijdens de eerste date ten huwelijk vraagt, is de kans groot dat dit ook meteen de laatste date was (tenzij je meedoet aan Married at First Sight, natuurlijk 😉)

👉 Vind je het lastig om contact te onderhouden met prospects, zonder meteen in de sales-modus te schieten? Ik kan je helpen met een bewezen effectieve connectiestrategie. Neem vrijblijvend contact met me op voor meer informatie.

7. Zet je LinkedIn-acties in je agenda

Wat niet in je agenda staat, gebeurt niet. Of niet consistent. En zonder consistente acties geen consistente resultaten. Zet je LinkedIn-acties dus in je agenda en plan elke dag 15-30 minuten in om je actiepunten af te vinken.

Denk aan:

  • Checken wie je profiel bezocht hebben en eventueel connecten
  • Checken wie op je posts gereageerd hebben en desgewenst connecten
  • Privéberichten beantwoorden
  • Notificaties checken en eventueel opvolgen
  • Zoeken naar nieuwe prospects

Linkedin PlaybookIn mijn LinkedIn Playbook vind je een compleet overzicht van alle acties die je kunt uitvoeren op LinkedIn. Vraag nu je Playbook aan en start vandaag nog met het aantrekken van meer kwalitatieve leads.

Download jouw gratis LinkedIn Playbook

LNKDN L.E.A.D.S.

In dit artikel heb ik beschreven hoe je in 7 stappen een effectieve LinkedIn-strategie opzet. Maar ik zal eerlijk zijn: dit kost veel tijd, tijd die jij waarschijnlijk liever aan je business besteedt. Precies om deze reden heb ik LNKDN L.E.A.D.S. ontwikkeld: LinkedIn, Engage, Appointment, Develop, Social. Ik zorg voor optimale zichtbaarheid en meer relevante leads en groei, zodat jij kunt focussen op waar jij goed in bent. En je bespaart ook nog eens flink wat tijd per dag, terwijl de leads blijven binnenkomen.

Meer weten over LNKDN L.E.A.D.S.? Boek een gratis en vrijblijvend groeigesprek en ik vertel je er alles over.

 

Over Rivercloud

victor huitingVictor Huiting is eigenaar van Rivercloud en sinds 2007 100% LinkedIn specialist. Hij helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en laat je zien hoe je meer klanten aantrekt met LinkedIn. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium. Leadgeneratie met LinkedIn kun je ook slim uitbesteden aan Rivercloud zodat je tijd bespaart en meer tijd hebt om klantgesprekken te voeren. Neem gerust contact met hem op voor meer informatie: tel 030-80 80454 / victor@rivercloud.nl Connecten? linkedin klein

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.