Leestijd: 3 min.

Wil je relevante LinkedIn inzichten en ideeën opdoen? Ben je benieuwd naar de toekomstvisies van LinkedIn experts? Ik had het voorrecht met ze in gesprek te gaan. Daarom deel ik in dit artikel 5 tips over de nieuwste ontwikkelingen, hun verwachtingen voor 2022 én een aantal verrassende fun facts. Laat je inspireren!

Hanneke Andringa

Hanneke Andringa
LinkedIn strateeg & business coach
Website & LinkedIn profiel

Elja Daae

Elja Daae
Social media trainer & spreker. Auteur van ‘Bloggen als een pro’ en ‘Super Social’.
Website & LinkedIn profiel

Guy Strijbosch

Guy Strijbosch
Hands-on global LinkedIn & social selling strategie & training voor innovatieve organisaties.
Website & LinkedIn profiel

Suzanne Torenvliet

Suzanne Torenvliet
LinkedIn trainer & content specialist. Maak online de connectie met je medische doelgroep.
Website & LinkedIn profiel

Jorrit Drieenhuizen

Jorrit Drieënhuizen
Social selling expert. Digital sales & marketing expert en trainer.
Website & LinkedIn profiel

Welke ontwikkeling op LinkedIn (of specifieke functie) uit 2021 vind je van toegevoegde waarde?


Hanneke:
De Uitgelicht-functie is geüpdate, dat ziet er goed uit. Ook vind ik de zoekfunctie verbeterd en iets toegankelijker. Op je bedrijfspagina kan je makkelijk je eigen medewerkers op de hoogte stellen van een bijdrage, en je kan nu ook via LinkedIn collega’s op interessante content wijzen. Dat stimuleert om content te delen en via het team te verspreiden. En goed nieuws: meerdere trucjes om het algoritme van LinkedIn te omzeilen werken niet meer, zoals zelf een link plaatsen in de comments in plaats van de post zelf.

Elja: Ik zie meer actieve gebruikers en de interactie neemt toe. Naast zakelijke ook persoonlijk getinte posts. Dat kan je heel goed combineren zodat het slim voor je werkt.

Guy: De update van Uitgelicht: 3 foto’s in plaats van 2,5. En interessante ontwikkelingen bij de LinkedIn bedrijfspagina, zoals het inzien van concurrenten als benchmark en werknemersaanbevelingen.

Suzanne: Dat een post uit maximaal 3000 karakters mag bestaan, eerder was dit 1300. Zo kan je nog beter je verhaal vertellen en stimuleer je ‘dwell time’, oftewel de tijd die een LinkedIn gebruiker besteed aan je bijdrage.

Jorrit: Dat waar LinkedIn in uitblinkt: conversaties door posts en interactie. Authenticiteit wordt nog belangrijker in 2022. En Cover Story is een leuke update!

Adverteren wordt in 2022 nog belangrijker – Suzanne

De content en interactie in de tijdlijn verandert, wat vind je daarvan?


Hanneke:
Posts die gaan over succes, over iets met een aaifactor of over corona doen het goed, net als momenteel polls. Het wordt steeds duidelijker dat als je zelf niet actief bent je dan vooral die mainstream te zien krijgt. En ik verwacht dat je LinkedIn bedrijfspagina steeds belangrijker wordt, de interactie groeit.

Elja: Ik zie steeds meer mooie verhalen, bijvoorbeeld uit de zorg. Minder gecharmeerd ben ik van de steeds explicietere content die ik tegenkom. Het leidt ertoe dat ik steeds meer mensen ontvolg. LinkedIn verandert als platform van zakelijk en professioneel naar maatschappelijk en sociaal. Ik hoop wel dat LinkedIn gaat leren om te gaan met de soms polariserende discussies die daarbij horen, een uitdaging waar bijvoorbeeld Instagram en Facebook al langer mee bezig zijn. Hopelijk zal bepaalde content in de toekomst wat meer gedempt worden in het algoritme en zullen gerichte onderwerpen bijvoorbeeld notificaties krijgen die verwijzen naar correcte, onafhankelijke bronnen.

Guy: Discussies over maatschappelijke ontwikkelingen is een natuurlijke ontwikkeling op LinkedIn. Het is een trend, en die komen en gaan.

Suzanne: Je hebt zelf een beetje invloed op je tijdlijn door te kijken wie je toelaat tot je netwerk. En je kan desgewenst ontvolgen. Moeite heb ik wel met censuur. Zo heb ik pas gemerkt dat een neutraal en wetenschappelijk geschreven artikel van een medicus over je immuunsysteem verwijderd werd door LinkedIn.

Jorrit: Ik heb begrip voor de situatie waar we met z’n allen in zitten. Stel: je bent horeca ondernemer en je hebt veel te maken met de maatregelen dan kan ik mij voorstellen dat je dat eens uit. Tip: erger je je aan bepaalde content in je tijdlijn? Dan kan het iets zeggen over je netwerk. Je kan altijd iemand ontvolgen, disconnecten of er bewust voor kiezen om niet te reageren.

Wat verwacht je waar LinkedIn in 2022 mee komt? Waar kijk je naar uit?


Hanneke:
Dat het makkelijker wordt om als bedrijf te reageren. En focus: gebruik LinkedIn doelgericht en niet willekeurig. De ‘My company’-tab op je pagina en Creator Mode zijn interessant en gaan we nog meer zien.

Elja: Groepen nieuw leven inblazen, dat zou mooi zijn! En het verbeteren van LinkedIn hashtags zodat ze nuttiger worden. Ik ben er niet van overtuigd dat hashtags op dit moment echt helpen voor meer bereik of de beste resultaten naar voren halen. Meer statistieken en meer inzicht in data is sowieso wenselijk.

Guy: Ik hoop op een dashboard met meer overzicht en inzicht. Zoals: hoe vaak is mijn Cover Story gezien en door wie? Wie reageert er op mijn posts? En wanneer? En is dat met een like/comment geweest? Daarnaast je feed: hoe cool zou het zijn als je bijv. 3 mensen kan selecteren waarvan je altijd alle reacties en posts ziet? Zo word je tijdlijn relevanter en brengen mensen meer tijd op LinkedIn door. Wat ik verwacht: inzet van je bedrijfspagina inclusief de lucratieve advertentie mogelijkheden. LinkedIn is overigens laat voor een variant op Clubhouse, dé hype van 2021. Sowieso meer keus dat je ziet wat je echt wilt zien op LinkedIn, het persoonlijker en relevanter maken ervan. Interessant vind ik ook de ontwikkeling van culturele verschillen zoals in India of Zuid-Amerika als het gaat om gebruikersactivatie, verschillen in engagement en tone of voice. Ook tussen Nederland en België zie je dit.

Meer inzicht en betere data zou heel mooi zijn – Elja

Suzanne: Adverteren gaat een grotere rol spelen, ik verwacht betere mogelijkheden en doorontwikkeling in de Campagne Manager. En functies van Creator Mode: LinkedIn Live en nieuwsbrief. Dit is nu echt iets voor de actieve creators, ik hoop dat LinkedIn dat gaat loslaten zodat het voor iedereen makkelijk en nuttig is. En minder verschillen tussen je profiel en pagina is ook wenselijk.

Jorrit: Ik verwacht geen grote updates in 2022, wel verdere verfijning. Interessante ontwikkeling is de combinatie van marketing en sales, zoals Account Based Marketing. En bij Sales Navigator de koopbereidheid van je prospect (‘koopinteressemonitor’) in kaart brengen, waardoor je meer inzicht hebt op de kans op een lead en businessgroei. Dan neem je betere beslissingen vanwege je data en statistieken en niet vanuit je onderbuik. Heel interessant voor sales professionals!

Download gratis LinkedIn Profiel Checklist

Zichtbaarder worden met LinkedIn?

LinkedIn Profiel Checklist

Wil je zichtbaarder worden en meer klanten aantrekken met LinkedIn?
Start dan met de LinkedIn Profiel Checklist.
Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk en maak je het verschil.

Download gratis LinkedIn Profiel Checklist

Wanneer heb je voor het laatst iets voor het eerst gedaan op LinkedIn?


Hanneke:
Ben aan de slag gegaan met de vernieuwingen van de bedrijfspagina. En ik heb net toegang tot LinkedIn Live en start binnenkort mijn eerste livestream.

Elja: Ik ben aan testen met andere video afmetingen, rechthoekig in plaats van vierkant. En ik heb sinds kort toegang tot LinkedIn Live, waarbij je kan livestreamen. Wel ervaar ik een drempel vanwege de extra tools die je nodig heb, dus wie weet wordt het iets voor 2022.

Guy: LinkedIn kan meer sturen of advies geven op de nieuwsbrief-functie. Nu overspoelt het sommigen terwijl het eerder voor happy few was. En rechtstreeks contact als LinkedIn gebruiker met product managers of ontwikkelaars, zodat je vragen of suggesties kan aangeven. Dit doen de oprichters van Clubhouse wél actief, dit is heel waardevol. Meer bouwen aan een community en actief luisteren naar je gebruikers, en er echt iets mee doen. Meer officiële LinkedIn certificeringen, denk aan bijv. LinkedIn Content Creator of anders. Kortom, maak je LinkedIn gebruik nog relevanter en meer op maat.

LinkedIn is te laat voor een variant op Clubhouse – Guy

Suzanne: Cover Story is top! Ik krijg er leuke reacties op. Wat een idee is: een planningstool om een bijdrage te maken en die in te plannen voor een later moment. Sowieso het makkelijker kunnen posten, mensen worstelen echt met content, het is vaak een drempel.

Jorrit: Onlangs heb ik geëxperimenteerd met de ‘koopinteressemonitor’ in Sales Navigator. En Cover Story, leuke nuttige toevoeging waarbij je je met je profielvideo jezelf goed kan laten zien. En we hebben bij Centraal Beheer met een groep van 20 mensen een korte, persoonlijke animatie gemaakt vanwege de 3e plaats bij ‘Partner of Choice’ over Duurzame Inzetbaarheid. Deze post hebben we ook op de pagina gezet (40.000+ volgers) en van het totale bereik bleek 76% via de posts van de persoonlijke profielen te komen. Dit vermoeden we al, maar het onderstreept de exposure van je eigen mensen: zij zijn je ambassadeurs. Heel goed voor je merk en arbeidscommunicatie.

Heb je nog een leuk feitje of weetje over jezelf wat niet op je LinkedIn profiel staat?


Hanneke: 🏃🏻‍♀️
Hardlopen, dat doe ik fanatiek. En ik houd van lekker eten. Daarnaast speel ik cello en skie ik graag. Nice to know: direct na mijn studie heb ik naast mijn werk op zaterdag ruim 5 jaar lang filmposters verkocht op de Oudegracht in Utrecht.

Elja: Ik ben een fanatiek zwemmer, ook in open water.

Guy: Ben een wijnliefhebber🍷 En ik heb in het asielzoekerscentrum in Ter Apel – waar ik niet ver vandaan woon – asielzoekers geholpen als vrijwilliger. Daarnaast ben ik bestuurslid bij inloophuis ‘Sigrid’s Garden‘ voor mensen die iets met kanker hebben.

Suzanne: 3x Per week hardlopen houdt mij fit en heb ik plezier in. De combi met gezin met werk gaat prima, hierover heb ik met een artikel in Intermediair gestaan.

Jorrit: Ben een hardloper. En wat niet bij iedereen bekend is dat ik Sociaal Pedagogisch Werk heb gestudeerd. Niet direct voor de hand liggende keus om dan bij een verzekeraar te gaan werken😊 Ik ben een man van de praktijk en kan bij Centraal Beheer echt mijn ding doen. Inmiddels werk ik er al ruim 21 jaar met heel veel plezier.

Boek nu een groeigesprek

LinkedIn inzetten voor meer groei?

Benieuwd hoe je LinkedIn nog beter inzet voor meer groei? Boek direct je Groeigesprek (max. 2 per maand beschikbaar) en ontdek wat LinkedIn jou concreet oplevert.

Boek nu een groeigesprek

Conclusie

Deze tips van de ervaren LinkedIn specialist kunnen je LinkedIn ervaring verrijken en bijdragen aan het bereiken van je doelen. Heb jij ook een mooie ervaring opgedaan via LinkedIn? Of heb je een verhaald wat je graag wilt delen? Deel je unieke verhaal. Contact mij en wie weet zet ik je bij een volgende blogpost in de spotlights💡

Over Rivercloud: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting, 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten via LinkedIn. Victor is de eigenaar van Rivercloud sinds 2007, is als 100% LinkedIn specialist een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium en business tool. Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80454 en victor@rivercloud.nl 

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!

Laat Een Reactie Achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.