LinkedIn-etiquette. Als je serieus met LinkedIn aan de slag gaat, wil je natuurlijk dat wat je doet ook effect heeft. Tenslotte zit je niet (alleen maar 😉) voor de lol op LinkedIn, maar wil je er ook business uit halen. Daarvoor is het handig om op te hoogte te zijn van de ongeschreven regels die gelden op LinkedIn. Oftewel, de LinkedIn-etiquette. Hieronder vind je 10 ‘regels’ die je gegarandeerd veel betere resultaten opleveren als je ze consequent opvolgt. Let’s go!

Een van de meest voorkomende fouten op LinkedIn is dat mensen geen begeleidend bericht meesturen met hun connectieverzoek. In dit bericht vertel je waarom je graag met de ander wilt connecten als je elkaar nog niet kent. Schrijf een persoonlijk bericht waarin je laat merken dat je het profiel van de ander bekeken hebt of waarin je verwijst naar een specifieke post.

Dus niet: “Jouw profiel trok mijn aandacht, dus ik wil graag met je connecten.” (veel te vaag, dit kan naar iedereen gestuurd zijn).

LinkedIn uitnodiging aanpassenMaar benoem een detail uit het profiel, dat je alleen kunt weten als je het profiel daadwerkelijk gelezen hebt.

Bijvoorbeeld: “Ik las in je profiel dat je [detail uit je profiel] en dat sprak me erg aan. Zullen we connecten?”

Of: “Interessante post had je geschreven over [onderwerp post]. Ik zou graag meer van je content willen zien. Zullen we connecten?”

En jawel, ook op je smartphone kun je een begeleidend bericht meesturen: ga op je telefoon naar het profiel van degene met wie je wilt connecten, klik op ‘Meer…’ en vervolgens op ‘Uitnodiging aanpassen’.

Nog een reden om een connectieverzoek mee te sturen: als te veel mensen op ‘Ik ken Pietje Puk niet’ klikken, loop je het risico dat je op den duur alleen nog maar connectieverzoeken kunt sturen naar mensen van wie je het e-mailadres hebt. Dan wordt het erg lastig om je netwerk uit te breiden. Deze situatie wil je dus voorkomen.

Tip: je hebt maximaal 300 karakters aan tekst tot je beschikking, houd het dus beknopt. Hier een uitgebreid artikel over groottes van LinkedIn plaatjes en tekst.

2. Stuur een welkomstbericht als je connectieverzoek geaccepteerd is

Is je connectieverzoek geaccepteerd? Mooi! Stuur dan vlot een persoonlijk welkomstbericht. Vooral als iemand niet reageert op het berichtje bij je connectieverzoek is dit een mooie manier om de conversatie weer ‘open te breken’.

Maar pas op dat je niet te salesy bent. Een welkomstbericht is als een date. Als je meteen over trouwen begint, is de kans groot dat er niet nog een date komt😉. Vertel in plaats daarvan wie je bent en wat je voor de ander kunt betekenen.

Er zijn meer LinkedIn fouten die je beter niet kunt maken.

Verder hoor ik vaak van mensen dat LinkedIn hen geen leads oplevert. Dit komt doordat zij te veel focussen op het uitbreiden van hun netwerk, in plaats van op het opbouwen van relaties. Focus je op de relatie en de leads komen vanzelf.

3. Zeg dankjewel als je getagd wordt onder een post

Word je door iemand getagd onder een post? Bijvoorbeeld omdat er om iemand met jouw expertise gevraagd wordt?

Zeg dan altijd ‘dankjewel’ tegen degene die je getagd heeft. Zelfs als de opdracht niet helemaal in jouw straatje past. De ander heeft aan jou gedacht en je een nieuwe businesskans aangereikt. Dat is wel een bedankje waard, zou ik zeggen.

Als je niet bedankt voor de tag, taggen deze mensen je op een gegeven moment niet meer en dan loop je de kans dat je de opdracht van je leven misloopt. En dat zou zonde zijn, toch?

Wil je LinkedIn slim voor je laten werken?

LinkedIn Playbook

Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Dat merk je direct als je dit Playbook gebruikt. Houdt het bij de hand en zet deze methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.

✅ Vergroot jouw zichtbaarheid en wordt beter gevonden
✅ Laat je netwerk groeien met relevante connecties
✅ Onderstreep je expertise
Trek vaker betere klanten aan

Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past 🤝🏻

Download

4. Reageer op reacties op je content

Heb je een bericht geplaatst op LinkedIn en heeft iemand de moeite genomen te reageren? Reageer dan altijd terug, zelfs als je het er niet mee eens bent.

Het is gemakkelijk om een duimpje te geven, maar de ander voelt zich pas echt door jou gezien als hij een persoonlijke reactie krijgt. Het gevolg: deze persoon zal nog vaker op jouw content gaan reageren.

Maar er zijn nog 2 redenen waarom (beleefd) reageren slim is:

Het is personal branding. Niet alleen in je content, maar ook in je reacties laat je zien wie je bent en waar je voor staat.
LinkedIn houdt van interactie. Hoe meer interactie er ontstaat onder jouw post, hoe meer LinkedIn jouw post zal pushen in de tijdlijn van je volgers.

Merk je dat het je moeite kost beleefd te blijven bij een kritische reactie? Tel dan even tot 10 en kap desnoods de discussie af met ‘let’s agree to disagree’. Fijne dag!’

5. LinkedIn-etiquette: reageer op de content van anderen

Je hebt vast weleens meegemaakt dat iemand iets aardigs voor je deed en dat je dacht: nu wil ik ook een keer iets terugdoen. Dit is het principe van de wederkerigheid. Als Piet jou uitnodigt voor zijn verjaardag, voel je je al snel verplicht hem ook voor jouw verjaardag uit te nodigen. Je weet immers: als ik Piet nu niet uitnodig, nodigt hij mij straks ook niet meer uit.

Ook voor reacties op LinkedIn geldt dat mensen sneller op jou zullen reageren als jij ook op hen reageert. Social media is tweerichtingsverkeer. Als je graag wilt dat anderen op jou reageren, reageer dan ook op anderen.

Wees je ervan bewust dat je volgers ook jouw reacties kunnen zien. Denk ook hierbij dus weer aan je personal brand en wees je bewust van waar je op reageert, en hoe.

Tip: vind je het nog wat spannend om je eigen content te delen op LinkedIn? Begin dan met het reageren op anderen. Op deze manier bouw je alvast wat ‘credits’ op en zullen mensen straks ook sneller een reactie bij jou achterlaten.

6. Geef aanbevelingen

Op LinkedIn kun je jouw connecties een aanbeveling geven. Je kunt bijvoorbeeld een aanbeveling schrijven voor een collega of
ondernemer met wie je fijn hebtLinkedIn aanbeveling samengewerkt. Vergelijk ze met testimonials op je website. Iemand die in ieder geval een paar aanbevelingen op zijn profiel heeft staan, komt betrouwbaarder over dan iemand die er niks heeft staan.

De leukste aanbeveling is natuurlijk een spontane aanbeveling. Eentje waar de ander dus niet om heeft gevraagd.

Je kunt iemand een aanbeveling geven door naar zijn profiel te gaan, op ‘Meer…’ te klikken en vervolgens op ‘aanbevelen’.

Het voordeel is dat de door jouw gegeven onderschrijvingen ook terug te vinden zijn op je profiel. Goed voor je imago. Wil je meer uit LinkedIn halen? ‘Begin dan eens met geven’ is mijn antwoord altijd als ik de vraag krijg tijdens een van mijn LinkedIn trainingen.

7. Voeg je connecties niet ongevraagd toe aan je e-maillijst

Iemand die met je geconnect is op LinkedIn, is niet per se ook geïnteresseerd in jouw nieuwsbrief. Niet alleen is het verboden om mensen zonder toestemming op jouw e-maillijst te zetten (AVG), het wordt ook nog eens als heel irritant ervaren. Geen beste binnenkomer…niet bepaald een vorm van LinkedIn-etiquette.

Natuurlijk kun je mensen wel vragen of ze het leuk vinden om je nieuwsbrief te ontvangen.
Tip: om via LinkedIn mensen op je nieuwsbrieflijst te krijgen: schrijf een post over een aankomende nieuwsbrief en voeg een aanmeldformulier toe aan je blogposts op LinkedIn.

8. Voeg niet iedereen toe met een hartslag

Hoe meer connecties je hebt, hoe meer kansen op business, toch? Helaas, zo werkt het niet. Businesskansen ontstaan door persoonlijke aandacht. In plaats van iedereen maar toe te voegen aan je netwerk, is het dus slimmer om te kijken wie daadwerkelijk tot je doelgroep behoort. Stop je energie in het opbouwen en het warmhouden van het contact met deze personen.

Zo hoorde ik van een andere ondernemer die net met Pinterest aan de slag was gegaan dat ze haar netwerk had uitgebreid met 4 Pinterest-experts. Een van de experts reageerde met een duimpje op haar connectieverzoek. Een andere expert deed dit:

  • ze stuurde een connectieverzoek met daarin een opmerking over het profiel van de ondernemer, waaruit bleek dat ze het profiel had bekeken.
  • na een reactie van de ondernemer stuurde ze een checklist met tips voor beginners.
  • nog een tijdje later stuurde ze een link naar een van haar blogs, naar aanleiding van een pin van de ondernemer die ze voorbij had zien komen op Pinterest.

Ze stopte dus veel tijd in het opbouwen van de relatie. Het gevolg was dat de ondernemer zei: “Als ik ooit een Pinterest-cursus wil volgen, ga ik naar deze dame en ik zal ook anderen naar haar doorverwijzen.”

Moraal van het verhaal: focus je op kwaliteit, niet op kwantiteit. Op en top LinkedIn-etiquette!

Laat LinkedIn voor je werken

Victor Huiting, 100% LinkedIn specialist

Verken je groeikansen! Ontdek hoe je als ondernemer of sales professional groeit door LinkedIn slim in te zetten.

Boek direct je LinkedIn Groeigesprek met Victor (tijdelijk kosteloos, max. 2 per maand beschikbaar)

9. Zorg voor een professionele profielfoto

Een vakantiekiekje met een glas bier in je hand als profielfoto op LinkedIn? Ziet er hartstikke gezellig uit, maar is niet geschikt voor LinkedIn. Mensen zitten immers met een professioneel motief op LinkedIn en met de verkeerde profielfoto kun je de verkeerde boodschap uitzenden.

Want wat denkt een toekomstige werkgever bijvoorbeeld als jij al paraglidend op je profielfoto staat? “Wat een avonturier, die moeten we hebben!”, of: “Die zit vast vaak thuis met sportblessures, laat maar zitten.”

Hieronder enkele tips voor een goede profielfoto:

  • Gebruik een foto waarop je eruitziet zoals je er nu uitziet. Iemand die jou morgen in het echt tegenkomt, zou je zo moeten herkennen op basis van je profielfoto.
  • Kies voor een foto waar je alleen op staat, zodat mensen zich niet hoeven af te vragen wie jij bent.
  • Ga voor een profielfoto die bij je ‘personal brand’ past. Professioneel is niet hetzelfde als formeel of stijf. Als jij bijvoorbeeld graag benaderbaar wilt overkomen, is het belangrijk dat je ook met een (glim)lach en een open houding op je profielfoto staat.

Een goede profielfoto?

Een goede LinkedIn profielfoto?😉

Een goede LinkedIn profielfoto

10. Toon je volledige naam en je LinkedIn profielfoto aan iedereen

Op LinkedIn kun je ervoor kiezen je achternaam alleen aan je connecties te tonen. Als ik dat zou doen, zou ik voor niet-connecties ‘Victor H.’ heten. Even ‘Wanted’ boven mijn foto zetten en ik kan zo in ‘Opsporing verzocht’ 😁
Ik adviseer dan om ook aan niet-connecties je volledige naam te tonen op LinkedIn. Dat kun je hier doen.

Victor H

Iets vergelijkbaars waar mensen zich meestal niet van bewust zijn, is dat hun profielfoto niet zichtbaar is voor mensen buiten hun netwerk. In plaats daarvan zien niet-connecties dit:

Geen zichtbare LinkedIn profielfoto

LinkedIn-etiquette? Geen gezicht dus 😉 Je kunt dit aanpassen door naar je profiel te gaan en op je profielfoto te klikken.

Zie het screenshot:

Zichtbaarheid LinkedIn profielfoto

Bonustip LinkedIn-etiquette: pleeg geen plagiaat

Soms kom je een post tegen die je zelf geschreven had kunnen hebben. Dan kan het heel verleidelijk zijn om hem te kopiëren en er je eigen naam onder te zetten. Doe toch maar niet: plagiaat komt vroeg of laat altijd uit en dan loop je onherstelbare reputatieschade op. Als je het bij de verkeerde doet, word je publiekelijk aan de schandpaal genageld op LinkedIn.

Laat je dus liever inspireren door andermans content. Je mag best een post over hetzelfde onderwerp schrijven, maar vertel het dan in je eigen woorden, voeg er iets van jezelf aan toe en bedank de ander door middel van een tag voor de inspiratie. Zo maken we LinkedIn met z’n allen een leukere plek 😊

💡Zie je wel, eigenlijk verschilt LinkedIn helemaal niet zoveel van het echte leven: doe je niet anders voor dan je bent, wees aardig tegen elkaar en doe niks waarvan je ook niet zou willen dat een ander het bij jou zou doen. Benieuwd naar hoe je zichtbaarder wordt en meer betere klanten aantrekt? Kom in gesprek.

Welke LinkedIn-etiquette tip ga jij als eerste toepassen? Ik ben heel benieuwd!

Over Rivercloud: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting, 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Rivercloud en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd. Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent. Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of via victor@rivercloud.nl 

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!