19x Belangrijk advies voor optimale groei via LinkedIn

26 maart, 2024

Ben je benieuwd hoe LinkedIn slim voor je kan werken? Wil je inzichten en ideeën opdoen? Deze keer geen tips van mijzelf, wel heldere inzichten van 19 mensen die ik vroeg naar hun allerbeste LinkedIn advies. Ik had het voorrecht met ze in gesprek te gaan en deel ik in dit artikel hun tips over hoe dit mooie platform bijdraagt aan groei. Doe er je voordeel mee!

Even voorstellen & LinkedIn advies:

Joske Kuut, hospitality trainer & coach.
‘Een goede profielfoto is misschien wel het allerbelangrijkst. Als die namelijk vaag is, haken mensen direct al af.’

Sanne Oele – Den Hartog, virtueel assistent voor zzp en mkb.
‘Mijn beste LinkedIn advies in een notendop: blijf jezelf, luister goed naar je eigen gevoel en ga absoluut niet posten voor het posten. Deel kennis waar je doelgroep wat aan heeft of reageer op posts van je doelgroep, maar doe nooit zomaar iets ‘omdat anderen zeggen dat het nu eenmaal zo hoort.’

Sanne Oele
Gerhard Brethouwer

Gerhard Brethouwer, expert in medewerkersonderzoek en klantentevredenheidsonderzoek:
‘Gebruik LinkedIn vooral voor zakelijke doeleinden (het delen van zakelijke ervaringen en successen, maar ook voor het vragen van eerlijk zakelijk advies); gebruik LinkedIn dus vooral niet voor het delen van het wel en wee/zakelijk succes van je eigen kinderen; mensen gaan zich dan toch ‘sociaal verplicht’’ voelen om daarop  te reageren, terwijl volgens mij vrijwel niemand op deze info zit te wachten. En: bij connectieverzoeken voor mensen die je nog niet persoonlijk kent, altijd eerlijk en concreet aangeven waarom je wilt linken en wat je zakelijk verwacht van het nieuwe contact.’

Bart Huisinga, Bartmanzboot: prijswinnende vergaderlocatie op de Vecht:
‘Beste tip: het woordje AND! Zoek je bijvoorbeeld managers bij KLM, zoek dan op ‘manager AND KLM’ en dan krijg je alle managers die werkzaam zijn of waren bij KLM. Volgens mij kennen weinigen deze manier van zoeken.’

Bart Huisinga
Diana Stout

Diana Stout, finance professional & MKB-adviseur:
‘Laat je zakelijke zelf zien. Laat je zien = durf onderscheidend te zijn.  Laat je zakelijk zien = wees sterk op de inhoud en je capaciteiten. Laat je zelf zien = dus niet iemand anders.’

Stop met LinkedIn gebruik zoals het 'hoort' - Hannelore

Linkedin profielfoto5 small
Miranda Hogeboom

Miranda Hogenboom, projectmanager en contentmanager:
‘Zorg dat lezers je leren kennen. Als persoon. Zodat ze erop vertrouwen dat je waarmaakt wat je zegt te kunnen. Zonder dat je dat in ieder bericht hoeft te etaleren.’


Emma van der Deijl
, foodfotograaf en receptenontwikkelaar
:
‘Ga niet mensen zitten DM’en omdat ze een keer een post van je interessant vinden. De kans is groot dat ze je dan veel te opdringerig vinden en gillend wegrennen’

Emma vd Deijl
Diederik Kolb

Diederik Kolb, lean & agile coach en verandermanager:
‘Gebruik LinkedIn om anderen te helpen. Wijs iemand op een klus of vacature, deel een bericht van iemand die een baan zoekt, geef iemand een compliment.’

Hannelore Kron, positionering en website-advies:
‘Stop met LinkedIn gebruiken zoals het ‘hoort’ en ga leuke dingen delen waar je zelf ook blij van wordt en die jou laten zien zoals je echt bent. Ben je een nerd, heb je een rauw randje, ben je een chaoot. Allemaal goed.’

Hannelore Kron
Esther va Apeldoorn

Esther van Apeldoorn, verlieskundige:
‘Laten zien wie je bent en wat je doet door kennis en ervaringen te delen, niet door promopraatjes. En elkaar helpen door te delen, daar geloof ik echt in, doorverwijzen naar elkaar, attenderen op info die interessant is voor een ander.’

Francine ten Hoedt, auteur en coach:
‘Jou volgen, omdat je altijd van die goede tips geeft, Victor.’

Francine ten Hoedt

Ga voor echte verbinding - Nadia

Zo mis je geen kans meer

Laat jij duizenden euro’s omzet liggen op LinkedIn?

Ontdek je groeikansen in een kosteloos LinkedIn Groeigesprek.
Er zijn max. 2 gesprekken per maand beschikbaar, vol = vol.
Videocall van 30 minuten.

Danitsja Bulatoff

Danitsja Bulatoff, paardencoach, trainster, spreekster en gastdocent:
‘Schrijf altijd een korte persoonlijke boodschap wanneer je een connectie verzoek verstuurd. Hiermee versterk je de relatie. Wanneer je iemand ontmoet hebt kan je bijvoorbeeld refereren aan jullie ontmoeting of gesprek. Ken je iemand nog niet, dan mag je uitnodiging wat mij betreft uitdagender en persoonlijker zijn dan ‘wellicht kunnen we iets voor elkaar betekenen.’

Nadia Lievaart, marketing vanuit verbinding:
‘Ga voor de echte verbinding. Wees niet bang om te schrijven over de dingen die je raakt, zodat je een ander ook raakt. Want dan gaan ze je onthouden.’

Nadia Lievaart

Carin van Wijgerden, copywriter en theesommelier:
‘Ooit had ik moeite met het uitbreiden van mijn LinkedIn-netwerk. Gezien de sector waarin ik toen werkte, het onderwijs. Mensen dachten toen dat ze LinkedIn niet nodig hadden. Ze hadden een vaste baan en dat was dat. Ze hielden ook heel vast aan dat concept van een vaste baan. De vaste baan bestaat niet. Dat is een illusie. “Bedrijven” komen en gaan. En zelf verander je ook om de zoveel jaar. Je interesses worden anders. Je kan bepaald werk ontgroeien. Je wilt wat anders.

Tegenwoordig vind ik connecties uitbreiden via LinkedIn heel gemakkelijk. Dat kan via het posten van content. Zelf vind ik het leuker, en wat dus meer bij mij past, om te reageren op de content van anderen. En dan met name onderwerpen waarvan ik wel het één en ander weet. (Ik zal het bescheiden houden.) Op die manier krijg je heel snel heel veel nieuwe connecties. Ik word als het ware “uitgenodigd” door anderen. Heel gemakkelijk eigenlijk. Als je kennis deelt, wat dus ook via het geven van je mening kan, trekt dat gelijkgestemden aan. En zo breidt je netwerk zich relatief snel uit. En ieder van al die mensen kan een theedrinker zijn. Ik ben daar dan eigenlijk niet zo mee bezig. Ik ben niet zo van de dwingende sales. Ik ben meer van doen wat bij mij past. En dat geeft een positieve flow. Dus ja, ik verkoop thee. En ja, dat kan je dan zien als je op mijn profiel kijkt. En ja, voel je welkom om mijn webshop te besnuffelen. It’s all good.

Netwerken gaat eigenlijk nooit om verkopen. Netwerken gaat over elkaar helpen en elkaar business te gunnen. En dan als iemand iets nodig heeft, dan zeg jij (of de ander): “Oh, wacht, dan moet jij bij … zijn.” LinkedIn is bovendien ook leuk voor het vormen/bijstellen van je mening. Wat zegt een ander? Welk interessant artikel zie ik daar? Lekker grasduinen in al die kennis en meningen.’

Anja Veldhuizen, IT en tech recruiter:
‘Mijn nr. 1 tip: Als je iemand wilt uitnodigen om te contacten, stuur er altijd een persoonlijk bericht bij, waarom je de ander uitnodigt om te contacten en wat je eventueel voor elkaar kunt betekenen. Dan is er ook duidelijkheid over en weer.’

Anja Veldhuizen

Ik ben groot fan van LinkedIn - Esther Bekker

Linkedin profielfoto3 small
Pieter Koevoets

Pieter Koevoets, loopbaancoach en sollicitatietrainer:
‘Er zijn veel tips te noemen, maar eentje wil ik eruit lichten: Zorg voor een actuele functietitel in de kopregel. Ook als je ZZP’er bent, dan kom je er niet door te vermelden dat je eigenaar of freelancer bent. En laat dan ook in het Info-stuk aan de lezer zien wat jouw toegevoegde waarde is en waarom ze jou moeten hebben. En dan is het verstandig om ook hier, voor 2e en 3e graads connecties, jouw telefoonnummer en email hebt staan.’

Esther Bekker, mannenfotograaf:
‘Mijn tip: Toen ik ruim twee jaar geleden mijn LinkedIn account onder een dikke laag stof vandaan haalde, dacht ik dat iedereen op mij zat te wachten als fotograaf. Het ene verkooppraatje na het andere volgde. Resultaat? Nada niks!  Ik ging mezelf inlezen en kwam zo o.a. uit bij de website van Victor. Zijn website staat, als je net zoals ik toen nog een LinkedIn-maagd bent, bomvol waardevolle tips. De tip die ik nog steeds als de meest waardevolle vind is: realiseer je dat mensen zaken doen met mensen. Dus de lezer wil weten wie jij bent en waarom je doet wat je doet. Om jou op deze manier beter te leren kennen. Daar heb je een lange adem voor nodig. Zeker als je nog weinig connecties hebt, adviseer ik om zeer regelmatig te posten. En dan geen verkooppraatjes. Storytelling, adviesposten doen het over het algemeen erg goed. En als je eenmaal de smaak te pakken hebt, dan wil je niks anders meer. Ik ben dan ook een groot fan van LinkedIn. Het heeft mij waardevolle connecties, kennis en klanten opgeleverd.’

Esther Bekker
Christiaan Slierendrecht

Christiaan Slierendrecht, auteur & growth marketing strateeg:
‘Benader contentcreatie en interactie op LinkedIn in de eerste plaats als middel om zelf van te leren en vervolgens anderen te inspireren in het kader van een bredere visie / missie die je leeft’ Zie mijn post hierover.

Gert Jakobs, inspirerend spreker en ex prof wielrenner:
‘Eerlijke posts maken, waar mensen iets van vinden, en daarbij altijd reageren op je comments. Als mensen de moeite nemen te reageren dan verdienen ze ook het respect dat jij terug schrijft, en je reactie dan ook persoonlijk maken. Ik reageer altijd, hoe lang ik er ook voor moet gaan zitten, dat maakt niet uit. En buiten dat ik het zo voel om dat te doen, vindt LinkedIn het ook fijn. Je bericht komt vaker voorbij in je tijdlijn, en is beter voor het algoritme, (dat wist ik niet) maar dat heb ik dan weer van mijn LinkedIn specialist Victor Huiting te horen gekregen. Die bevestiging heeft mij nog meer bewust gemaakt om met comments zeer zorgvuldig om te gaan, bedankt man, #derrrannn

Gert Jakobs
Indra Kusters

Indra Kusters, social media workshops & beheer:
‘Speel en experimenteer met je content. Laat los wat een ander ervan zou kunnen vinden. Alleen zo kom je erachter wat werkt en niet werkt. Wat kan het ergste zijn dat er gebeurt als je op die ‘plaats’ knop drukt..?… precies Dus kom opdagen en ga DOEN.’

19x Belangrijk advies voor optimale groei via LinkedIn

26 maart, 2024

Ben je benieuwd hoe LinkedIn slim voor je kan werken? Wil je inzichten en ideeën opdoen? Deze keer geen tips van mijzelf, wel heldere inzichten van 19 mensen die ik vroeg naar hun allerbeste LinkedIn advies. Ik had het voorrecht met ze in gesprek te gaan en deel ik in dit artikel hun tips over hoe dit mooie platform bijdraagt aan groei. Doe er je voordeel mee!

Even voorstellen & LinkedIn advies:

Joske Kuut, hospitality trainer & coach.
‘Een goede profielfoto is misschien wel het allerbelangrijkst. Als die namelijk vaag is, haken mensen direct al af.’

Sanne Oele – Den Hartog, virtueel assistent voor zzp en mkb.
‘Mijn beste LinkedIn advies in een notendop: blijf jezelf, luister goed naar je eigen gevoel en ga absoluut niet posten voor het posten. Deel kennis waar je doelgroep wat aan heeft of reageer op posts van je doelgroep, maar doe nooit zomaar iets ‘omdat anderen zeggen dat het nu eenmaal zo hoort.’

Sanne Oele
Gerhard Brethouwer

Gerhard Brethouwer, expert in medewerkersonderzoek en klantentevredenheidsonderzoek:
‘Gebruik LinkedIn vooral voor zakelijke doeleinden (het delen van zakelijke ervaringen en successen, maar ook voor het vragen van eerlijk zakelijk advies); gebruik LinkedIn dus vooral niet voor het delen van het wel en wee/zakelijk succes van je eigen kinderen; mensen gaan zich dan toch ‘sociaal verplicht’’ voelen om daarop  te reageren, terwijl volgens mij vrijwel niemand op deze info zit te wachten. En: bij connectieverzoeken voor mensen die je nog niet persoonlijk kent, altijd eerlijk en concreet aangeven waarom je wilt linken en wat je zakelijk verwacht van het nieuwe contact.’

Bart Huisinga, Bartmanzboot: prijswinnende vergaderlocatie op de Vecht:
‘Beste tip: het woordje AND! Zoek je bijvoorbeeld managers bij KLM, zoek dan op ‘manager AND KLM’ en dan krijg je alle managers die werkzaam zijn of waren bij KLM. Volgens mij kennen weinigen deze manier van zoeken.’

Bart Huisinga
Diana Stout

Diana Stout, finance professional & MKB-adviseur:
‘Laat je zakelijke zelf zien. Laat je zien = durf onderscheidend te zijn.  Laat je zakelijk zien = wees sterk op de inhoud en je capaciteiten. Laat je zelf zien = dus niet iemand anders.’

Stop met LinkedIn gebruik zoals het 'hoort' - Hannelore

Linkedin profielfoto5 small
Miranda Hogeboom

Miranda Hogenboom, projectmanager en contentmanager:
‘Zorg dat lezers je leren kennen. Als persoon. Zodat ze erop vertrouwen dat je waarmaakt wat je zegt te kunnen. Zonder dat je dat in ieder bericht hoeft te etaleren.’


Emma van der Deijl
, foodfotograaf en receptenontwikkelaar
:
‘Ga niet mensen zitten DM’en omdat ze een keer een post van je interessant vinden. De kans is groot dat ze je dan veel te opdringerig vinden en gillend wegrennen’

Emma vd Deijl
Diederik Kolb

Diederik Kolb, lean & agile coach en verandermanager:
‘Gebruik LinkedIn om anderen te helpen. Wijs iemand op een klus of vacature, deel een bericht van iemand die een baan zoekt, geef iemand een compliment.’

Hannelore Kron, positionering en website-advies:
‘Stop met LinkedIn gebruiken zoals het ‘hoort’ en ga leuke dingen delen waar je zelf ook blij van wordt en die jou laten zien zoals je echt bent. Ben je een nerd, heb je een rauw randje, ben je een chaoot. Allemaal goed.’

Hannelore Kron
Esther va Apeldoorn

Esther van Apeldoorn, verlieskundige:
‘Laten zien wie je bent en wat je doet door kennis en ervaringen te delen, niet door promopraatjes. En elkaar helpen door te delen, daar geloof ik echt in, doorverwijzen naar elkaar, attenderen op info die interessant is voor een ander.’

Francine ten Hoedt, auteur en coach:
‘Jou volgen, omdat je altijd van die goede tips geeft, Victor.’

Francine ten Hoedt

Ga voor echte verbinding - Nadia

Zo mis je geen kans meer

Laat jij duizenden euro’s omzet liggen op LinkedIn?

Ontdek je groeikansen in een kosteloos LinkedIn Groeigesprek.
Er zijn max. 2 gesprekken per maand beschikbaar, vol = vol.
Videocall van 30 minuten.

Danitsja Bulatoff

Danitsja Bulatoff, paardencoach, trainster, spreekster en gastdocent:
‘Schrijf altijd een korte persoonlijke boodschap wanneer je een connectie verzoek verstuurd. Hiermee versterk je de relatie. Wanneer je iemand ontmoet hebt kan je bijvoorbeeld refereren aan jullie ontmoeting of gesprek. Ken je iemand nog niet, dan mag je uitnodiging wat mij betreft uitdagender en persoonlijker zijn dan ‘wellicht kunnen we iets voor elkaar betekenen.’

Nadia Lievaart, marketing vanuit verbinding:
‘Ga voor de echte verbinding. Wees niet bang om te schrijven over de dingen die je raakt, zodat je een ander ook raakt. Want dan gaan ze je onthouden.’

Nadia Lievaart

Carin van Wijgerden, copywriter en theesommelier:
‘Ooit had ik moeite met het uitbreiden van mijn LinkedIn-netwerk. Gezien de sector waarin ik toen werkte, het onderwijs. Mensen dachten toen dat ze LinkedIn niet nodig hadden. Ze hadden een vaste baan en dat was dat. Ze hielden ook heel vast aan dat concept van een vaste baan. De vaste baan bestaat niet. Dat is een illusie. “Bedrijven” komen en gaan. En zelf verander je ook om de zoveel jaar. Je interesses worden anders. Je kan bepaald werk ontgroeien. Je wilt wat anders.

Tegenwoordig vind ik connecties uitbreiden via LinkedIn heel gemakkelijk. Dat kan via het posten van content. Zelf vind ik het leuker, en wat dus meer bij mij past, om te reageren op de content van anderen. En dan met name onderwerpen waarvan ik wel het één en ander weet. (Ik zal het bescheiden houden.) Op die manier krijg je heel snel heel veel nieuwe connecties. Ik word als het ware “uitgenodigd” door anderen. Heel gemakkelijk eigenlijk. Als je kennis deelt, wat dus ook via het geven van je mening kan, trekt dat gelijkgestemden aan. En zo breidt je netwerk zich relatief snel uit. En ieder van al die mensen kan een theedrinker zijn. Ik ben daar dan eigenlijk niet zo mee bezig. Ik ben niet zo van de dwingende sales. Ik ben meer van doen wat bij mij past. En dat geeft een positieve flow. Dus ja, ik verkoop thee. En ja, dat kan je dan zien als je op mijn profiel kijkt. En ja, voel je welkom om mijn webshop te besnuffelen. It’s all good.

Netwerken gaat eigenlijk nooit om verkopen. Netwerken gaat over elkaar helpen en elkaar business te gunnen. En dan als iemand iets nodig heeft, dan zeg jij (of de ander): “Oh, wacht, dan moet jij bij … zijn.” LinkedIn is bovendien ook leuk voor het vormen/bijstellen van je mening. Wat zegt een ander? Welk interessant artikel zie ik daar? Lekker grasduinen in al die kennis en meningen.’

Anja Veldhuizen, IT en tech recruiter:
‘Mijn nr. 1 tip: Als je iemand wilt uitnodigen om te contacten, stuur er altijd een persoonlijk bericht bij, waarom je de ander uitnodigt om te contacten en wat je eventueel voor elkaar kunt betekenen. Dan is er ook duidelijkheid over en weer.’

Anja Veldhuizen

Ik ben groot fan van LinkedIn - Esther Bekker

Linkedin profielfoto3 small
Pieter Koevoets

Pieter Koevoets, loopbaancoach en sollicitatietrainer:
‘Er zijn veel tips te noemen, maar eentje wil ik eruit lichten: Zorg voor een actuele functietitel in de kopregel. Ook als je ZZP’er bent, dan kom je er niet door te vermelden dat je eigenaar of freelancer bent. En laat dan ook in het Info-stuk aan de lezer zien wat jouw toegevoegde waarde is en waarom ze jou moeten hebben. En dan is het verstandig om ook hier, voor 2e en 3e graads connecties, jouw telefoonnummer en email hebt staan.’

Esther Bekker, mannenfotograaf:
‘Mijn tip: Toen ik ruim twee jaar geleden mijn LinkedIn account onder een dikke laag stof vandaan haalde, dacht ik dat iedereen op mij zat te wachten als fotograaf. Het ene verkooppraatje na het andere volgde. Resultaat? Nada niks!  Ik ging mezelf inlezen en kwam zo o.a. uit bij de website van Victor. Zijn website staat, als je net zoals ik toen nog een LinkedIn-maagd bent, bomvol waardevolle tips. De tip die ik nog steeds als de meest waardevolle vind is: realiseer je dat mensen zaken doen met mensen. Dus de lezer wil weten wie jij bent en waarom je doet wat je doet. Om jou op deze manier beter te leren kennen. Daar heb je een lange adem voor nodig. Zeker als je nog weinig connecties hebt, adviseer ik om zeer regelmatig te posten. En dan geen verkooppraatjes. Storytelling, adviesposten doen het over het algemeen erg goed. En als je eenmaal de smaak te pakken hebt, dan wil je niks anders meer. Ik ben dan ook een groot fan van LinkedIn. Het heeft mij waardevolle connecties, kennis en klanten opgeleverd.’

Esther Bekker
Christiaan Slierendrecht

Christiaan Slierendrecht, auteur & growth marketing strateeg:
‘Benader contentcreatie en interactie op LinkedIn in de eerste plaats als middel om zelf van te leren en vervolgens anderen te inspireren in het kader van een bredere visie / missie die je leeft’ Zie mijn post hierover.

Gert Jakobs, inspirerend spreker en ex prof wielrenner:
‘Eerlijke posts maken, waar mensen iets van vinden, en daarbij altijd reageren op je comments. Als mensen de moeite nemen te reageren dan verdienen ze ook het respect dat jij terug schrijft, en je reactie dan ook persoonlijk maken. Ik reageer altijd, hoe lang ik er ook voor moet gaan zitten, dat maakt niet uit. En buiten dat ik het zo voel om dat te doen, vindt LinkedIn het ook fijn. Je bericht komt vaker voorbij in je tijdlijn, en is beter voor het algoritme, (dat wist ik niet) maar dat heb ik dan weer van mijn LinkedIn specialist Victor Huiting te horen gekregen. Die bevestiging heeft mij nog meer bewust gemaakt om met comments zeer zorgvuldig om te gaan, bedankt man, #derrrannn

Gert Jakobs
Indra Kusters

Indra Kusters, social media workshops & beheer:
‘Speel en experimenteer met je content. Laat los wat een ander ervan zou kunnen vinden. Alleen zo kom je erachter wat werkt en niet werkt. Wat kan het ergste zijn dat er gebeurt als je op die ‘plaats’ knop drukt..?… precies Dus kom opdagen en ga DOEN.’

Deel dit bericht via jouw favoriete platform!

Over Linkleads: 100% LinkedIn specialist

Victor Huiting helpt ambitieuze ondernemers en sales professionals aan betere online zichtbaarheid en het aantrekken van meer betere klanten. Victor is de eigenaar van Linkleads en als een van de eerste in Nederland officieel LinkedIn gecertificeerd.

Sinds 2007 is hij actief op dit platform en 100% LinkedIn specialist. Inmiddels heeft hij honderden mensen getraind en geadviseerd over LinkedIn. Als LinkedIn-expert kent hij de fijne kneepjes van dit mooie social medium. Hij deelt deze inzichten graag met jou, zodat je kunt doen waar jij goed in bent.

Neem gerust contact met hem op: tel 030-80 80 454 of victor@linkleads.nl