LinkedIn Premium, Wat Is Het En Waarom Je Het (Niet) Nodig Hebt

LinkedIn Premium, Wat Is Het En Waarom Je Het (Niet) Nodig Hebt

Leestijd: 3 min.
LinkedIn Premium is een aantrekkelijke optie voor ondernemers en sales professionals. De betaalde pakketten van dit online platform voor professionals bieden tal van extra voordelen die bij de gratis versie ontbreken. Wat is de meerwaarde van LinkedIn Premium? In dit artikel bespreek ik de voornaamste redenen waarom het wel (of niet) loont om te upgraden.

Gratis LinkedIn 

Het business model van LinkedIn is even simpel als duidelijk. Je biedt een beperkte gratis versie aan waardoor iedereen gebruik kan maken van het platform. Zo is er een groot netwerk ontstaan van professionals waar inmiddels wereldwijd ruim 630 miljoen personen deel van uitmaken, waarvan maar liefst 7,5 miljoen Nederlanders. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten is er echter ook bij dit online platform niet bij. Wil je optimaal gebruik maken van het netwerk en profiteren van allerlei extra mogelijkheden dan ben je aangewezen op LinkedIn Premium. Zo simpel is het.

Linkedin trainingen voor businesses

Waarom vinden veel gebruikers een gratis account dan voldoende?

Zoals met zoveel online services, kiezen mensen vaak voor iets dat gratis is. Een belangrijke rol bij de keuze is de vraag waarvoor je deze service gebruikt en wat je uiteindelijke doel is.

Het gratis basispakket biedt diverse mogelijkheden
Je kunt:

  •  een uitgebreid profiel maken
  •  bekijken wie je profiel heeft bezocht
  •  nieuws en andere wetenswaardigheden publiceren op je tijdlijn
  •  personen zoeken en profielen bekijken
  •  toegang krijgen tot vacatures

Valt het dan eigenlijk niet reuze mee met die beperkingen?

Hoewel je dat misschien op het eerste oog zou denken, blijkt dit toch iets anders te liggen. Zo kun je bijvoorbeeld alleen de laatste vijf personen zien die jouw profiel hebben bekeken. Bovendien mag je maandelijks maar een gelimiteerd aantal profielen van anderen bekijken. De gratis versie van LinkedIn is de afgelopen jaren bovendien uitgekleed. Zo kun je bijvoorbeeld de functie Notes & Tags niet meer gebruiken. Dit maakt het lastiger om leads te verzamelen. Naast functies die niet meer beschikbaar zijn, biedt LinkedIn Premium verschillende nieuwe mogelijkheden die voor de gratis gebruiker verborgen blijven.

LinkedIn overzicht

Wil je zichtbaarder worden en meer klanten aantrekken met LinkedIn? Start dan met de *gratis* LinkedIn Profiel Checklist. Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk en maak je het verschil.

Download gratis LinkedIn Profiel Checklist

Keuze uit diverse Premium pakketten

Zoals gezegd, bepalen je eigen ambities op welke manier je een platform gebruikt. Wie meer uit LinkedIn wil halen, doet er goed aan één van de betaalde versies te overwegen.

Afhankelijk van wat je doel is, heeft LinkedIn verschillende Premium pakketten in de aanbieding. Voor diegene die LinkedIn voornamelijk gebruiken om gekwalificeerd personeel te vinden, is Recruiter Lite bijvoorbeeld een uitstekende keuze. Ondernemers en sales professionals zullen echter vooral profijt hebben van Sales Navigator. Deze tool biedt ongekende mogelijkheden bij het vinden van prospects.

 

Wat zijn de belangrijkste voordelen van Sales Navigator Professional?

Uitgebreid zoeken: lead builder

  • Uitgebreid zoeken: In vergelijking met de standaardversie, biedt LinkedIn Premium zeer uitgebreide zoekopties. Maar liefst 24 verschillende filters! Vooral het feit dat je beter kunt filteren, zorgt dit voor meer verfijnde zoekresultaten. Dit maakt Sales Navigator tot een geavanceerde lead builder en een ideale tool om voor jou belangrijke prospects te vinden.

Zoekopdrachten bewaren

  • Zoekopdrachten bewaren: Je kunt meerdere zoekopdrachten uitvoeren en de verschillende zoekresultaten opslaan. Handig, dit scheelt echt tijd! Bovendien is het mogelijk om dagelijks nieuwe updates te ontvangen met betrekking tot de potentiële klanten waar je naar op zoek bent.

Aanbevolen leads

  • Aanbevolen leads: Sales Navigator doet op basis van jouw activiteiten en de opgeslagen leads, suggesties voor andere leads. Zo kun je bijvoorbeeld attent worden gemaakt op leveranciers of andere connecties van bedrijven en personen waar jij in geïnteresseerd bent. Je kunt dit zien door te klikken op ‘aanbevolen leads’ dat verschijnt op het profiel van jouw lead.

Aparte tijdlijn:

  • Aparte tijdlijn: Personen die voor jou belangrijk zijn, verschijnen op een aparte tijdlijn. Dat is wel zo overzichtelijk.

InMails:InMail credits

  • InMails: geeft je de mogelijkheid om personen buiten je eigen netwerk een berichtje te sturen. Deze exclusieve functie voor LinkedIn Premium houdt in dat je tweede- en derdegraads contacten kunt bereiken. Afhankelijk van het type premium account ontvang je iedere maand een aantal InMail credits. Voor Sales Navigator Professional zijn dat er 20 per maand. Dit tegoed is 90 dagen geldig. Wanneer je een bericht verstuurt, gaat dit van je tegoed af. Wanneer je bericht wordt beantwoord, krijg je het tegoed weer terug.

Meer profielen bekijken:

  • Meer profielen bekijken: met een LinkedIn Premium account heb je geen last meer van de limiet die geldt voor gratis accounts. Ook kun je zien wie de afgelopen 90 dagen allemaal jouw profiel hebben bekeken, in plaats van alleen de laatste vijf personen.

Open profiel:

  • Open profiel: Dankzij deze optie kunnen personen buiten jouw netwerk je ook een berichtje sturen. Je bent dus beter zichtbaar en bereikbaar.

Labels en notities toevoegen:

  • Labels en notities toevoegen: Deze functie die ooit ook voor gratis gebruikers toegankelijk was, maakt het mogelijks om zonder dat anderen dit kunnen zien labels en notities toe te voegen aan een lead. Dit houdt onder meer in dat je bijvoorbeeld prospects beter en eenvoudiger kunt sorteren.

LinkedIn geeft je hier een mooie tour van de opties. Hier en hier vind je mijn eerdere 2 blogs over Sales Navigator.

LinkedIn Premium 30 dagen gratis uitproberen

Zoals je hebt gezien, kunnen ondernemers en sales professionals dankzij de vele extra mogelijkheden veel baat hebben bij de voordelen van LinkedIn Premium. Toch is het moeilijk om in algemeenheden te spreken. Iedereen heeft zijn eigen behoeftes, prioriteiten en stelt andere doelen. Bovendien zal de een veel intensiever gebruik maken van dit netwerk dan de ander. Daarom kun je het beste eerst zelf ervaren of een Premium account voor jou geschikt is en de gewenste resultaten oplevert. LinkedIn geeft je 30 dagen de tijd om gratis alle extra functies onbeperkt uit te proberen.

De investering:

Benieuwd hoe je LinkedIn slim voor je laat werken? Boek direct in mijn online agenda je gratis belafspraak van 15 minuten en verken je kansen.

Boek belafspraak

Premium LinkedIn Membership

Hoewel je kunt kiezen voor een Premium Business account, heb je met Sales Navigator Professional een flink aantal extra functies tot je beschikking. Je kunt daarom het beste voor deze optie kiezen. De meerprijs is slechts 16 euro per maand. Het is wel aan te raden dat je deze proefperiode serieus neemt en er mee aan de slag gaat. Je weet dan na afloop precies wat er allemaal mogelijk is en of jouw premium pakket het gewenste resultaat oplevert. Zo niet, zegt het dan bijtijds op want het abonnement loopt automatisch door.

 

Conclusie

Bepaal voor jezelf of je wilt upgraden naar LinkedIn Premium. Als je LinkedIn serieus wilt gebruiken voor prospecting en het optimaal bouwen aan relaties dan is het zeker een aanrader. Ik vertrouw erop je hiermee een beter beeld hebt geschetst wat LinkedIn Premium inhoud en of het wat voor je is.
Wil je eerst je profiel verbeteren en het concreet en customer centric opstellen? Dan is de LinkedIn MakeOver interessant voor je. Als jij en je team je succes wilt stimuleren met een praktische en plezierige training neem dan contact op voor meer informatie. Succes!

Over Rivercloud

victor huitingVictor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en laat je zien hoe je meer klanten aantrekt met LinkedIn. Victor is de eigenaar van Rivercloud en actief op LinkedIn sinds 2007. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium. Leadgeneratie met LinkedIn kun je ook slim uitbesteden aan Rivercloud zodat je tijd bespaart en meer tijd hebt om klantgesprekken te voeren. Neem gerust contact met hem op voor meer informatie: tel 030-80 80454 / victor@rivercloud.nl linkedin klein

25 Reacties

  1. Armande 9 maanden geleden

    Heel interessant artikel. Ik had me al eens afgevraagd wat de voordelen van dat betaalde pakket zijn. Het is ook typerend dat allerlei betaalde features ineens achter de betaalmuur verdwenen zijn.
    Nou doe ik nauwelijk iets met Linkedin, ik ben zo slecht in netwerken etc. Dus ik laat het voor nu wel bij het gratis abonnement, mede dankzij dit overzichtelijke lijstje met features.

  2. Felice Veenman 9 maanden geleden

    ik neem mijzelf steeds voor meer met Linked In te doen, en steeds komt het er niet van. Dank je wel voor je artikel. Zodra ik mijn plannen wel uitvoer en serieus met Linked|In aan de slag ga, doe ik er dus goed aan een betaald account te nemen!

  3. Danielle 9 maanden geleden

    Om eerlijk te zijn ben ik niet heel actief op LinkedIn en ben eigenlijk verbaasd over de mogelijkheden die een betaalde versie heeft!

  4. Inge 9 maanden geleden

    LinkedIn geeft mij op dit moment voldoende opties in de gratis modus, maar wanneer ik afgestudeerd ben is het wel handig om te kijken naar de betaalde versie.

  5. Yousra Yasmine 9 maanden geleden

    Wat handig! Ik wist helemaal niet dat linkedinn een premium versie had! Super handig en echt een must zoals ik het lees! Ik ge er eens naar kijken hihi

  6. Jouvence 9 maanden geleden

    Wat een hoop mogelijkheden biedt LinkedIn!

  7. Albert 9 maanden geleden

    top artikel! ik ga Navigator uitproberen, bedankt voor de tips.

    • Auteur
      Victor Huiting 9 maanden geleden

      Goed zo, bedankt en succes ermee. Contact mij gerust bij vragen indien nodig: victor@rivercloud.nl / 030-8080454

  8. Geke 5 maanden geleden

    Bedankt voor de informatie! Ik moet ook echt meer met LinkedIn gaan doen

  9. Rory 5 maanden geleden

    Erg interessant. Ik krijg steeds (en velen met mij neem ik aan) mailtjes vanuit LinkedIn toegestuurd of ik niet eens gratis de premium versie wil proberen. Nu ik zie wat het mij uiteindelijk per maand zou gaan kosten (en ik nog niet zo ver ben dat ik heel veel features van LinkedIn gebruik. En ook niet geheel onbelangrijk. Nu ik even financieel niet zo heel veel kan) denk ik toch dat ik beter nog even kan wachten. Wel heel fijn dat je zo helder duidelijk hebt gemaakt wat de verschillende opties zijn.

  10. Manon 5 maanden geleden

    Ik wist bijvoorbeeld niet dat de gratis versie je maar een bepaald aantal connecties liet hebben, dus goede informatieve post weer dit!

  11. Francis | Mamazetkoers 5 maanden geleden

    Ik gebruik alleen de gewone versie van LinkedIn en dat is tot nu toe prima, ben tevreden. Leuk artikel trouwens.

  12. Frederique 5 maanden geleden

    Ik heb een keertje 1 maand premium (career) genomen omdat ik op dat moment actief werk aan het zoeken was en dan is het hartstikke handig. Maar als je al (genoeg) werk hebt, dan is het niet zo nodig vind ik. Ik heb het na afloop van die maand ook weer opgezegd.

  13. nicole 5 maanden geleden

    Ik vind het altijd lastig om te betalen voor iets dat ik voor mijn gevoel ook gratis kan krijgen. Maar dit is zeker interessant. Niettemin houd ik het voorlopig even bij de gratis versie.

  14. Caroline 1 maand geleden

    Ik gebruik Recruiter Lite inderdaad op mijn werk om makkelijk met potentiële kandidaten in contact te komen.

  15. Henk 1 maand geleden

    Goed om nu eens de inhoud van alle pakketten te lezen. Zelf zijn ze daar niet zo scheutig mee. Hartelijk dank!

  16. Cynthia 1 maand geleden

    Mij was de meerwaarde van een premium account nooit duidelijk. Dankjewel voor je duidelijke blog. Die stuur ik even door!

  17. Melanie Hoogvliet 1 maand geleden

    Wauw ik wist niet dat er zoveel mogelijkheden waren.

  18. Amy 1 maand geleden

    Goed, uitgebreid artikel. Ik ben zeker bekend met LinkedIn Premium vanuit mijn werk (Recruiter accounts), maar ik heb er wel zo mijn bezwaren bij. LinkedIn heeft een (zo goed als) monopoly positie, er is in principe geen ander netwerk met zoveel professionals en zoveel data beschikbaar – even los van Facebook dat toch vaak persoonlijk wordt gebruikt. Dat merk je aan de tarieven van LinkedIn Premium pakketten, die ik aan de hoge kant vind. Idem voor LinkedIn Ads. Maar daar staat tegenover dat er zeker veel opties aan de premium accounts vasthangen die zeer zinvol kunnen zijn voor zowel bedrijven als professionals.

    • Auteur
      Victor Huiting 1 maand geleden

      Je hebt een punt Amy. Het is ook niet perfect, over de tarieven hoor ik vaak geluiden. Mits goed toegepast kan Premium (bv sales nav) zeker toegevoegde waarde ben: als het maar meer oplevert dan het kost. En dat is bij mij wel zo.

  19. Mandy 1 maand geleden

    Bedankt voor de duidelijke uitleg, nu weet ik ook wat de meerwaarde van premium etc is!

    • Auteur
      Victor Huiting 1 maand geleden

      Graag gedaan Mandy.

  20. Lisanne 1 maand geleden

    Heel handig om deze punten zo bij elkaar opgesomd te zien.

  21. martin 1 maand geleden

    Net even te duur voor zomaar erbij.
    Maak er een paar euro per maand van en iedereen doet mee.

    • Auteur
      Victor Huiting 1 maand geleden

      Beste Martin,
      De doelgroep van LinkedIn voor Premium-gebruikers is wat meer high end, voor particulieren en zzp’ers is bv Sales Navigator het aan de prijzige kant. Er zijn ook goedkopere pakketten zoals Carriere, dit is interessant voor werkzoekenden en kost nu ca 25 euro per maand. Ook als niet werkzoekende kan het van waarde zijn omdat je elke profielbezoeker van de laatste 90 dgn kunt bekijken (LinkedIn gratis: de laatste 5 personen)
      Wie weet is dat afdoende voor je. gr Victor

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.