Leestijd: 3 min. Update: 21 feb.’23
Heb jij weleens op je naam gegoogeld? Grote kans dat je LinkedIn-profiel als eerste komt bovendrijven. Misschien nog wel eerder dan je eigen website! Ook potentiële werkgevers of opdrachtgevers kijken op je profiel wat voor vlees ze in de kuip hebben. Een compleet en klantgericht profiel waarmee jij de beste versie van jezelf laat zien is dus allang geen optie meer, maar een must voor elke professional. Om je hierbij op weg te helpen, geef ik je in deze blog 23 tips voor een onweerstaanbaar LinkedIn-profiel.
Een van de eerste dingen die mensen van je zien op LinkedIn, is je profielfoto. Zelfs nog voordat ze op je profiel zijn geweest. Gebruik dus een professionele profielfoto. Professioneel wil zeggen: een headshot waarop je recht in de lens kijkt en met een rustige, achtergrond die niet afleidt. Vakantiefoto’s en foto’s met je huisdier vallen dus af 😉
Bonustip: geen foto met een rustige achtergrond? Met de mooie tool pfpmaker kun je de achtergrond van je foto verwijderen en deze al dan niet vervangen door een andere, dynamische achtergrond. Werkt heel makkelijk en is gratis. Zoals deze:
2. Voeg een profielvideo toe
Een interessante functie is het toevoegen van een profielvideo. Je kan jezelf in maximaal 29 seconden voorstellen wie je bent, wat je doet en op welke manier jij voor je doelgroep van waarde bent. De video gaat automatisch afspelen als een bezoeker je profiel bezoekt. Zelf kan je zien hoe vaak het filmpje bekeken is, helaas niet door wie. Mooie, extra kans om jezelf eens in de spotlights te zetten💡
Tip: de video kan je gewoon met je mobiel opnemen. Let erop dat het geluid goed is en een aanrader is hem te ondertitelen, dit kan met een (gratis) iOs/Android-app CapCut of voor een paar euro via Triple8.tv. En: uploaden van de video kan alleen via de LinkedIn-app via je profiel bij je foto en het + teken.
3. Zorg voor een klantentrekkende headline
Iets anders wat mensen als eerste van je zien op LinkedIn, is je headline, oftewel je kopregel. Zorg dat je in maximaal 220 karakters duidelijk maakt wie waarvoor bij jou terecht kan (‘eigenaar bedrijf X’ is dus geen goede headline). Houd er daarbij rekening mee dat je headline na ongeveer 80 tekens afgebroken wordt in je LinkedIn tijdlijn (op mobiel al na circa 30 tekens) en zet dus het belangrijkste vooraan. Probeer mensen te prikkelen om door te klikken naar je profiel. Voeg ook keywords toe die werkgevers of opdrachtgevers gebruiken als ze op LinkedIn op zoek zijn naar iemand met jouw expertise.
Voorbeeld LinkedIn headline:



Doe inspiratie op in mijn blogartikel: Zo schrijf je een ijzersterke kopregel voor je LinkedIn profiel.
4. Niet te missen: een pakkende achtergrondfoto
Professionele profielfoto: check✅
Duidelijke headline: check✅
Maar iets anders wat je niet wilt vergeten is een opvallende achtergrondfoto. Kies bij voorkeur voor een achtergrondfoto die duidelijk maakt wat je doet. Ben je bijvoorbeeld trainer? Kies dan voor een foto van jezelf voor een groep. Ook kun je een call to action toevoegen aan je achtergrondfoto, bijvoorbeeld een uitnodiging om je gratis weggever te downloaden.



Bonustip: in Canva kun je gratis een mooie achtergrondfoto ontwerpen. Je achtergrondfoto is bij voorkeur 1584 x 396 pixels en je kunt alleen een foto in .jpg- of .png-formaat uploaden, max. 4 mb.
Bonustip: check op het moment dat je een achtergrondfoto hebt geüpload of je profielfoto niet over belangrijke tekst heen staat. Je profielfoto bevindt zich links of in het midden van je achtergrondfoto, dus plaats je tekst rechts als je wilt dat deze voor iedereen zichtbaar is. Check de leesbaarheid van de tekst op zowel mobiel als desktop.
Lees ook: LinkedIn Tip: dit is het maximaal aantal karakters en pixels.
5. Toon je opleiding en werkervaring in je intro
Je kunt op je profiel één werkervaring en één opleiding tonen in je introductie. Staat er iets anders dan je wilt? Dan kun je dit eenvoudig aanpassen door op het potloodje te klikken en vervolgens op het pijltje naast ‘Huidige functie’ en ‘Opleiding’. ‘Huidige functie’ kun je alleen aanpassen als je op dit moment meerdere functies hebt, anders wordt gewoon je huidige functie getoond. Eventueel kun je je opleiding ook weglaten in je intro door het vinkje voor ‘Opleiding weergeven in mijn introductie’ weg te halen.
6. Voeg je werkgebied en bedrijfstak toe
Onder ‘Land/regio’ kun je op basis van je postbode je (gewenste) werkgebied toevoegen. Kies daarbij voor de postcode waar je werkt, niet die waar je woont (tenzij dat natuurlijk dezelfde postcode is als je zelfstandig ondernemer bent). Werkgevers en recruiters zoeken namelijk vaak op postcode of binnen een bepaalde straal van een postcode.
7. Pas de url van je LinkedIn-profiel aan
Op het moment dat je een LinkedIn-profiel aanmaakt, worden er een aantal cijfers en getallen achter de url geplaatst. Dit ziet er niet zo mooi uit en is ook niet handig als je je LinkedIn-profiel bijvoorbeeld op je visitekaartje wilt vermelden. Gelukkig kun je de url aanpassen. In deze video leg ik uit hoe:
Bonustip: heb jij een veelvoorkomende voor- en achternaam en is deze url al bezet? Draai ze dan bijvoorbeeld om (bijvoorbeeld: jansen-jan) of gebruik je initialen). Vul hier geen bedrijfsnaam of functie in. Deze informatie kan immers veranderen en een eenmaal aangemaakte url wil je niet meer aanpassen, omdat mensen die je oude url gebruiken dan een foutmelding krijgen.
Meer tijdwinst en waardevolle leads
Wil je LinkedIn slim voor je laten werken? Dat merk je direct als je dit Playbook gebruikt. Houdt het bij de hand en zet deze methode consistent in. Het levert je tijdwinst én meer waardevolle leads op.
✅ Vergroot jouw zichtbaarheid en wordt beter gevonden
✅ Laat je netwerk groeien met relevante connecties
✅ Onderstreep je expertstatus
✅ Trek vaker betere klanten aan
Je steunt hiermee Stichting Bartimeus, zij helpen blinden en slechtzienden aan het leven dat bij hen past 🤝🏻
Download
8. Zorg ervoor dat je contactinformatie up-to-date en compleet is
Je kunt in de Contactgegevens op LinkedIn verschillende contactmogelijkheden opnemen, waaronder je e-mailadres, je telefoonnummer en website. Hoe makkelijker je het mensen maakt om contact met je op te nemen, hoe groter de kans dat ze dat ook daadwerkelijk doen.
Goed om te weten: je telefoonnummer is alleen voor je eigen connecties zichtbaar. Tip: via de LinkedIn-app kun je met 1 klik iemand bellen.
Je publieke url, adres, website(s) en Twitter-account zijn voor iedereen zichtbaar en van je verjaardag kun je zelf bepalen voor wie het zichtbaar mag zijn.
Ook kun je maximaal drie websites toevoegen. Voeg naast de url van je homepage bijvoorbeeld een link toe naar je onweerstaanbare weggever of een LinkedIn Groeigesprek. (30 min videocall, tijdelijk kosteloos t/m 28 februari ’23)
9. Schrijf een aantrekkelijk Info-stuk
In je Info-stuk (voorheen Samenvatting) kun je dieper ingaan op wie jij bent en wat je voor iemand kunt betekenen. Zorg ervoor dat dit stuk compleet, concreet en klantgericht is. Veel mensen slaan het over of maken zich er met een paar zinnen vanaf. Zonde, want met een sterk Info-stuk kun je er écht uitspringen op LinkedIn en ervoor zorgen dat jouw ideale klant contact met jou opneemt. Vergeet dus ook niet om een call to action met contactgegevens toe te voegen.
Belangrijk: schrijf dit stuk in de eerste persoon (‘ik ben…’) en niet in de derde persoon (‘Jan is…’). De derde persoon komt een stuk afstandelijker over en wekt de indruk dat het over iemand anders gaat. Je Info-stuk gaat echt over jou.
Bonustip: in je Info-stuk heb je geen opmaakmogelijkheden en tools als Yaytext gebruiken is niet wenselijk, omdat de tekst dan niet leesbaar is voor blinden en slechtzienden die een screenreader gebruiken. Gebruik dus hoofdletters om kopjes te maken en gebruik emoji’s om een opsomming toe te voegen, zoals ✔💡💚1️⃣2️⃣▶.
Vind je het lastig om je Info-stuk zelf te schrijven? Je bent niet de enige😀 Laat mij je hierbij helpen.
10. Voor jou: zet creatormodus aan
‘Word ontdekt, toon content op uw profiel en krijg toegang tot tools voor creators’ Dit is slogan waarbij LinkedIn creatormodus promoot. Met deze merk je meer en meer dat bepaalde functies alleen toegankelijk zijn als je deze activeert. Dit is zo gepiept en het helpt je aan meer creativiteit zoals een LinkedIn Live sessie, audio-event en nieuwsbrieven. Creatormodus aan hebben staan helpt ook in je vindbaarheid en branding door het toevoegen van max. 5 hashtags. Ook handig: je kan een extra, klikbare link toevoegen die bovenaan je profiel komt te staan. De optie om te connecten kan nog steeds maar ‘volgen’ wordt de standaard actie. Opvallen en relevant bereik wordt dus in deze tijd van digitale herrie een stuk makkelijker met creatormodus.
11. Benut de sectie Uitgelicht
In je Info-stuk vertellen wie je bent, wat je kunt en wat je ‘why’ is, is één. Maar het is nóg beter om het te laten zien. Dat doe je in de sectie Uitgelicht, één van mijn favoriete LinkedIn functies. Hier kun je allerlei content delen die je graag onder de aandacht wilt brengen. Bijvoorbeeld een blog van je website, een LinkedIn-post die het goed heeft gedaan of een voorstelvideo. Alles wat bijdraagt aan jouw autoriteit is geschikt.
Bonustip: voeg minimaal 2 items toe aan de Uitgelicht-sectie. Dat ziet er gewoon mooier uit. Of 3 zoals ik hieronder doe. Dan hoeven mensen niet te scrollen en is de kans groter dat ze daadwerkelijk doorklikken. Ook hier geldt: less is more.
12. Vergeet je aanbevelingen niet
Aanbevelingen vergroten je sociale bewijskracht en wekken vertrouwen bij je profielbezoekers. Dit zijn reviews en kan je niet zelf op je profiel zetten, alleen andere LinkedIn-gebruikers kunnen dat doen. Vergeet dus niet om tevreden klanten om een aanbeveling te vragen én geef zelf ook eens (ongevraagd) een aanbeveling aan iemand met wie je prettig hebt samengewerkt. Hoe cool is dat? Beschrijf met welk probleem je bij de ander kwam, hoe de samenwerking met de ander eruitzag en wat het resultaat ervan was.
Ook hier geldt: liever een paar écht goede aanbevelingen dan een paar halfslachtige. Door middel van een schuifje kun je bepalen welke aanbevelingen je wel en niet wilt tonen op je profiel.



13. Vaardigheden en onderschrijvingen
Het invullen van je vaardigheden helpt je beter gevonden te worden door potentiële klanten of werkgevers. Daarnaast doet LinkedIn suggesties in de timeline van je connecties op basis van je vaardigheden, waardoor je extra zichtbaar wordt.
Onderschrijvingen zijn een soort light-versie van aanbevelingen. Je vult in over welke vaardigheden je beschikt en andere mensen kunnen deze vervolgens onderschrijven. Iemand ‘endorsen’ kost minder tijd dan een aanbeveling schrijven en sommige mensen ‘endorsen’ anderen in de hoop dat ze zelf ook weer ‘endorsed’ worden. Dat maakt onderschrijvingen minder geloofwaardig en waardevol en dan een sterke aanbeveling.
Tip: je kan voor een aantal vaardigheden een quiz doen op je eigen profiel. Als je 15 vragen beantwoord en minimaal 70% goed hebt verdien je een badge.🏆 Veel quizes zijn ict georiënteerd zoals C++, C# Indesign, Sharepoint etc.
Kom in gesprek en je mist geen kans meer.
Laat jij duizenden euro’s omzet liggen op LinkedIn?
Ontdek je groeikansen in een kosteloos LinkedIn G roeigesprek. Er zijn max. 2 gesprekken per maand beschikbaar, vol = vol.
14. Voeg de uitspraak van je naam toe
Werk je veel met het buitenland of heb je een naam die (ook) door Nederlanders vaak verkeerd uitgesproken wordt? Spreek je naam dan in en voeg de opname toe aan je LinkedIn-profiel. Je hebt er 10 seconden de tijd voor, dus ik hoop dat je een korte naam hebt😁. Inspreken en toevoegen is overigens app only. Dan verschijnt er een icoontje van een megafoon achter je naam waarop je kunt klikken om de opname te beluisteren. Zelf gebruik ik hem om de uitspraak van een naam eerst te beluisteren voordat ik een LinkedIn audiobericht stuur naar een connectie.💡



15. Hoort erbij: je ervaring invullen
Hoewel je LinkedIn-profiel inmiddels veel meer is dan een digitaal cv, blijft het belangrijk om je relevante ervaring op te nemen en duidelijk te omschrijven wat je activiteiten zijn. Vergeet ook niet je profiel te koppelen aan de bedrijfspagina van het bedrijf. Dit kun je ook doen als je zelfstandig ondernemer bent, of als je je bedrijfspagina verder niet gebruikt. Een bedrijfspagina met logo op je profiel ziet er namelijk mooier en professioneler uit.



16. Wees creatief met je ervaring
Daarmee bedoel ik natuurlijk niet dat je er dingen in zet die niet kloppen 😉 Maar je kunt je ervaring wel op een minder cv-achtige manier presenteren, zoals ondernemerscoach Selma Foeken heeft gedaan. In haar ervaring staan haar diensten met een linkje naar een webpagina met meer uitleg erbij. Een mooie manier om je aanbod onder de aandacht te brengen!
Je kunt natuurlijk ook onderscheid maken tussen verschillende doelgroepen, als je bijvoorbeeld zowel voor zelfstandig ondernemers als MKB werkt.



17. Zorg dat je profielfoto voor iedereen zichtbaar is
Regelmatig kom ik profielen tegen met een foto die niet zichtbaar is voor mij, omdat de eigenaren (vaak onbewust) hebben ingesteld dat hun foto alleen zichtbaar mag zijn binnen hun eigen netwerk. Dit helpt niet als je je netwerk op LinkedIn wilt opbouwen. Mensen willen immers graag zien met wie ze te maken hebben. Zet je profielfoto dus altijd op ‘openbaar’, zodat ook mensen die niet ingelogd zijn je foto kunnen zien.



Hetzelfde geldt voor je volledige profiel en je naam. Zet deze ook op volledig zichtbaar. ‘Victor H’. hoort in Opsporing Verzocht, niet op LinkedIn 😉



18. Zorg voor een ijzersterk wachtwoord
Veel mensen kiezen voor verschillende sites hetzelfde, gemakkelijk te onthouden wachtwoord. Het nadeel hiervan is dat makkelijke wachtwoorden gemakkelijker te hacken zijn en dat je bij een hack meteen overal je wachtwoord moet aanpassen. Kies dus, zeker voor belangrijke sites als LinkedIn, voor een ijzersterk wachtwoord. Een sterk wachtwoord bestaat uit minimaal 8 tekens, symbolen en cijfers. Of gebruik een wachtwoord zin. Tip: gebruik een uniek wachtwoord en verander het regelmatig.
Bonustip: gebruik een password manager zoals Bitwarden of 1Password om voor elke site een uniek wachtwoord te genereren. Het enige wat je dan hoeft te onthouden is het hoofdwachtwoord. Dit scheelt je elke keer een wachtwoord invoeren (of opnieuw opvragen).
19. Activeer dubbele verificatie
Twee-factor-authenticatie (of kortweg: 2FA) houdt in dat je naast een wachtwoord een extra code nodig hebt om in te loggen. Deze code krijg je via sms of bijvoorbeeld de Google Authenticator app. Zeker in combinatie met de vorige tip, maak je het kwaadwillenden dankzij deze extra beveiligingslaag flink lastiger om in te breken in je account. Hier kun je het instellen voor je eigen account.
20. Voeg je eigen achternaam toe
Ben je (nog niet zo lang) getrouwd en gebruik je de naam van je partner? Vergeet dan ook niet je eigen achternaam toe te voegen, zodat je ook op je andere naam gevonden kunt worden. Dit kun je doen door te klikken op ‘Voormalige naam toevoegen’. Je kunt er zelf voor kiezen aan wie je deze naam wilt laten zien.
21. Vergeet je vrijwilligerswerk niet
Ervaring is méér dan formele werkervaring. Doe je dus vrijwilligerswerk of heb je dat in het verleden gedaan? Dan kun je dat ook aan je LinkedIn profiel toevoegen, net zoals ik dat hier doe. Er is een apart profielonderdeel ‘Ervaring als vrijwilliger’, dat is de uitgelezen plek om je ervaring als vrijwilliger te vermelden. Echt doen!
22. Check je profielbezoekers (en volg op)
Op het moment dat je profiel geoptimaliseerd is en je actiever wordt op LinkedIn, zul je merken dat je meer profielbezoekers krijgt. Check regelmatig wie je profiel bezocht hebben en link met deze mensen als er een match is. Ga er niet van uit dat ze jou wel een uitnodiging zullen sturen als ze interesse hebben om te linken, veel mensen zijn hierin afwachtend. Met de gratis versie van LinkedIn kun je alleen de laatste 4 profielbezoekers bekijken en moet je dus iets vaker inloggen. Wil je meer relevante profielbezoekers? Zorg dat je profiel compleet en klantgericht is opgesteld.



Met een Premium account kan je o.a. alle profielbezoekers van de laatste 90 dagen zien. Benieuwd naar de andere verschillen? Lees dan mijn artikel: LinkedIn Premium: wat het is en of je het (niet) nodig hebt.
23. Last but not least: maak een bedrijfspagina aan
Zoals eerder aangegeven: voor elk bedrijf (zzp’er of groter) is het slim om een bedrijfspagina aan te maken. Niet alleen ziet het er mooier en professioneler uit als je je profiel koppelt aan je bedrijfspagina, het wekt ook vertrouwen bij je profielbezoeker. Zorg er ook voor dat je je bedrijfspagina compleet invult. Is zo gepiept. Of laat mij je helpen. Upload dus ook hier een achtergrondfoto en vul de paginabeschrijving in.
Lees ook: LinkedIn bedrijfspagina: 10 nieuwe features die je niet wilt missen
Zo! Je hebt het lezen van deze blogpost overleefd😉. En nu nog ‘even’ toepassen, daar zit het ‘em in. Hopelijk heb ik je met deze LinkedIn-profiel tips wat op weg kunnen helpen om jouw profiel (verder) in te richten. Er is nog veel meer over LinkedIn te vertellen dan ik in deze blog kwijt kan.
Vind je alles nalopen en slim toepassen toch wat veel en wil je vlot de juiste stappen zetten? Bekijk dan hier de optie om je LinkedIn profiel (en evt. pagina) onweerstaanbaar op te stellen. Doe ik voor je, beloofd. Liever eerst in gesprek via video? Dat kan altijd, boek via de link hieronder direct in mijn agenda een afspraak. Ik kijk er naar uit met je in gesprek te gaan!
👉🏻 Benieuwd hoe ik jou help alles uit LinkedIn te halen? Kom dan in gesprek. Je krijgt direct praktisch advies. Boek hier je LinkedIn Groeigesprek. (videocall van 30 min., tijdelijk kosteloos t/m 28 februari ’23)
Over Rivercloud: 100% LinkedIn specialist



Victor Huiting is eigenaar van Rivercloud, officieel ‘LinkedIn Certified’ en sinds 2007 100% LinkedIn specialist. Hij helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan meer zichtbaarheid en laat je zien hoe je meer klanten aantrekt met LinkedIn. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over de kracht van dit mooie social medium. Neem gerust contact op: tel. 030-80 80 454 / victor@rivercloud.nl