9 praktische LinkedIn content tips die je niet mag missen

18 april, 2024

Wil jij in 2023 je LinkedIn-contentstrategie naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet zo goed hoe je dit het beste kunt aanpakken? Waar moet je het eigenlijk over hebben? Wat voor typen content kun je zoal posten? Moet je in het weekend posten, of juist niet? En hoe zit het eigenlijk met hashtags? In deze blogpost geef ik je 9 tips om voor succesvolle content op LinkedIn!

1. Wat is goede content?

Leuke vraag! Goede content is content die resoneert, mensen raakt, (vaak) specifiek is, een bepaalde groep aanspreekt én interactie stimuleert. Het helpt als je content een emotie oproept en visueel sterk is. Heb je een visueel beroep zoals fotograaf of graphic designer en heb je zakelijke klanten, dan is LinkedIn zéker interessant voor je. Ontwerp mooie ‘scrollstoppende content’ zodat je opvalt in je tijdlijn. Als vuistregel kun je 4:1 aanhouden: 4 keer zelf iets moois maken en 1 keer een post met waardevolle content van een ander. Je post kan bestaan uit platte tekst, een tekst met een foto, een teaser met een link naar een blogpost, een video of een document.

2. Wanneer moet ik posten? En hoe vaak ongeveer?

Je ‘moet’ natuurlijk niets, maar het mag wel Kwaliteit is het belangrijkst, en regelmaat helpt. Ter inspiratie: 1 tot 3 keer per week is een goede indicatie. Vaker mag natuurlijk altijd, mits je content van waarde is voor je doelgroep.

Tip: houd eens voor jezelf een document bij met postdata, de link naar je post, het soort content en het aantal likes/comments. Meten = weten. Dit kan heel simpel in Word of Excel. Na verloop van tijd ga je zien welk type content het beste aanslaat en op welke dag/tijd je de meeste respons krijgt. Blijf doen wat werkt en durf te experimenteren. Je kan je statistieken ook in LinkedIn bekijken, dit is recentelijk verbeterd. Een nog uitgebreide LinkedIn data tool is Shield Analytics.

Lachen op je profielfoto

Victor Huiting profielfoto

Je weet wat ze zeggen: je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Online is dat niet anders. Daarom geef ik tijdens LinkedIn trainingen altijd aan dat deelnemers het beste voor een profielfoto kunnen kiezen waarop zij sympathiek en toegankelijk overkomen.

Plaats alleen je gezicht in de foto. Een foto van veraf is leuk voor de vakantiefoto’s op Facebook, op LinkedIn is dit niet nodig. Je kan met een premium smartphone een prima foto maken. Wil je het echt goed wilt doen, ga dan langs de betere (profiel)fotograaf.

Tip: gebruik je profielfoto niet alleen voor LinkedIn. Gebruik hem ook op je website of e-mailhandtekening. Dit zorgt voor herkenning en wekt vertrouwen.

Maak je kopregel concreet en compleet

De kopregel verdient bij het verbeteren van je LinkedIn profiel speciale aandacht. Je vertelt je LinkedIn netwerk niet alleen wat je doet, de korte zin heeft ook een bepalende factor in de zoekresultaten. Wanneer jij ‘copywriter’ in je kopregel hebt staan, kom je omhoog wanneer potentiële klanten naar een copywriter zoeken. Goede keywords dragen vergroten dus je vindbaarheid in LinkedIn, je headline is hier belangrijk voor.

Bekijk ook na of je functie andere benamingen heeft die gebruikt worden en verwerk deze in je kopregel, denk aan ’tekstschrijver’.

LinkedIn kopregel van Victor Huiting LinkedIn specialist

Benut je Uitgelicht-sectie

Uitgelicht sectie bij LinkedIn profielverbetering

Ben je bekend met het profielonderdeel Uitgelicht? Dit is plek waarin je diverse content kunt plaatsen. Schrijf je regelmatig artikelen of post je LinkedIn contennt? Of heb je een podcast? Pin het naar wens vast op je profiel. Bied je LinkedIn netwerk de mogelijkheid je nog beter te leren kennen. Het versterkt ook je personal brand.

Mensen weten mij regelmatig te vinden op LinkedIn door content in deze sectie. Op mijn profiel mix ik de content met mijn gewilde e-book (over tijdwinst en meer leads) en ik licht er 2 posts uit.

Voeg naast je homepage van je website bijvoorbeeld een link toe naar je onweerstaanbare weggever. Of bied een kennismakingsgesprek aan, zoals bij mij, het LinkedIn Groeigesprek. (30 min videocall, tijdelijk kosteloos t/m 31 augustus ’23)

Voeg licenties en certificaten toe

Het volgen van trainingen en cursussen is niet iets om te vergeten als je je profiel gaat verbeteren. Door die licenties en certificaten neemt je geloofwaardigheid en expertstatus toe. Je onderstreept dat jij de juiste kennis bezit en straalt vertrouwen uit. Toevoegen dus!

Aanbevelingen zijn goud waard

Maak je LinkedIn profiel social proof. De kans is groot dat jij de recensies bekijkt wanneer je een bestelling plaatst op een webshop. Zo werkt dat ook op LinkedIn. We willen weten of iemand wel in staat is om onze opdracht te voltooien. En daar zijn aanbevelingen voor. Heb je onlangs aan een project gewerkt met iemand en was die persoon positief over je functioneren? Misschien willen zij wel een aanbeveling schrijven op je profiel. Dit draagt bij aan je geloofwaardigheid en zal het aantal binnengekomen leads verhogen.

Linkedin aanbeveling bij het verbeteren van je profiel Victor Huiting

Vraag ze en geef ze. Doe eens een aanbeveling kado. Je bouwt zo nog beter aan relaties en aan vertrouwen. Bovendien straalt het ook positief op jou af. Wie ga jij een LinkedIn aanbeveling geven?

Tijdwinst en meer waardevolle leads

Playbook

Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.

  • Vergroot jouw zichtbaarheid en wordt beter gevonden

  • Laat je netwerk groeien met relevante connecties

  • Onderstreep je expertstatus

  • Trek vaker betere klanten aan

Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven

Zorg voor een professionele LinkedIn achtergrondfoto

Een professionele achtergrondfoto is cruciaal voor jouw LinkedIn succes. Na je profielfoto en kopregel is dit een van de beste manieren om je LinkedIn profiel te verbeteren. Kies voor een foto die bij jou, je werk of visie past. Je maakt hem snel in een tools zoals Canva.

Enkele tips voor een goede LinkedIn banner:

  • Kies een afbeelding die echt bij je past
  • Houd er rekening mee dat je achtergrondfoto mobile friendly is ontworpen
  • Is personal branding belangrijk voor je? Versterk je persoonlijke merk
  • Onderstreep je autoriteit met een logo of keurmerk, gewonnen prijs of relevante quote
  • Ben je een mensenmens? Kijk dan eens naar een teamfoto
  • Heeft je bedrijf een (duurzame) missie? Sluit hierop aan met een passende foto

p.s. vind je het lastig of heb je weinig inspiratie? Laat een aantal LinkedIn achtergrondfoto’s op maat voor jezelf maken, dit is inclusief als je LinkedIn profiel (en evt. pagina) door Linkleads laat maken.

Geef je beschikbaarheid aan

Werk je als freelancer? Of ben je mkb-ondernemer en kun je wel nieuwe talent gebruiken? LinkedIn biedt je de mogelijkheid om je beschikbaarheid aan te geven. Binnen beschikbaarheid kun je voor ‘open-to-work’ of’ ‘hiring’ kiezen als je op zoek bent naar medewerkers. Er vormt een groene of paarse cirkel om je profielfoto die anderen laat zien dat je beschikbaar bent of juist op zoek bent naar nieuwe medewerkers.

Dit springt in het oog en het vergroot je kans op een andere baan/(interim) opdracht of aantrekken van nieuwe medewerkers.

Linkedin hiring
LinkedIn open to work

Stel je profiel meertalig op

Een twee (of meer)talig LinkedIn profiel, veel mensen weten niet dat dit mogelijk is. Dit social medium biedt je de mogelijkheid om je profiel beschikbaar te stellen in meerdere talen, welke taal je ook wilt. Zeker voor ondernemers en werknemers die internationaal actief zijn is dit interessant. Connecties en klanten in het buitenland lezen je Engelse (of anderstalige) profiel, dit matcht automatisch. Zo kom je sneller in contact en in gesprek.

Extra taal toevoegen LinkedIn profiel

Laat projecten zien

Heb je meegewerkt aan coole projecten? Vermeld ze. Wanneer jij hebt bijgedragen aan een prestigieuze projecten, val je meer op. Het wekt vertrouwen en stimuleert je zichtbaarheid. Je kent de ins en outs van zulke projecten, anderen willen daar graag meer over weten. Kortom, wees niet te bescheiden, maak eens een project aan en beschrijf concreet jouw rol en het resultaat.

Voeg je vaardigheden toe én vraag erom

Laten zien welke vaardigheden je bezit, is naar mijn idee een van de mooiste dingen die je kunt doen om je LinkedIn profiel te verbeteren. Het gaat er vooral om wat je goed kan en in mindere mate wat je weet. Het laat zien waar je goed in bent en waarom anderen zaken met je moeten doen. Je vergroot sneller je netwerk met de juiste mensen merk ik in de praktijk.

Een ander voordeel van vaardigheden is dat je beter gevonden wordt. Begin dus NU met het toevoegen van vaardigheden (‘skills’) op je profiel.

Vaardigheden bezitten en invullen op LinkedIn is één, de onderschrijvingen waarmee je aantoont dat je ze bezit zijn nog veel belangrijker. Vraag daarom gericht en actief om onderschrijvingen van vaardigheden. Andere LinkedIn gebruikers kunnen aangeven dat jij bepaalde vaardigheden bezit. Dat vergroot je sociale bewijskracht.

vaardigheden op je LinkedIn profiel

Vul je contactgegevens in

Linkedin contactgegevens bij verbeteren profiel

Het wordt nog wel eens over het hoofd gezien: je contactgegevens vermelden. Je LinkedIn profiel verbeteren doe je onder andere door contactgegevens toe te voegen. Je maakt het anderen makkelijk om contact met je op te nemen. Wel zo leuk voor de leads Toevoegen kan op verschillende plaatsen zoals je Info-stuk en bovenaan je profiel bij ‘contactgegevens’.

Good to know:
– Vermeld sowieso je website én specifieke pagina’s zoals bv je blog
– Voeg alleen een adres en postcode toe als je een zakelijk adres hebt. Als je vanuit huis werkt is mijn advies i.v.m. niet je privé adres te vermelden, dit is niet relevant
– Denk aan een zakelijk mailadres (dus geen Gmail of Hotmail) want je bent een professional.
– Eventueel: een telefoonnummer erbij. Dit vaste of mobiele telefoonnummer is alleen voor je connecties zichtbaar, dus niet voor iedereen op LinkedIn. Voordeel is dat andere gebruikers direct vanuit de LinkedIn-app je kunnen bellen

Zo mis je geen kans meer

Laat jij duizenden euro’s omzet liggen op LinkedIn?

Ontdek je groeikansen in een kosteloos LinkedIn Groeigesprek.
Er zijn max. 2 gesprekken per maand beschikbaar, vol = vol.
Videocall van 30 minuten.

Sluit je aan bij LinkedIn groepen

Toegegeven, op LinkedIn Groepen is zeker wat aan te merken. Dat doe ik dan ook. Groepen worden matig gemodereerd, de zichtbaarheid van je content is laag en zitten ook nog eens een beetje verstopt. Opdrachtgevers die ik bijvoorbeeld help met het verbeteren van hun profiel, stellen soms vragen over Groepen op LinkedIn. Dit omdat ze graag Facebooken en daar is dat prima voor elkaar. Op LinkedIn werkt het net even anders..

En toch kun je ook veel waarde uit die groepen halen, ik ben lid van een aantal Groepen. Vooral over sales, online marketing en LinkedIn. Zo blijf ik als gecertificeerde LinkedIn specialist graag op de hoogte van ontwikkelingen.

De voordelen van LinkedIn groepen?

  • Op een profiel kan je zien waar de interesse ligt, dit geeft een betere indruk en kan een startpunt zijn van een nieuw gesprek
  • Het helpt in je vindbaarheid, LinkedIn indexeert dit heel goed.
  • Je kan iemand een bericht sturen via dezelfde groep. Dit kan niet als je geen connectie bent van elkaar en dus wel als je in dezelfde groep zit

Bonustip: als je gericht en bewust lid wordt van een groep op LinkedIn, pas dan direct de notificaties aan. Het dempen ervan voorkomt dat je van elke post of reactie een mail krijgt. Trommel mij op hoe en waar je dit aanpast, want het zit een beetje verstopt.

BONUSTIP: zorg voor supersterke LinkedIn beveiliging

Zorg voor een ijzersterk wachtwoord
Veel mensen kiezen voor verschillende sites hetzelfde wachtwoord. Het nadeel hiervan is dat makkelijke wachtwoorden gemakkelijker te hacken zijn en dat je bij een hack meteen overal je wachtwoord moet aanpassen. Als je nog kan inloggen… Kies dus, zeker voor belangrijke sites als LinkedIn, voor een ijzersterk wachtwoord. Een sterk LinkedIn wachtwoord bestaat uit minimaal 8 tekens, symbolen en cijfers. Of gebruik een wachtwoord zin. Tip: gebruik een uniek wachtwoord en verander het regelmatig, agendeer dit.

Kijk eens naar een password manager zoals Bitwarden of 1Password om voor elke site een uniek wachtwoord te genereren. Het enige wat je dan hoeft te onthouden is het hoofdwachtwoord. Dit scheelt je elke keer een wachtwoord invoeren (of opnieuw opvragen). Zelf gebruik ik de gratis versie (Chrome-plugin) van Bitwarden en dit bevalt heel goed.

Activeer dubbele verificatie
Anno nu geen pré meer maar een must: dubbele verificatie. Je zet je dure e-bike toch ook niet met 1 slot vast in het centrum van Utrecht? Juist. Tweefactorauthenticatie (of kortweg: 2FA) houdt in dat je naast een wachtwoord een extra code nodig hebt om in te loggen. Deze (gratis) code krijg je via sms of bijvoorbeeld de Google Authenticator-app. Zeker in combinatie met de vorige tip, maak je het kwaadwillenden dankzij deze extra beveiligingslaag flink lastiger om in te breken in je account. Hier kun je het instellen voor je eigen LinkedIn account, dit zou ik direct doen en is eenmalig.

Laat een professioneel LinkedIn profiel maken

Zelf je LinkedIn profiel verbeteren kan met deze tips. Maar ook is er een kans dat je er niet helemaal uitkomt. Of het je teveel tijd kost. Voorkom dat en laat een professioneel LinkedIn profiel maken. Echt uniek in Nederland! Wij weten hoe je een verhaal overbrengt en hebben dit inmiddels voor 264 professionals mogen doen. Is in no-time gepiept. Er zijn 3 varianten, er zit er altijd een voor je bij.

Met een compleet en klantgericht profiel zorg je snel voor:

  • Meer profielbezoekers
  • Een groeiend en relevante netwerk
  • Betere zichtbaarheid en vindbaarheid
  • Onderstrepen van je leiderschap en autoriteit
  • Meer leads en business

Om het ook voor jou laagdrempelig te houden, werken we met gratis en vrijblijvende kennismakingsgesprekken. In dat gesprek vertel ik je graag over de mogelijkheden van LinkedIn en wat een geoptimaliseerd profiel voor jou kan betekenen. Alle info over deze unieke dienst (inclusief tarief) staat hier.

Voorbeeld:  voor en na de LinkedIn profielverbetering van Benedict en Marc

Voor LinkedIn profielverbetering Marc van Beurden door Victor Huiting
Na LinkedIn profielverbetering Marc van Beurden door Victor Huiting
LinkedIn Profiel verbeteren VOOR Make Over.jpg
LinkedIn Profiel verbeteren NA Make Over.jpg

Tot slot

Zo! Je hebt de moeite genomen deze flinke blog tot het einde door te lezen Doe je voordeel met alle up-to-date LinkedIn tips, contact mij gerust bij vragen. Reageer via de pop-up op de site en bel, mail of app (geen chatbot), ik reageer altijd snel. Succes met toepassen en prettige dag!

Leestijd: 4 min.

Wil jij in 2023 je LinkedIn-contentstrategie naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet zo goed hoe je dit het beste kunt aanpakken? Waar moet je het eigenlijk over hebben? Wat voor typen content kun je zoal posten? Moet je in het weekend posten, of juist niet? En hoe zit het eigenlijk met hashtags? In deze blogpost geef ik je 9 tips om voor succesvolle content op LinkedIn!

1. Wat is goede content?

Leuke vraag! Goede content is content die resoneert, mensen raakt, (vaak) specifiek is, een bepaalde groep aanspreekt én interactie stimuleert. Het helpt als je content een emotie oproept en visueel sterk is. Heb je een visueel beroep zoals fotograaf of graphic designer en heb je zakelijke klanten, dan is LinkedIn zéker interessant voor je. Ontwerp mooie ‘scrollstoppende content’ zodat je opvalt in je tijdlijn. Als vuistregel kun je 4:1 aanhouden: 4 keer zelf iets moois maken en 1 keer een post met waardevolle content van een ander. Je post kan bestaan uit platte tekst, een tekst met een foto, een teaser met een link naar een blogpost, een video of een document.

2. Wanneer moet ik posten? En hoe vaak ongeveer?

Je ‘moet’ natuurlijk niets, maar het mag wel😊 Kwaliteit is het belangrijkst, en regelmaat helpt. Ter inspiratie: 1 tot 3 keer per week is een goede indicatie. Vaker mag natuurlijk altijd, mits je content van waarde is voor je doelgroep.

Tip: houd eens voor jezelf een document bij met postdata, de link naar je post, het soort content en het aantal likes/comments. Meten = weten. Dit kan heel simpel in Word of Excel. Na verloop van tijd ga je zien welk type content het beste aanslaat en op welke dag/tijd je de meeste respons krijgt. Blijf doen wat werkt en durf te experimenteren. Je kan je statistieken ook in LinkedIn bekijken, dit is recentelijk verbeterd. Een nog uitgebreide LinkedIn data tool is Shield Analytics.

3. Maakt het nog uit welke dag ik content post op LinkedIn?

Er zijn mensen die zeggen dat je bijvoorbeeld niet op maandag moet posten omdat LinkedIn vooral in de zakelijke sfeer wordt gebruikt en maandag doorgaans een overlegdag is. Of niet op zondag, vaak een dag voor het gezin waardoor gebruikers niet op LinkedIn actief zijn. Ik zou zeggen: oordeel zelf als je onderstaand overzicht ziet.

Mijn Britse collega John Espirian heeft zijn laatste 506 posts geanalyseerd en kwam tot het volgende overzicht:

Linkedin content tips stats by John Esperian

4. Is het nog belangrijk welk type content ik plaats?

Er zijn allerlei vormen van content die je kunt plaatsen. Enkele contentideeën: text-only posts, tekst met een foto, alleen een foto, een document, een blog of een video. Ik adviseer: kies wat bij je past en waar je goed in bent. En uiteraard: wat resoneert met je netwerk. Misschien vind je video iets te spannend en ben je tekstueel goed. Dan zou ik kiezen voor een text-only post of een tekst met een foto. Of kies voor een LinkedIn contentstrategie waarin je verschillende soorten content met elkaar combineert. Op die manier spreek je verschillende volgers aan.

Download LinkedIn Profiel Checklist

Wil je zichtbaarder worden en meer klanten aantrekken?

3dcover Profiel Checklist

Start dan met de gratis LinkedIn Profiel Checklist.

Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk. Maak het verschil!

Download LinkedIn Profiel Checklist

Artikelen schrijven (‘bloggen’) op LinkedIn maakt een comeback!

Er komt meer interactie op artikelen die op LinkedIn zelf zijn geschreven. Zie bijvoorbeeld deze blog of dit artikel. Een voordeel is ook dat de blog automatisch op je persoonlijke profiel wordt geplaatst. Dit maakt je geloofwaardiger en je wordt beter gevonden. LinkedIn-artikelen worden namelijk geïndexeerd in Google. Wat kan helpen je artikelen een boost te geven is een LinkedIn Nieuwsbrief te versturen. Sinds een paar maanden is het voor iedereen mogelijk dit te doen. Activeer op je profiel eerst even ‘creator mode’, plaats je blog met je pakkende tekst, foto’s en links en verstuur hem. Bij je eerste bericht krijgt iedereen in je netwerk (inclusief je volgers) een notificatie met het verzoek je nieuwsbrief te gaan volgen, dit is AVG-proof. In het vervolg krijgt je netwerk bij je nieuwsbrief weer een notificatie en een mail. Zo vergroot je je bereik enorm en creer je meer interactie. Contact mij als je hier hulp bij kan gebruiken.

Het plaatsen van een link naar een website bij een status update werkt meestal niet. Je bezoekers gaan dan weg van het platform en LinkedIn wil gebruikers zo lang mogelijk op de site houden. Daarom is het bereik van posts met een link erin doorgaans laag. Alle social media werken zo. Toch zijn er uitzonderingen van LinkedIn’ers die consequent mét link naar hun eigen site posten en toch veel interactie en bereik krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de content van Monique Verhoef, één van LinkedIn Top Voices van 2019. Haar zelfbewuste teksten en prachtige foto’s doen het heel goed.

In december 2019 blikte ik bijvoorbeeld terug op mijn top 3 LinkedIn posts die het het beste gedaan hebben in 2019:

Top 3 LinkedIn posts 2019

Ook de bevindingen van mijn Filipijnse collega, LinkedIn-expert Virgina Bautista, zijn interessant. Zij publiceerde in 2019 296 posts en meldt het volgende over haar top 15 beste LinkedIn-posts:

Virginia Bautista

10 van de posts uit haar top 15 zijn dus ‘text-only’ posts.

5. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn LinkedIn-tijdlijn zo relevant mogelijk is?

Door te bepalen wie je wel of niet toelaat in je netwerk. Als je met willekeurige mensen connect, krijg je ook een tijdlijn vol met diverse content. Weet ook dat als jij reageert op content van iemand, de kans groter is dat je zijn of haar volgende post ook weer ziet. Andersom werkt het net zo.

Tip: wil je wel geconnect blijven maar de content van een specifiek persoon niet meer zien? Dit kun je heel makkelijk aanpassen. Je connectie ‘ontvolgen’ doe je zo:

LinkedIn content tip niet meer volgen connectie wel behouden

Zelf merk ik dat mijn notificaties steeds belangrijker worden. Hier vind je onder andere:

  • verjaardagen van je connecties
  • je profielbezoekers
  • meldingen van likes en comments op je geposte content
  • mentions
  • je nieuwe volgers

6. Hashtags, wat zijn de voordelen ervan en hoeveel kan ik het beste gebruiken?

#Hashtags zijn een relatief nieuw fenomeen op LinkedIn. Op Twitter en Instagram zijn ze al jaren gemeengoed en in 2019 zijn ze op LinkedIn echt doorgebroken. Het zijn een soort ‘labels’ met tekst en het #-teken ervoor.

De voordelen van hashtags op LinkedIn

  •  je content is beter vindbaar
  •  je stimuleert interactie
  •  en je content krijgt een hoger bereik

Hashtags kan je gebruiken in je LinkedIn-bijdrage. Bijvoorbeeld: #Linkedin, #management en #restaurants. Je kunt specifieke content vinden door in het zoekvenster bijvoorbeeld #Linkleads te typen en de hashtag vervolgens te gaan volgen 😊 Op een hashtag klikken in je tijdlijn kan ook.

”If your content isn’t driving conversation, you’re doing it wrong” – Dan Roth, Editor in Chief, LinkedIn

Tip: het gebruik van 3 a 4 hashtags in een post werkt het beste, je krijgt zo meer bereik. Kies voor 2 relevante, branchespecifieke hashtags en één fun of gelinkt aan je bedrijf. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld: #LinkedIntips, #socialselling en #Linkleads

Je kunt je bedrijf ook slim branden, zoals EASY Noise Control uit De Meern dat heeft gedaan met de hashtag #wijzijnakoestiek.

Benieuwd naar alle ins en outs op het gebied van hashtags? Zie dan mijn recente blogartikel hierover. Ontdek hoeveel volgers een hashtag heeft én je vindt hier ook de top 10 wereldwijd meest populaire hashtags.

Tip: Volg je een #? Dan is de kans 50% groter dat je content met deze # in de tijdlijn voorbij ziet komen.

7. Kan ik in LinkedIn ook Powerpoint-slides of .pdf-bestanden delen?

Een pdf, Word-document of PowerPoint-presentatie toevoegen was tot voor kort de missing link op LinkedIn. Maar daar is nu verandering in gekomen. Met de functie LinkedIn Documenten kun je heel eenvoudig en op een aantrekkelijke manier informatie delen. Dat biedt jou volop nieuwe kansen om je zichtbaarheid en vindbaarheid op LinkedIn te vergroten. Je laat zien moeite te doen en je content in een ander jasje te steken. Ik merk dat mijn netwerk dit zeker waardeert. Zie hier mijn heldere en uitgebreide artikel over LinkedIn Documenten.

8. Ik heb iets gehoord over LinkedIn Live, wat is dat?

Live video op LinkedIn is er eindelijk! Dit kan je na een testperiode zelf direct starten vanaf je profiel of namens een bedrijf via je pagina. Wel even creator mode activeren en een tool kiezen om mee te streamen. Op deze pagina vertelt LinkedIn er zelf meer over.

Wil jij je optimaal voorbereiden voordat je jouw profiel of bedrijfspagina bij LinkedIn aanmeldt? LinkedIn Live biedt je nieuwe kansen: je hebt direct contact met je doelgroep, het is super interactief en het wordt als persoonlijk en authentiek ervaren. Meer tips in mijn blog over LinkedIn Live.

Livestreaming op LinkedIn is nu doorgebroken en gaat een grote vlucht nemen. Dus ben je een creator en niet bang om voor de (web)camera te staan, dan is dit het moment. Nu nog ben je de massa voor, val je op en trek je mensen aan die bij je passen.

Tip: kondig je livestream of webinar aan met een LinkedIn event en nodig mensen uit. The Oscar goes to..🎞️

Voor jou: een LinkedIn Groeigesprek

Zet LinkedIn slim in met relevante content voor je klant.

Victor Huiting, 100% LinkedIn specialistBenieuwd hoe je LinkedIn zakelijk slim inzet met relevante content zodat je meer betere klanten aantrekt? Boek hier je LinkedIn Groeigesprek en ontdek je kansen. (er zijn max. 2 groeigesprekken/videocalls per maand beschikbaar, vol = vol. kosteloos t/m 31 mei)

Voor jou: een LinkedIn Groeigesprek

9. Heb je nog meer LinkedIn content tips, Victor?

Zeker, komen ze voor je:

  • Schrijf text only posts en/of publiceer document posts
  • Gebruik emoji (met mate)
  • Stimuleer interactie, met name het eerste twee uur na publicatie
  • Tag mensen: kies bewust en met mate
  • Deel eens een persoonlijke post, bv welke lessen heb je geleerd? Wat is het slechtste (of beste) advies dat je hebt gehad?
  • Reageer op andermans content in je tijdlijn. Comments!

Dat waren ze dan: mijn 9 tips voor succesvolle content op LinkedIn. Door deze tips te volgen vergroot je dit jaar je zichtbaarheid op LinkedIn, werk je aan een sterke autoriteitspositie en bouw je relaties op die tot succesvolle samenwerking kunnen leiden. Benieuwd wat ik voor je kan doen zodat je met killer LinkedIn content meer klanten trekt? Neem contact op!

9 praktische LinkedIn content tips die je niet mag missen

18 april, 2024

Wil jij in 2023 je LinkedIn-contentstrategie naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet zo goed hoe je dit het beste kunt aanpakken? Waar moet je het eigenlijk over hebben? Wat voor typen content kun je zoal posten? Moet je in het weekend posten, of juist niet? En hoe zit het eigenlijk met hashtags? In deze blogpost geef ik je 9 tips om voor succesvolle content op LinkedIn!

1. Wat is goede content?

Leuke vraag! Goede content is content die resoneert, mensen raakt, (vaak) specifiek is, een bepaalde groep aanspreekt én interactie stimuleert. Het helpt als je content een emotie oproept en visueel sterk is. Heb je een visueel beroep zoals fotograaf of graphic designer en heb je zakelijke klanten, dan is LinkedIn zéker interessant voor je. Ontwerp mooie ‘scrollstoppende content’ zodat je opvalt in je tijdlijn. Als vuistregel kun je 4:1 aanhouden: 4 keer zelf iets moois maken en 1 keer een post met waardevolle content van een ander. Je post kan bestaan uit platte tekst, een tekst met een foto, een teaser met een link naar een blogpost, een video of een document.

2. Wanneer moet ik posten? En hoe vaak ongeveer?

Je ‘moet’ natuurlijk niets, maar het mag wel Kwaliteit is het belangrijkst, en regelmaat helpt. Ter inspiratie: 1 tot 3 keer per week is een goede indicatie. Vaker mag natuurlijk altijd, mits je content van waarde is voor je doelgroep.

Tip: houd eens voor jezelf een document bij met postdata, de link naar je post, het soort content en het aantal likes/comments. Meten = weten. Dit kan heel simpel in Word of Excel. Na verloop van tijd ga je zien welk type content het beste aanslaat en op welke dag/tijd je de meeste respons krijgt. Blijf doen wat werkt en durf te experimenteren. Je kan je statistieken ook in LinkedIn bekijken, dit is recentelijk verbeterd. Een nog uitgebreide LinkedIn data tool is Shield Analytics.

Lachen op je profielfoto

Victor Huiting profielfoto

Je weet wat ze zeggen: je krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Online is dat niet anders. Daarom geef ik tijdens LinkedIn trainingen altijd aan dat deelnemers het beste voor een profielfoto kunnen kiezen waarop zij sympathiek en toegankelijk overkomen.

Plaats alleen je gezicht in de foto. Een foto van veraf is leuk voor de vakantiefoto’s op Facebook, op LinkedIn is dit niet nodig. Je kan met een premium smartphone een prima foto maken. Wil je het echt goed wilt doen, ga dan langs de betere (profiel)fotograaf.

Tip: gebruik je profielfoto niet alleen voor LinkedIn. Gebruik hem ook op je website of e-mailhandtekening. Dit zorgt voor herkenning en wekt vertrouwen.

Maak je kopregel concreet en compleet

De kopregel verdient bij het verbeteren van je LinkedIn profiel speciale aandacht. Je vertelt je LinkedIn netwerk niet alleen wat je doet, de korte zin heeft ook een bepalende factor in de zoekresultaten. Wanneer jij ‘copywriter’ in je kopregel hebt staan, kom je omhoog wanneer potentiële klanten naar een copywriter zoeken. Goede keywords dragen vergroten dus je vindbaarheid in LinkedIn, je headline is hier belangrijk voor.

Bekijk ook na of je functie andere benamingen heeft die gebruikt worden en verwerk deze in je kopregel, denk aan ’tekstschrijver’.

LinkedIn kopregel van Victor Huiting LinkedIn specialist

Benut je Uitgelicht-sectie

Uitgelicht sectie bij LinkedIn profielverbetering

Ben je bekend met het profielonderdeel Uitgelicht? Dit is plek waarin je diverse content kunt plaatsen. Schrijf je regelmatig artikelen of post je LinkedIn contennt? Of heb je een podcast? Pin het naar wens vast op je profiel. Bied je LinkedIn netwerk de mogelijkheid je nog beter te leren kennen. Het versterkt ook je personal brand.

Mensen weten mij regelmatig te vinden op LinkedIn door content in deze sectie. Op mijn profiel mix ik de content met mijn gewilde e-book (over tijdwinst en meer leads) en ik licht er 2 posts uit.

Voeg naast je homepage van je website bijvoorbeeld een link toe naar je onweerstaanbare weggever. Of bied een kennismakingsgesprek aan, zoals bij mij, het LinkedIn Groeigesprek. (30 min videocall, tijdelijk kosteloos t/m 31 augustus ’23)

Voeg licenties en certificaten toe

Het volgen van trainingen en cursussen is niet iets om te vergeten als je je profiel gaat verbeteren. Door die licenties en certificaten neemt je geloofwaardigheid en expertstatus toe. Je onderstreept dat jij de juiste kennis bezit en straalt vertrouwen uit. Toevoegen dus!

Aanbevelingen zijn goud waard

Maak je LinkedIn profiel social proof. De kans is groot dat jij de recensies bekijkt wanneer je een bestelling plaatst op een webshop. Zo werkt dat ook op LinkedIn. We willen weten of iemand wel in staat is om onze opdracht te voltooien. En daar zijn aanbevelingen voor. Heb je onlangs aan een project gewerkt met iemand en was die persoon positief over je functioneren? Misschien willen zij wel een aanbeveling schrijven op je profiel. Dit draagt bij aan je geloofwaardigheid en zal het aantal binnengekomen leads verhogen.

Linkedin aanbeveling bij het verbeteren van je profiel Victor Huiting

Vraag ze en geef ze. Doe eens een aanbeveling kado. Je bouwt zo nog beter aan relaties en aan vertrouwen. Bovendien straalt het ook positief op jou af. Wie ga jij een LinkedIn aanbeveling geven?

Tijdwinst en meer waardevolle leads

Playbook

Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Je krijgt direct resultaat als je dit Playbook gebruikt. Houdt dit invulbare e-book bij de hand en zet deze effectieve methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.

  • Vergroot jouw zichtbaarheid en wordt beter gevonden

  • Laat je netwerk groeien met relevante connecties

  • Onderstreep je expertstatus

  • Trek vaker betere klanten aan

Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past. 100% leven

Zorg voor een professionele LinkedIn achtergrondfoto

Een professionele achtergrondfoto is cruciaal voor jouw LinkedIn succes. Na je profielfoto en kopregel is dit een van de beste manieren om je LinkedIn profiel te verbeteren. Kies voor een foto die bij jou, je werk of visie past. Je maakt hem snel in een tools zoals Canva.

Enkele tips voor een goede LinkedIn banner:

  • Kies een afbeelding die echt bij je past
  • Houd er rekening mee dat je achtergrondfoto mobile friendly is ontworpen
  • Is personal branding belangrijk voor je? Versterk je persoonlijke merk
  • Onderstreep je autoriteit met een logo of keurmerk, gewonnen prijs of relevante quote
  • Ben je een mensenmens? Kijk dan eens naar een teamfoto
  • Heeft je bedrijf een (duurzame) missie? Sluit hierop aan met een passende foto

p.s. vind je het lastig of heb je weinig inspiratie? Laat een aantal LinkedIn achtergrondfoto’s op maat voor jezelf maken, dit is inclusief als je LinkedIn profiel (en evt. pagina) door Linkleads laat maken.

Geef je beschikbaarheid aan

Werk je als freelancer? Of ben je mkb-ondernemer en kun je wel nieuwe talent gebruiken? LinkedIn biedt je de mogelijkheid om je beschikbaarheid aan te geven. Binnen beschikbaarheid kun je voor ‘open-to-work’ of’ ‘hiring’ kiezen als je op zoek bent naar medewerkers. Er vormt een groene of paarse cirkel om je profielfoto die anderen laat zien dat je beschikbaar bent of juist op zoek bent naar nieuwe medewerkers.

Dit springt in het oog en het vergroot je kans op een andere baan/(interim) opdracht of aantrekken van nieuwe medewerkers.

Linkedin hiring
LinkedIn open to work

Stel je profiel meertalig op

Een twee (of meer)talig LinkedIn profiel, veel mensen weten niet dat dit mogelijk is. Dit social medium biedt je de mogelijkheid om je profiel beschikbaar te stellen in meerdere talen, welke taal je ook wilt. Zeker voor ondernemers en werknemers die internationaal actief zijn is dit interessant. Connecties en klanten in het buitenland lezen je Engelse (of anderstalige) profiel, dit matcht automatisch. Zo kom je sneller in contact en in gesprek.

Extra taal toevoegen LinkedIn profiel

Laat projecten zien

Heb je meegewerkt aan coole projecten? Vermeld ze. Wanneer jij hebt bijgedragen aan een prestigieuze projecten, val je meer op. Het wekt vertrouwen en stimuleert je zichtbaarheid. Je kent de ins en outs van zulke projecten, anderen willen daar graag meer over weten. Kortom, wees niet te bescheiden, maak eens een project aan en beschrijf concreet jouw rol en het resultaat.

Voeg je vaardigheden toe én vraag erom

Laten zien welke vaardigheden je bezit, is naar mijn idee een van de mooiste dingen die je kunt doen om je LinkedIn profiel te verbeteren. Het gaat er vooral om wat je goed kan en in mindere mate wat je weet. Het laat zien waar je goed in bent en waarom anderen zaken met je moeten doen. Je vergroot sneller je netwerk met de juiste mensen merk ik in de praktijk.

Een ander voordeel van vaardigheden is dat je beter gevonden wordt. Begin dus NU met het toevoegen van vaardigheden (‘skills’) op je profiel.

Vaardigheden bezitten en invullen op LinkedIn is één, de onderschrijvingen waarmee je aantoont dat je ze bezit zijn nog veel belangrijker. Vraag daarom gericht en actief om onderschrijvingen van vaardigheden. Andere LinkedIn gebruikers kunnen aangeven dat jij bepaalde vaardigheden bezit. Dat vergroot je sociale bewijskracht.

vaardigheden op je LinkedIn profiel

Vul je contactgegevens in

Linkedin contactgegevens bij verbeteren profiel

Het wordt nog wel eens over het hoofd gezien: je contactgegevens vermelden. Je LinkedIn profiel verbeteren doe je onder andere door contactgegevens toe te voegen. Je maakt het anderen makkelijk om contact met je op te nemen. Wel zo leuk voor de leads Toevoegen kan op verschillende plaatsen zoals je Info-stuk en bovenaan je profiel bij ‘contactgegevens’.

Good to know:
– Vermeld sowieso je website én specifieke pagina’s zoals bv je blog
– Voeg alleen een adres en postcode toe als je een zakelijk adres hebt. Als je vanuit huis werkt is mijn advies i.v.m. niet je privé adres te vermelden, dit is niet relevant
– Denk aan een zakelijk mailadres (dus geen Gmail of Hotmail) want je bent een professional.
– Eventueel: een telefoonnummer erbij. Dit vaste of mobiele telefoonnummer is alleen voor je connecties zichtbaar, dus niet voor iedereen op LinkedIn. Voordeel is dat andere gebruikers direct vanuit de LinkedIn-app je kunnen bellen

Zo mis je geen kans meer

Laat jij duizenden euro’s omzet liggen op LinkedIn?

Ontdek je groeikansen in een kosteloos LinkedIn Groeigesprek.
Er zijn max. 2 gesprekken per maand beschikbaar, vol = vol.
Videocall van 30 minuten.

Sluit je aan bij LinkedIn groepen

Toegegeven, op LinkedIn Groepen is zeker wat aan te merken. Dat doe ik dan ook. Groepen worden matig gemodereerd, de zichtbaarheid van je content is laag en zitten ook nog eens een beetje verstopt. Opdrachtgevers die ik bijvoorbeeld help met het verbeteren van hun profiel, stellen soms vragen over Groepen op LinkedIn. Dit omdat ze graag Facebooken en daar is dat prima voor elkaar. Op LinkedIn werkt het net even anders..

En toch kun je ook veel waarde uit die groepen halen, ik ben lid van een aantal Groepen. Vooral over sales, online marketing en LinkedIn. Zo blijf ik als gecertificeerde LinkedIn specialist graag op de hoogte van ontwikkelingen.

De voordelen van LinkedIn groepen?

  • Op een profiel kan je zien waar de interesse ligt, dit geeft een betere indruk en kan een startpunt zijn van een nieuw gesprek
  • Het helpt in je vindbaarheid, LinkedIn indexeert dit heel goed.
  • Je kan iemand een bericht sturen via dezelfde groep. Dit kan niet als je geen connectie bent van elkaar en dus wel als je in dezelfde groep zit

Bonustip: als je gericht en bewust lid wordt van een groep op LinkedIn, pas dan direct de notificaties aan. Het dempen ervan voorkomt dat je van elke post of reactie een mail krijgt. Trommel mij op hoe en waar je dit aanpast, want het zit een beetje verstopt.

BONUSTIP: zorg voor supersterke LinkedIn beveiliging

Zorg voor een ijzersterk wachtwoord
Veel mensen kiezen voor verschillende sites hetzelfde wachtwoord. Het nadeel hiervan is dat makkelijke wachtwoorden gemakkelijker te hacken zijn en dat je bij een hack meteen overal je wachtwoord moet aanpassen. Als je nog kan inloggen… Kies dus, zeker voor belangrijke sites als LinkedIn, voor een ijzersterk wachtwoord. Een sterk LinkedIn wachtwoord bestaat uit minimaal 8 tekens, symbolen en cijfers. Of gebruik een wachtwoord zin. Tip: gebruik een uniek wachtwoord en verander het regelmatig, agendeer dit.

Kijk eens naar een password manager zoals Bitwarden of 1Password om voor elke site een uniek wachtwoord te genereren. Het enige wat je dan hoeft te onthouden is het hoofdwachtwoord. Dit scheelt je elke keer een wachtwoord invoeren (of opnieuw opvragen). Zelf gebruik ik de gratis versie (Chrome-plugin) van Bitwarden en dit bevalt heel goed.

Activeer dubbele verificatie
Anno nu geen pré meer maar een must: dubbele verificatie. Je zet je dure e-bike toch ook niet met 1 slot vast in het centrum van Utrecht? Juist. Tweefactorauthenticatie (of kortweg: 2FA) houdt in dat je naast een wachtwoord een extra code nodig hebt om in te loggen. Deze (gratis) code krijg je via sms of bijvoorbeeld de Google Authenticator-app. Zeker in combinatie met de vorige tip, maak je het kwaadwillenden dankzij deze extra beveiligingslaag flink lastiger om in te breken in je account. Hier kun je het instellen voor je eigen LinkedIn account, dit zou ik direct doen en is eenmalig.

Laat een professioneel LinkedIn profiel maken

Zelf je LinkedIn profiel verbeteren kan met deze tips. Maar ook is er een kans dat je er niet helemaal uitkomt. Of het je teveel tijd kost. Voorkom dat en laat een professioneel LinkedIn profiel maken. Echt uniek in Nederland! Wij weten hoe je een verhaal overbrengt en hebben dit inmiddels voor 264 professionals mogen doen. Is in no-time gepiept. Er zijn 3 varianten, er zit er altijd een voor je bij.

Met een compleet en klantgericht profiel zorg je snel voor:

  • Meer profielbezoekers
  • Een groeiend en relevante netwerk
  • Betere zichtbaarheid en vindbaarheid
  • Onderstrepen van je leiderschap en autoriteit
  • Meer leads en business

Om het ook voor jou laagdrempelig te houden, werken we met gratis en vrijblijvende kennismakingsgesprekken. In dat gesprek vertel ik je graag over de mogelijkheden van LinkedIn en wat een geoptimaliseerd profiel voor jou kan betekenen. Alle info over deze unieke dienst (inclusief tarief) staat hier.

Voorbeeld:  voor en na de LinkedIn profielverbetering van Benedict en Marc

Voor LinkedIn profielverbetering Marc van Beurden door Victor Huiting
Na LinkedIn profielverbetering Marc van Beurden door Victor Huiting
LinkedIn Profiel verbeteren VOOR Make Over.jpg
LinkedIn Profiel verbeteren NA Make Over.jpg

Tot slot

Zo! Je hebt de moeite genomen deze flinke blog tot het einde door te lezen Doe je voordeel met alle up-to-date LinkedIn tips, contact mij gerust bij vragen. Reageer via de pop-up op de site en bel, mail of app (geen chatbot), ik reageer altijd snel. Succes met toepassen en prettige dag!

Leestijd: 4 min.

Wil jij in 2023 je LinkedIn-contentstrategie naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet zo goed hoe je dit het beste kunt aanpakken? Waar moet je het eigenlijk over hebben? Wat voor typen content kun je zoal posten? Moet je in het weekend posten, of juist niet? En hoe zit het eigenlijk met hashtags? In deze blogpost geef ik je 9 tips om voor succesvolle content op LinkedIn!

1. Wat is goede content?

Leuke vraag! Goede content is content die resoneert, mensen raakt, (vaak) specifiek is, een bepaalde groep aanspreekt én interactie stimuleert. Het helpt als je content een emotie oproept en visueel sterk is. Heb je een visueel beroep zoals fotograaf of graphic designer en heb je zakelijke klanten, dan is LinkedIn zéker interessant voor je. Ontwerp mooie ‘scrollstoppende content’ zodat je opvalt in je tijdlijn. Als vuistregel kun je 4:1 aanhouden: 4 keer zelf iets moois maken en 1 keer een post met waardevolle content van een ander. Je post kan bestaan uit platte tekst, een tekst met een foto, een teaser met een link naar een blogpost, een video of een document.

2. Wanneer moet ik posten? En hoe vaak ongeveer?

Je ‘moet’ natuurlijk niets, maar het mag wel😊 Kwaliteit is het belangrijkst, en regelmaat helpt. Ter inspiratie: 1 tot 3 keer per week is een goede indicatie. Vaker mag natuurlijk altijd, mits je content van waarde is voor je doelgroep.

Tip: houd eens voor jezelf een document bij met postdata, de link naar je post, het soort content en het aantal likes/comments. Meten = weten. Dit kan heel simpel in Word of Excel. Na verloop van tijd ga je zien welk type content het beste aanslaat en op welke dag/tijd je de meeste respons krijgt. Blijf doen wat werkt en durf te experimenteren. Je kan je statistieken ook in LinkedIn bekijken, dit is recentelijk verbeterd. Een nog uitgebreide LinkedIn data tool is Shield Analytics.

3. Maakt het nog uit welke dag ik content post op LinkedIn?

Er zijn mensen die zeggen dat je bijvoorbeeld niet op maandag moet posten omdat LinkedIn vooral in de zakelijke sfeer wordt gebruikt en maandag doorgaans een overlegdag is. Of niet op zondag, vaak een dag voor het gezin waardoor gebruikers niet op LinkedIn actief zijn. Ik zou zeggen: oordeel zelf als je onderstaand overzicht ziet.

Mijn Britse collega John Espirian heeft zijn laatste 506 posts geanalyseerd en kwam tot het volgende overzicht:

Linkedin content tips stats by John Esperian

4. Is het nog belangrijk welk type content ik plaats?

Er zijn allerlei vormen van content die je kunt plaatsen. Enkele contentideeën: text-only posts, tekst met een foto, alleen een foto, een document, een blog of een video. Ik adviseer: kies wat bij je past en waar je goed in bent. En uiteraard: wat resoneert met je netwerk. Misschien vind je video iets te spannend en ben je tekstueel goed. Dan zou ik kiezen voor een text-only post of een tekst met een foto. Of kies voor een LinkedIn contentstrategie waarin je verschillende soorten content met elkaar combineert. Op die manier spreek je verschillende volgers aan.

Download LinkedIn Profiel Checklist

Wil je zichtbaarder worden en meer klanten aantrekken?

3dcover Profiel Checklist

Start dan met de gratis LinkedIn Profiel Checklist.

Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk. Maak het verschil!

Download LinkedIn Profiel Checklist

Artikelen schrijven (‘bloggen’) op LinkedIn maakt een comeback!

Er komt meer interactie op artikelen die op LinkedIn zelf zijn geschreven. Zie bijvoorbeeld deze blog of dit artikel. Een voordeel is ook dat de blog automatisch op je persoonlijke profiel wordt geplaatst. Dit maakt je geloofwaardiger en je wordt beter gevonden. LinkedIn-artikelen worden namelijk geïndexeerd in Google. Wat kan helpen je artikelen een boost te geven is een LinkedIn Nieuwsbrief te versturen. Sinds een paar maanden is het voor iedereen mogelijk dit te doen. Activeer op je profiel eerst even ‘creator mode’, plaats je blog met je pakkende tekst, foto’s en links en verstuur hem. Bij je eerste bericht krijgt iedereen in je netwerk (inclusief je volgers) een notificatie met het verzoek je nieuwsbrief te gaan volgen, dit is AVG-proof. In het vervolg krijgt je netwerk bij je nieuwsbrief weer een notificatie en een mail. Zo vergroot je je bereik enorm en creer je meer interactie. Contact mij als je hier hulp bij kan gebruiken.

Het plaatsen van een link naar een website bij een status update werkt meestal niet. Je bezoekers gaan dan weg van het platform en LinkedIn wil gebruikers zo lang mogelijk op de site houden. Daarom is het bereik van posts met een link erin doorgaans laag. Alle social media werken zo. Toch zijn er uitzonderingen van LinkedIn’ers die consequent mét link naar hun eigen site posten en toch veel interactie en bereik krijgen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de content van Monique Verhoef, één van LinkedIn Top Voices van 2019. Haar zelfbewuste teksten en prachtige foto’s doen het heel goed.

In december 2019 blikte ik bijvoorbeeld terug op mijn top 3 LinkedIn posts die het het beste gedaan hebben in 2019:

Top 3 LinkedIn posts 2019

Ook de bevindingen van mijn Filipijnse collega, LinkedIn-expert Virgina Bautista, zijn interessant. Zij publiceerde in 2019 296 posts en meldt het volgende over haar top 15 beste LinkedIn-posts:

Virginia Bautista

10 van de posts uit haar top 15 zijn dus ‘text-only’ posts.

5. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn LinkedIn-tijdlijn zo relevant mogelijk is?

Door te bepalen wie je wel of niet toelaat in je netwerk. Als je met willekeurige mensen connect, krijg je ook een tijdlijn vol met diverse content. Weet ook dat als jij reageert op content van iemand, de kans groter is dat je zijn of haar volgende post ook weer ziet. Andersom werkt het net zo.

Tip: wil je wel geconnect blijven maar de content van een specifiek persoon niet meer zien? Dit kun je heel makkelijk aanpassen. Je connectie ‘ontvolgen’ doe je zo:

LinkedIn content tip niet meer volgen connectie wel behouden

Zelf merk ik dat mijn notificaties steeds belangrijker worden. Hier vind je onder andere:

  • verjaardagen van je connecties
  • je profielbezoekers
  • meldingen van likes en comments op je geposte content
  • mentions
  • je nieuwe volgers

6. Hashtags, wat zijn de voordelen ervan en hoeveel kan ik het beste gebruiken?

#Hashtags zijn een relatief nieuw fenomeen op LinkedIn. Op Twitter en Instagram zijn ze al jaren gemeengoed en in 2019 zijn ze op LinkedIn echt doorgebroken. Het zijn een soort ‘labels’ met tekst en het #-teken ervoor.

De voordelen van hashtags op LinkedIn

  •  je content is beter vindbaar
  •  je stimuleert interactie
  •  en je content krijgt een hoger bereik

Hashtags kan je gebruiken in je LinkedIn-bijdrage. Bijvoorbeeld: #Linkedin, #management en #restaurants. Je kunt specifieke content vinden door in het zoekvenster bijvoorbeeld #Linkleads te typen en de hashtag vervolgens te gaan volgen 😊 Op een hashtag klikken in je tijdlijn kan ook.

”If your content isn’t driving conversation, you’re doing it wrong” – Dan Roth, Editor in Chief, LinkedIn

Tip: het gebruik van 3 a 4 hashtags in een post werkt het beste, je krijgt zo meer bereik. Kies voor 2 relevante, branchespecifieke hashtags en één fun of gelinkt aan je bedrijf. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld: #LinkedIntips, #socialselling en #Linkleads

Je kunt je bedrijf ook slim branden, zoals EASY Noise Control uit De Meern dat heeft gedaan met de hashtag #wijzijnakoestiek.

Benieuwd naar alle ins en outs op het gebied van hashtags? Zie dan mijn recente blogartikel hierover. Ontdek hoeveel volgers een hashtag heeft én je vindt hier ook de top 10 wereldwijd meest populaire hashtags.

Tip: Volg je een #? Dan is de kans 50% groter dat je content met deze # in de tijdlijn voorbij ziet komen.

7. Kan ik in LinkedIn ook Powerpoint-slides of .pdf-bestanden delen?

Een pdf, Word-document of PowerPoint-presentatie toevoegen was tot voor kort de missing link op LinkedIn. Maar daar is nu verandering in gekomen. Met de functie LinkedIn Documenten kun je heel eenvoudig en op een aantrekkelijke manier informatie delen. Dat biedt jou volop nieuwe kansen om je zichtbaarheid en vindbaarheid op LinkedIn te vergroten. Je laat zien moeite te doen en je content in een ander jasje te steken. Ik merk dat mijn netwerk dit zeker waardeert. Zie hier mijn heldere en uitgebreide artikel over LinkedIn Documenten.

8. Ik heb iets gehoord over LinkedIn Live, wat is dat?

Live video op LinkedIn is er eindelijk! Dit kan je na een testperiode zelf direct starten vanaf je profiel of namens een bedrijf via je pagina. Wel even creator mode activeren en een tool kiezen om mee te streamen. Op deze pagina vertelt LinkedIn er zelf meer over.

Wil jij je optimaal voorbereiden voordat je jouw profiel of bedrijfspagina bij LinkedIn aanmeldt? LinkedIn Live biedt je nieuwe kansen: je hebt direct contact met je doelgroep, het is super interactief en het wordt als persoonlijk en authentiek ervaren. Meer tips in mijn blog over LinkedIn Live.

Livestreaming op LinkedIn is nu doorgebroken en gaat een grote vlucht nemen. Dus ben je een creator en niet bang om voor de (web)camera te staan, dan is dit het moment. Nu nog ben je de massa voor, val je op en trek je mensen aan die bij je passen.

Tip: kondig je livestream of webinar aan met een LinkedIn event en nodig mensen uit. The Oscar goes to..🎞️

Voor jou: een LinkedIn Groeigesprek

Zet LinkedIn slim in met relevante content voor je klant.

Victor Huiting, 100% LinkedIn specialistBenieuwd hoe je LinkedIn zakelijk slim inzet met relevante content zodat je meer betere klanten aantrekt? Boek hier je LinkedIn Groeigesprek en ontdek je kansen. (er zijn max. 2 groeigesprekken/videocalls per maand beschikbaar, vol = vol. kosteloos t/m 31 mei)

Voor jou: een LinkedIn Groeigesprek

9. Heb je nog meer LinkedIn content tips, Victor?

Zeker, komen ze voor je:

  • Schrijf text only posts en/of publiceer document posts
  • Gebruik emoji (met mate)
  • Stimuleer interactie, met name het eerste twee uur na publicatie
  • Tag mensen: kies bewust en met mate
  • Deel eens een persoonlijke post, bv welke lessen heb je geleerd? Wat is het slechtste (of beste) advies dat je hebt gehad?
  • Reageer op andermans content in je tijdlijn. Comments!

Dat waren ze dan: mijn 9 tips voor succesvolle content op LinkedIn. Door deze tips te volgen vergroot je dit jaar je zichtbaarheid op LinkedIn, werk je aan een sterke autoriteitspositie en bouw je relaties op die tot succesvolle samenwerking kunnen leiden. Benieuwd wat ik voor je kan doen zodat je met killer LinkedIn content meer klanten trekt? Neem contact op!

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!

9 Comments

  1. 9be5db85d651518e516957378c964e5c?s=54&d=mm&r=g
    Henk 31 januari 2020 at 14:04

    Ik zit nog steeds een beetje te worstelen met de toegevoegde waarde van Linkedin, in de zin dat ik er erg veel content op zie staan waar totaal geen gevoel in zit, maar die vrijwel rechtstreeks is gekopieerd van allerlei handboeken etc

  2. eb97b4793f832d68f4219212f4464b54?s=54&d=mm&r=g
    Nicole Orriëns 31 januari 2020 at 14:56

    Ik doe te weinig met Linkedin denk ik. Maar ik snap het niet zo goed, en vind het onoverzichtelijk en onaantrekkelijk….

  3. 42d95f643e7ea474322c4a5d4d43d0fb?s=54&d=mm&r=g
    Amy 31 januari 2020 at 14:56

    Het lijkt niet super verrassend dat de zondag goed aanslaat: doordeweeks zijn mensen aan het werk. In het weekend heb je wat meer tijd om door een tijdlijn te scrollen en hier en daar te reageren. Net als bij andere socials, eigenlijk.

  4. f47546c0f8d28e09cb9fa26ca8f53776?s=54&d=mm&r=g
    stefanie 31 januari 2020 at 15:03

    Bedankt voor de tips. Ik probeer wel steeds meer te doen met linkedin, maar ik vind het nog wel lastig dus ik kan hier zeker wat mee

  5. 517db1d184a0e8a13d8e5b6c8baacbfc?s=54&d=mm&r=g
    Melanie Hoogvliet 1 februari 2020 at 09:38

    Ik gebruik Linkedin veel te weinig. Ik hoor van steeds meer mensen dat ze er veel aan hebben maar ik vind het nog steeds niet heel prettig!

  6. d5488dc332b72ad1b3b0bcdba4b6ac5f?s=54&d=mm&r=g
    Albert 2 februari 2020 at 11:50

    bedankt Victor, top artikel weer heb net mijn eerste artikel ooit op zondag gepost, eens kijken of de stats kloppen ;-)

  7. 379bd661ccb02166cc01b9905226f2d6?s=54&d=mm&r=g
    KoolFamily 11 februari 2020 at 08:44

    Ik merk ook dat posten op zondag interessant is op LinkedIn.
    Wel ben ik verrast van vrijdag: ik post namelijk vrij veel op vrijdag, moet ik misschien toch even rekening mee houden.

  8. 6b7e78d2de31e126542cd162640c9ddb?s=54&d=mm&r=g
    hippiemeisje 11 februari 2020 at 14:55

    Wel, dit is interessant.
    Ik heb net een profiel aangemaakt nu ik schrijf in bijberoep….
    Ik snap er echter “de ballen” van, zoals ze dat hier nog plat kunnen zeggen.
    Zo fijn dat ik deze site vond!

  9. c3cff2dfebc0445013c7c635c411ab5f?s=54&d=mm&r=g
    Cynthia 11 februari 2020 at 20:50

    Interessant weer! Ik zal het delen met mijn werkgever!

Comments are closed.

Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.

Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.

Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl