Zo Schrijf je Een Ijzersterke Kopregel Voor je LinkedIn-Profiel

Zo Schrijf je Een Ijzersterke Kopregel Voor je LinkedIn-Profiel

Zo schrijf je een ijzersterke kopregel voor je LinkedIn-profiel

Je kopregel, ook wel headline genoemd, is een van de belangrijkste onderdelen van je LinkedIn-profiel. Het is een van de eerste dingen die mensen van jou zien op LinkedIn en met een sterke, opvallende kopregel verleid je hen je profiel te bezoeken. Daarnaast zorgt een goede kopregel ervoor dat je beter gevonden wordt door je ideale klant. Alle reden dus om er even goed voor te gaan zitten.

  • Maar hoe ziet een goede kopregel er dan uit?
  • Hoeveel tekens heb je tot je beschikking?
  • Hoe schrijf je hem zó dat je klanten je weten te vinden?
  • En waarom is je kopregel een belangrijk onderdeel van een professioneel LinkedIn-profiel?
    Lees gauw verder voor het antwoord op deze en andere vragen.

Waar vind je de LinkedIn-kopregel?

Allereerst: waar vind je die kopregel precies? Zoals je in onderstaande afbeelding ziet, staat je kopregel op je profiel, direct onder je naam. Zoals bij mij:

LinkedIn kopregel victor huiting
Je kunt je kopregel aanpassen door op het potloodje rechts onder je banner te klikken.

Daarnaast zien mensen je headline boven jouw berichten in hun tijdlijn. En dat is natuurlijk de plek waar je mensen wilt verleiden door te klikken naar je profiel:

screenhot LinkedIn kopregel Eelco de Boer

Dit voorbeeld laat zien waarom het belangrijk is om je kopregel liefst zo kort mogelijk te houden, en anders in ieder geval de belangrijkste informatie vooraan te zetten. Zo voorkom je dat essentiële informatie wegvalt.

Tip: als je nieuwe werkervaring toevoegt, staat automatisch het hokje ‘Update my headline’ aangevinkt. Vergeet dus niet het vinkje weg te halen voor je opslaat, anders ben je je oude kopregel kwijt.

Linkedin Profiel Checklist RivercloudMeer klanten aantrekken met LinkedIn? Start dan met de gratis LinkedIn Profiel Checklist. Met een tiptop profiel laat je de beste versie van jezelf zien en maak je het verschil.

Download gratis LinkedIn Checklist

Het maximale aantal tekens in je kopregel

Sinds juni 2020 kun je maximaal 220 tekens gebruiken in je kopregel. Voorheen waren dat er 120, dus je hebt er flink wat tekens bij gekregen.

Maar dat je 220 tekens kúnt gebruiken, wil nog niet zeggen dat je dit ook moet doen. Kijk kritisch of je al die tekens ook echt nodig hebt en probeer jezelf uit te dagen om in zo weinig mogelijk tekens een zo krachtig mogelijke boodschap neer te zetten.

Niet alle relevante keywords hoeven in je headline terug te komen, je kunt ze ook in je profiel verwerken. Door je headline to the point te houden, vergroot je de kans dat mensen ‘m ook echt lezen.

Zo schrijf je een sterke kopregel

Een goede headline maakt duidelijk wat je doet voor je klanten en bevat liefst ook nog een aantal keywords waarop jouw klanten zoeken als ze op zoek zijn naar jouw diensten.

‘Eigenaar bedrijf X’ is dus geen goede headline. Mensen zoeken hier niet op en het is niet onderscheidend. Bovendien weet iemand die dit leest nog steeds niet wat jij voor hem kunt betekenen. Zie je kopregel dus als een mini elevator pitch.

De XYZ-formule die je hiervoor kunt gebruiken is:

Ik help [doelgroep X] met [middel Y] aan [resultaat Z] (middel en resultaat kun je eventueel omdraaien)

Bijvoorbeeld: ik help zzp’ers en MKB-ondernemers aan meer leads met LinkedIn

Deze headline maakt duidelijk wie ik help, hoe ik dat doe (met LinkedIn) en wat het resultaat is (meer leads). Eventueel kun je hier nog wat keywords aan toevoegen, bijvoorbeeld:

Ik help zzp’ers en MKB-ondernemers aan meer leads met LinkedIn | LinkedIn-expert | LinkedIn-trainer

Je kunt er ook voor kiezen iets persoonlijks aan je kopregel toe te voegen, dat ook iets zegt over jouw professionele kwaliteiten. Ben je bijvoorbeeld marathonloper? Voeg het zeker toe, want je roept meteen het beeld op dat je een doorzetter bent.

Maar denk ook aan belangrijke prijzen of awards in je branche. Als je bijvoorbeeld door Springest bent verkozen tot beste opleider in je vakgebied, is het zeker slim om dit in je headline te zetten.

Tip: verplaats je bij het schrijven van je headline in je ideale klant. Welke informatie heeft hij nodig om te bepalen of jouw profiel de moeite van een bezoekje waard is? Schrijf dus niet op wat jij wilt vertellen, maar wat je klant wil weten en gebruik keywords die de klant ook gebruikt.

Bonustip: kies niet voor de eerste de beste kopregel die je te binnen schiet, maar schrijf verschillende varianten op. Wedden dat er een kopregel tussen zit die veel beter blijkt te zijn dan je eerste ingeving? Het aanpasssen van je kopregel komt altijd voorbij tijdens LinkedIn trainingen, daar help ik je goed bij.

De bovenstaande tips zijn vooral relevant als je op zoek bent naar meer klanten via LinkedIn. Maar wat als dat niet je voornaamste doel is? Dan kun je ook voor een ander type headline kiezen of verschillende typen headlines met elkaar combineren.

Mijn collega Melonie Dodaro onderscheidt de volgende 4 typen headlines:

Client-centric

Dit is het soort headline dat we hierboven besproken hebben: hierin focus je op het probleem dat je voor de klant oplost.

Ego-centric

Voor dit type headline kun je kiezen als je bijvoorbeeld een influencer of anderszins publieke persoon bent. Dit soort headlines zie je vooral in Amerikaanse profielen. Zouden wij Hollanders te bescheiden zijn hiervoor? 😉

screenhot LinkedIn headline Dorie Clark

Dorie Clark legt in haar headline volledig de focus op de ‘accomplishments’ die ze behaald heeft.

Mission-centric

Dit type headline is heel geschikt als je een belangrijke missie hebt. Boyan Slat heeft in zijn headline staan dat hij founder en CEO is bij The Ocean Cleanup:

screenhot LinkedIn kopregel Boyan Slat

In dit geval doet The Ocean Cleanup bij veel mensen wel een belletje rinkelen, maar Boyan had er ook voor kunnen kiezen om te focussen op zijn missie: ‘On a mission to remove all plastic from the ocean’. Dat spreekt toch veel meer tot de verbeelding?

Keyword-centric

Kies voor dit type headline als je een skill hebt waar mensen vaak naar zoeken op LinkedIn (deze kun je prima combineren met het eerste type).

Onthoud bij het kiezen van keywords dat mensen via Google anders zoeken dan via LinkedIn. Via Google zoeken ze bijvoorbeeld op ‘hulp bij LinkedIn-profiel’, terwijl ze op LinkedIn meer naar functiebenamingen en skills zoeken, bijvoorbeeld ‘LinkedIn-expert’.

Mijn Britse collega John Espirian heeft weer een iets andere aanpak. Hij adviseert om je headline te verdelen in de volgende 3 onderdelen:

  • interesting: kom snel tot de kern van je aanbod, op een manier die de aandacht trekt
  • informative: voeg keywords + aanvullende informatie toe
  • intriguing: voeg iets afwijkends toe, een conversation starter (‘marathonloper’ zou een echte conversation starter zijn)

Toegepast op zijn eigen profiel ziet dat er zo uit:

screenhot LinkedIn headline John Esperian

 

Victor HuitingLaat jij duizenden euro’s omzet liggen op LinkedIn? Ontdek je groeikansen in een kosteloos groeigesprek. Er zijn 2 groeigesprekken per maand beschikbaar.

☎ Boek een groeigesprek

Voorbeelden van sterke kopregels

Nu je weet hoe je een sterke kopregel schrijft, ben je vast benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt. Via een LinkedIn post vroeg ik mijn volgers om voorbeelden van kopregels die meteen de aandacht trekken. Hieronder vind je een selectie uit de reacties.

screenhot LinkedIn kopregel Japke D Bouma

Niks ‘ik help jou…’.  Journalist Japke-D. Bouma is een goeroe, rockstar en kantooramazone, and she knows it 😉

screenhot LinkedIn kopregel Tessa Faber

Tessa Faber omschrijft duidelijk wie ze waarmee helpt, ze heeft keywords verwerkt waar haar klanten op zoeken (loopbaancoach) en geeft iets weg over hóé ze haar klanten helpt (HART-werkende).

screenhot LinkedIn kopregel Hans Andriessen

Bij de headline van Hans Andriessen moet je even twee keer knipperen. Een loodgieter die iets met bewustzijn doet? Dat is een verrassende combinatie. En hoppa, je hebt doorgeklikt naar zijn profiel.

screenhot LinkedIn kopregel Kitty Kilian

Blogtrainer Kitty Kilian van de Blogacademie is een meester in show, don’t tell. Dat blijkt ook uit haar ijzersterke headline. Al zou ze hem liever ‘profielregel’ noemen. Ze vertelt niet dat ze er geen doekjes om windt, ze gebruikt een metafoor die dat onomstotelijk duidelijk maakt: delicaat als een handgranaat. Bij haar leer je verbluffend goed bloggen zonder flauwekul.

screenhot LinkedIn kopregel Anita van den Bosch

Anita van den Bosch-de Gier is niet zomaar een jurist, maar een jurist die haar documenten in begrijpelijke taal opstelt. Daar moeten we meer van weten!

screenhot LinkedIn kopregel Marleen Bekker

Marleen Bekker, van Marleenbekker.com trekt de aandacht met ‘handelt in humor’. In de rest van haar headline vertelt ze in welke rollen ze humor toepast.

screenhot LinkedIn kopregel Jos felix

Cijfertjes saai? Niet bij Jos Felix. Als hij op een feestje vertelt dat hij accountant is lopen mensen door. Maar als ‘financieel cabaretier’ heeft hij meteen de lachers op zijn hand.

Veel ondernemers vinden het schrijven van een pakkende headline een van de moeilijkste dingen aan het optimaliseren van hun profiel. Hopelijk heb ik je met deze tips een eind op weg kunnen helpen. Kan je hulp gebruiken voor het verbeteren van je LinkedIn-profiel? Laat mij je helpen, 1-op-1 of voor teams. In korte tijd is jouw profiel concreet, compleet en klantgericht opgesteld. Zo word je zichtbaarder en trek je meer betere klanten aan die echt bij je passen. Contact mij en je mist geen leads meer.

Ben je benieuwd of jouw headline er voldoende uitspringt? Deel hem dan in de reacties en je krijgt mijn eerlijke feedback!

 

Over Rivercloud

victor huitingVictor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en laat je zien hoe je meer klanten aantrekt met LinkedIn. Victor is de eigenaar van Rivercloud en actief op LinkedIn sinds 2007. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium. Leadgeneratie met LinkedIn kun je ook slim uitbesteden aan Rivercloud zodat je tijd bespaart en meer tijd hebt om klantgesprekken te voeren. Neem gerust contact met hem op voor meer informatie: tel 030-80 80454 / victor@rivercloud.nl linkedin klein

15 Reacties

  1. Nicole Orriëns 1 jaar geleden

    Dank voor de informatie! Ik zou echt meer kunnen doen met LinkedIn denk ik, deze video’s maken het voor mij echt een stuk makkelijker. Ik ga er direct mee aan de gang.

  2. Chicamoms 1 jaar geleden

    Bedankt, ik ga hier snel mee aan de slag!

  3. Janet 1 jaar geleden

    Handig artikel, hier kan ik echt wat mee en ga het direct toepassen! Heb je nog meer handige video’s:-)

  4. An 1 jaar geleden

    Thanks. Interessant. Doet me eraan denken dat ik toch weer wat meer uit LinkedIn moet proberen halen.

  5. Wendy Schuchmann 1 jaar geleden

    Dank voor het delen van je tips! Ik ga aan de slag met mijn kopregel, want daar kan ik meer mee laten zien dan ik nu doe.

    • Auteur
      Victor Huiting 1 jaar geleden

      Goed zo, succes Wendy. Contact mij gerust bij vragen, groet Victor.

  6. MC Kleuver 1 jaar geleden

    Goed dat je hier een video over hebt gemaakt. Het is en blijft toch moeilijk om jezelf goed in the picture te zetten.

  7. Cynthia 1 jaar geleden

    Interessant! Ik ga nog even verder kijken op je site, je namelijk super waardevolle content!

  8. Mandy 1 jaar geleden

    Leuk dat je hier een blog over geschreven hebt en fijn dat er een superhandige filmpje bij zit. Bedankt!

  9. Danielle 1 jaar geleden

    Thanks voor de tips! Nooit geweten dat je kopregel zo waardevol is, ik ga mijn headline gelijk aanpassen!

  10. Handig dat je deze tips deelt! Daar hebben veel mensen vast wat aan!

    • Auteur
      Victor Huiting 1 jaar geleden

      Dank je Laura, ik hoop het ook:-)

  11. Melanie Hoogvliet 1 jaar geleden

    Handige tip! ik denk dat heel veel mensen hier wat aan hebben.

  12. Melissa 1 jaar geleden

    Handig! Die combi van video en geschreven tekst is echt super.

    • Auteur
      Victor Huiting 1 jaar geleden

      Bedankt, dat motiveert mij om alleen nog maar meer video’s te maken en vooral werk te maken van mijn LinkedIn kopregel. Bedankt Victor!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.