Misschien heb je ze al voorbij zien komen in je timeline: LinkedIn Polls. Er waren op LinkedIn al eerder polls voor groepen, maar in 2014 verdwenen ze ineens van het podium. Nu zijn ze terug van weggeweest. Inmiddels is LinkedIn begonnen met de uitrol ervan en straks kan iedereen ze op heel LinkedIn gebruiken. Lees gauw verder om te ontdekken waarom polls zo’n handige aanvulling zijn op LinkedIn.
In vogelvlucht:
Wat zijn LinkedIn Polls en waarom wil je ze inzetten?
Soms wil je graag even peilen hoe je volgers op LinkedIn ergens over denken. Bijvoorbeeld omdat je benieuwd bent aan welke content zij behoefte hebben of welke dienst zij missen in jouw aanbod.
Tot nu toe bestond er geen praktische manier om dit te achterhalen op LinkedIn. Natuurlijk, je kunt een poll opnemen in je post (je kent ze wel: “typ A, B of C in de reacties”), maar als vragensteller moet je dan nog wel handmatig tellen hoeveel mensen welk antwoord gegeven hebben.
Met polls komt hier een einde aan. Zoals je hieronder ziet, springen ze er meer uit in de timeline dan posts die alleen uit tekst bestaan. Bovendien krijg je na afloop van de poll de resultaten op een presenteerblaadje aangereikt.



Vraag op een laagdrempelige manier om feedback
Met polls kun je dus op een laagdrempelige manier om feedback vragen aan je volgers. Likes zijn gemakkelijk gegeven, maar geven je weinig informatie over de voorkeuren van je volgers. Comments leveren wel meer informatie op, maar lang niet iedereen neemt de moeite een reactie achter te laten.
Polls zijn dus een fantastisch compromis: ze leveren jou veel informatie op (mits je natuurlijk een goede vraag stelt) en ze kosten je volgers weinig tijd.
Meer klanten aantrekken met LinkedIn?
Start dan met de gratis LinkedIn Profiel Checklist.
Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk.
Maak het verschil!
Hoe werken LinkedIn Polls?
Je kunt een poll aanmaken op zowel je persoonlijke profiel, je bedrijfspagina als in een groep. Verder kun je zowel vanaf je desktop of vanuit de mobiele app voor Android of iOS een poll starten.
Goed om te weten: polls over politieke opvattingen, vragen over de gezondheid van je volgers en andere gevoelige onderwerpen zijn niet toegestaan.
Een poll op LinkedIn bestaat uit 1 vraag met minimaal 2 en maximaal 4 antwoordopties. Als gebruiker kun je zien hoe vaak er gestemd is en hoelang je nog kunt stemmen.



De resultaten zijn alleen zichtbaar voor degene die de poll geplaatst heeft. In het geval van een poll op een bedrijfspagina of in een groep hebben alle beheerders inzicht in de resultaten. Je ziet dan wie gestemd heeft, op welke optie diegene gestemd heeft en op welke optie verhoudingsgewijs het meest gestemd is:



Andere LinkedIn-gebruikers kunnen niet zien dat jij op een poll gestemd hebt en op welke optie je gestemd hebt.
De looptijd van LinkedIn Polls
LinkedIn Polls werken ongeveer hetzelfde als polls op Twitter. Maar waar Twitter polls een looptijd van maximaal 7 dagen hebben (en die in Facebook Stories en Instagram Stories zelfs maar 24 uur), kunnen mensen op LinkedIn maar liefst 2 weken lang stemmen op jouw poll. Je kunt ook kiezen voor 1 dag, 3 dagen of 1 week.
Bepaal wie je polls mag zien
Standaard zijn de polls zichtbaar voor iedereen, maar je kunt de zichtbaarheid ook beperken tot een bepaalde groep:
- Iedereen op LinkedIn en Twitter
- Alleen eerstegraads connecties
- Leden van de groep waarin de poll is gedeeld
- Aanwezigen bij een specifiek evenement
Het is niet mogelijk om de zichtbaarheidinstellingen nog aan te passen als de poll eenmaal loopt.
Zet LinkedIn optimaal in
Er zijn max. 2 groeigesprekken per maand beschikbaar, vol = vol. Tijdelijk kosteloos t/m 31 mei.
Hoe maak je een LinkedIn poll?
De stappen om een LinkedIn poll te maken:
- Klik op Bijdrage schrijven
- Klik op Opiniepeiling opstellen
- Type je vraag in het venster Opiniepeiling opstellen en vul de antwoordmogelijkheden (maximaal 4) in. Je vraag kan maximaal 140 karakters zijn en de antwoorden maximaal 30.
- Klik eventueel op +Optie 1, 2 en eventueel een 3e optie om een antwoordmogelijkheid toe te voegen.
- Kies de duur van de poll in de dropdown. Let op: een eenmaal gesloten poll kan niet opnieuw geopend worden.
- Klik op Gereed.
- Klik op het bewerk-icoontje om de post te bewerken.
- Kies met wie je de poll wilt delen.
Nieuwe features krijgen op LinkedIn voorrang in het algoritme en er is dus alle reden om aan te nemen dat dat ook voor polls gaat gelden.
Ga jij er ook mee aan de slag? Laat het me weten in de reacties, ik ben benieuwd!
Over Rivercloud: 100% LinkedIn specialist



Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Rivercloud en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd. Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als ervaren LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent. Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 /victor@rivercloud.nl