Leestijd: 2 min. Updated: 3 mei’23

Een LinkedIn strategie, hoe moeilijk kan het zijn? Je maakt een profiel en een bedrijfspagina aan, post af en toe een leuk nieuwtje, deelt hier en daar wat likes uit… laat de klanten maar komen! In de praktijk vallen de resultaten van zo’n hapsnap-aanpak nogal tegen. De klanten blijven uit of (misschien nog erger) het zijn klanten waar je totaal niet op zit te wachten. Gelukkig kun je helemaal zelf bepalen wat voor klanten je aantrekt. Maar dan moet je wel eerst je LinkedIn-strategie op orde hebben. In dit artikel geef ik je de 7 gouden tips voor een strategie met meer resultaat.

Een LinkedIn strategie is een plan waarin je vastlegt hoe je LinkedIn gaat inzetten om je bedrijfsdoelen te bereiken. Alles wat je op LinkedIn doet, draagt hieraan bij:

  • je profiel en bedrijfspagina
  • je content
  • je interactie met andere LinkedIn gebruikers

Al deze onderdelen moeten met elkaar in overeenstemming zijn om een consistente company brand uit te dragen. Klopt een van deze onderdelen niet met de rest? Dan kan dat impact hebben op hoe andere LinkedIn gebruikers (jouw potentiële klanten) jou ervaren en aan het einde van de rit dus op je omzet.

Doe dus niet zomaar wat op LinkedIn, maar denk na over wat je precies wilt bereiken en bepaal vervolgens hoe je dat gaat doen.

Boek een LinkedIn groeigesprek

Laat jij duizenden euro’s omzet liggen? Stop! Kom in actie.

Victor Huiting, 100% LinkedIn specialist

Ontdek je groeikansen in een LinkedIn Groeigesprek.

Max. 2 gesprekken per maand beschikbaar, vol = vol. 30 minuten Zoomcall tijdelijk kosteloos t/m 31 mei ’23).

Boek een LinkedIn groeigesprek

Geen idee waar je moet beginnen? Met de volgende tips help ik je aan meer resultaat.

1. Bepaal je KPI’s en stem je acties hierop af

Wat wil je bereiken op LinkedIn? Wil je meer profielbezoekers, meer relevante connecties, meer interactie op je content, meer leads? Je doelen zijn van invloed op je aanpak en het soort content dat je deelt. Begin dus altijd met het formuleren van je doelen.

2. Creëer een concreet, compleet en klantgericht profiel

  • concreet: een goed profiel maakt snel en concreet duidelijk wat jij voor wie kunt betekenen (zie ook punt 4).
  • compleet: met een compleet ingericht profiel laat je de beste versie van jezelf zien en vergroot je de kans dat potentiële klanten contact met je opnemen.
  • klantgericht: een klantgericht profiel draait om de behoefte van de klant. Wat moet de klant weten om ervan overtuigd te raken dat jij de persoon bent die hem het beste kan helpen?
Linkedin training voor sales professionals

Vind je het verbeteren van je LinkedIn een uitdaging? Kan je hulp gebruiken? Laat mij je helpen aan een professsioneel LinkedIn profiel.

3. Vul je bedrijfspagina volledig in

Met een complete LinkedIn-bedrijfspagina genereer je 30% meer views per week. Een compleet ingevulde en up-to-date bedrijfspagina komt daarnaast professioneel en betrouwbaar over, is goed voor je vindbaarheid in Google (SEO) en je kunt een logo tonen in de sectie Ervaring op je persoonlijk profiel.

👉 Weet je niet waar te beginnen? Gebruik onze gratis Pagina checklist (updated!) en je mist niets meer.

4. Ken je klant door en door

Een effectieve LinkedIn strategie is een combinatie van inbound en outbound. Door regelmatig waardevolle content te delen (zie punt 5) speel je jezelf in de kijker bij potentiële klanten. Maar daarnaast wil je zelf contact leggen met beslissers binnen voor jou interessante bedrijven of instanties. Daarvoor is het belangrijk om je klanten door en door te kennen. Dus niet: ‘mkb-ondernemers’, maar: ‘ICT-ondernemers uit regio Utrecht met 10-30 man personeel die worstelen met uitdaging X en Y’.

💡LinkedIn-tip: een tool die hier goed bij kan helpen is LinkedIn Sales Navigator. Hiermee kun je haarscherp targeten op beslissers uit je doelgroep en verfijnd filteren op bijvoorbeeld regio, functie, bedrijfstak én actieve gebruikers. Dit vergroot je kans op succes. Wil je hiermee aan de slag? Wij helpen je erbij, 1-op-1 of met je team.

5. Deel waardevolle eigen content

Het delen van waardevolle content is dé manier om jezelf als expert neer te zetten op LinkedIn. Denk aan vakinhoudelijke tips, kijkjes achter de schermen en resultaten die klanten behaald hebben dankzij hun samenwerking met jou. Maar pas op: social selling draait om het geven van waarde, niet om het in de spotlights zetten van je aanbod. Zorg er met je content voor dat mensen ervan overtuigd raken dat jij degene bent bij wie ze moeten zijn en voer het salesgesprek ‘achter de schermen’ (zie ook punt 6).

💡LinkedIn-tip: kijk ook eens wat je concurrenten doen op LinkedIn en hoe succesvol ze daarmee zijn. In de statistieken van je bedrijfspagina vind je de sectie Companies to track, met daarin pagina’s van vergelijkbare bedrijven.

6. Connect met commenters en profielbezoekers

Neem dagelijks de tijd om te bekijken wie gereageerd hebben op je content en wie je profiel bezocht hebben. Zijn dit potentiële klanten? Connect dan met ze en houd het contact warm. Maar pas op: maak niet de fout die veel andere LinkedIn gebruikers maken en probeer dus niet te snel tot sales over te gaan. Vergelijk het met daten: als je de ander tijdens de eerste date ten huwelijk vraagt, is de kans groot dat dit ook meteen de laatste date was (tenzij je meedoet aan Married at First Sight, natuurlijk 😉).

👉 Vind je het lastig om contact te onderhouden met prospects, zonder meteen in de sales-modus te schieten? Wij helpen je met een effectieve LinkedIn groeistrategie. Boek je LinkedIn Groeigesprek en ontdek je kansen.

7. Zet je LinkedIn acties in je agenda

Wat niet in je agenda staat, gebeurt niet. Of niet consistent. En zonder consistente acties geen consistente resultaten. Zet je LinkedIn acties dus in je agenda en plan elke dag 15-30 minuten in om je actiepunten af te vinken.

Denk aan:

  • Checken wie je profiel bezocht hebben en eventueel connecten
  • Checken wie op je posts gereageerd hebben en desgewenst connecten
  • Privéberichten beantwoorden
  • Notificaties checken en eventueel opvolgen
  • Zoeken naar nieuwe prospects
Download

LinkedIn Playbook: tijdwinst en meer leads

LinkedIn Playbook

Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Dat merk je direct als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze methode consistent in. Het levert je tijdwinst en meer leads op.

✅ Vergroot jouw zichtbaarheid en wordt beter gevonden
✅ Laat je netwerk groeien met relevante connecties
✅ Onderstreep je expertstatus
✅ Trek vaker betere klanten aan

100% van je aankoopbedrag wordt gedoneerd aan Stichting Bartimeus, zij helpen blinden & slechtzienden aan het leven dat bij hen past 🤝🏻

                                     Download

Download

Meer weten?

Kom in contact. Dit kan via de groene button op de site (Whatsapp of e-mail mij). Of boek direct een vrijblijvend LinkedIn Groeigesprek (tijdelijk kosteloos t/m 31 mei ’23) en je ontdekt over optimale groei. Jouw groei.

Over Rivercloud: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting, 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting is eigenaar van Rivercloud en sinds 2007 100% LinkedIn specialist. Hij helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en laat je zien hoe je meer klanten aantrekt met LinkedIn. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium. Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80454 / victor@rivercloud.nl

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!