10 Sublieme LinkedIn-tips Voor Meer Succes in 2018

10 Sublieme LinkedIn-tips Voor Meer Succes in 2018

Bij LinkedIn zitten ze niet stil. Vorig jaar was enerverend met een compleet nieuwe interface, nieuwe functionaliteiten en werd de grens van 500 miljoen gebruikers gepasseerd. Wat kan je allemaal verwachten dit jaar? En hoe doe je daar slim je voordeel mee? In 2018 verwacht ik de volgende 10 trends en updates in LinkedIn die er voor gaan zorgen dat LinkedIn voor elke ondernemer interessant zal zijn. Ik deel ze graag met je: 10 sublieme LinkedIn tips voor meer succes in 2018.

Leestijd: 3 min.

1. Focus op video

Vorig jaar werd gestart met de uitrol van video voor desktop en de mobiele app. In 2018 gaat LinkedIn de achterstand met andere platforms inhalen met video. In 2018 verwacht ik ondersteuning voor LinkedIn Company pages en livestreaming, startend met de mobiele app. Het zou mij ook niet verbazen als video als communicatietool wordt ingezet bij Groepen en het versturen van privé video berichten via LinkedIn Messaging.

Het medium video is ideaal om je potentiële klanten nieuwsgierig te maken en een goed gemaakte video is voor je bedrijf echt goud waard.

2018 wordt dus dé doorbraak van video. Als het eenmaal zover is, zorg dan dat je er helemaal klaar voor bent. Dit worden zeer waardevolle LinkedIn updates.

Zo plaatste collega LinkedIn trainer Ilse Weijland vlak voor de kerst deze video van 35 seconden:

Als je online meer van jezelf laat zien, is dit het resultaat: ruim 17.000 views, 159 likes, 18 comments, 50 connectieverzoeken én maar liefst 10 leads! En ja, dat kan jij ook.

2. Vertel je eigen verhaal

Het is altijd belangrijk om positief op te vallen en vertrouwen uit te stralen. Dit kun je op LinkedIn onder meer bereiken door bij je updates ook een persoonlijk verhaal te vertellen. Deel een persoonlijke prestatie of een leermoment waar je daadwerkelijk sterker van geworden bent.

Het aantal berichten dat geplaatst en gedeeld wordt, wordt elke dag groter. Het is daarom van groot belang dat je goede content schrijft en boeiend is om te lezen. Een persoonlijk verhaal raakt altijd.

                          ”Always Be Connecting”

3. #Hashtags

Bij Twitter en Instagram zien we niet veel anders dan #hashtags en het heeft er alle schijn van dat ook binnen LinkedIn het gebruik van hashtags alleen maar meer en belangrijker gaat worden in de loop van het jaar.

Zorg er wel voor dat je teksten leesbaar blijven en gebruik hashtags dan ook gedoseerd, maar wees ook niet bang om ze te gebruiken. #rivercloud #linkedintips #linkedinblog

4. Spam

De nieuwe Europese Privacywet, GPDR (General Data Protection Regulation) die medio mei ingaat, zal ervoor zorgen dat bedrijven alleen onder strikte voorwaarden persoonlijke informatie mogen verzamelen en gebruiken. Mijn verwachting is dat LinkedIn een groter doelwit voor spammers zal worden. Dit is geen goed nieuws voor gebruikers, wel goed om op voorbereid te zijn. LinkedIn Messaging en Inmail zullen meer gebruikt gaan worden voor het versturen van ‘onweerstaanbare aanbiedingen’.

Wil je berichten in LinkedIn Messaging verwijderen of rapporteren? Dat doe je zo: klik op de 3 zwarte puntjes in het bericht zelf.

Maak je keuze onderaan door te kiezen voor ‘Delete conversation’ of ‘Report this conversation’

5. Sales Navigator wordt belangrijker

Sales professionals worstelen vaak met het genereren van leads en behalen van hun targets. Binnen LinkedIn zal het vinden van prospects en verkrijgen van nieuwe klanten nog effectiever worden door gebruik te maken van Sales Navigator. Zeker als je in een B2B-omgeving actief bent, kan Sales Navigator een heel goed hulpmiddel te zijn om relevante content te delen en slim in contact te komen met je doelgroep. Marketing en sales gaan anders samenwerken voor het delen van relevante content en het stimuleren van interactie. Sales heeft immers een pijplijn te vullen en business te genereren. Dit vereist wel een andere mindset. Social selling is immers geen quick win en het versturen van sales pitches -bijvoorbeeld net na het connecten- is echt not done.


‘’Social selling is geen sprint, wel een marathon’’

 

Dit jaar worden steeds meer bedrijven data gedreven en gaan hier hun beslissingen op baseren. Met ruim 530 miljoen gebruikers kun je als bedrijf je hart ophalen. Richt je op je specifieke doelgroep en leer nog beter wat de mensen hierin precies bezighoudt, tegen welke problemen zij aanlopen en welke oplossingen van jou optimaal aansluiten. Misschien ben jij wel het antwoord hierop!

Ben je in een B2B markt actief en worstel je als ondernemer of sales professional met het genereren van leads? En ben je benieuwd wat Sales Navigator voor je kan betekenen? Neem dan contact met mij op.

6. LinkedInLocal

LinkedInLocal komt naar Nederland! LinkedinLocal zijn meetups waar je jouw connecties face to face kan ontmoeten. Online wordt dus offline. Een uitgelezen kans om geïnspireerd en gemotiveerd te raken en wellicht samenwerkingen aan te gaan. Op 8 februari is in Den Haag de eerste bijeenkomst.

Ik ben heel benieuwd en er zeker bij aanwezig. De laatste hand wordt nu gelegd aan het inspirerende programma, zie hier meer info. Zie ik je daar op 8 februari?

Een impressie van de meetup in Brussel, juni 2017. De foto is genomen nadat de bar open was…

7. Laat klanten jou vinden

LinkedIn is lang gebruikt voor medewerkers om hun cv op te plaatsen. Recruiters hadden al dit in de beginjaren al snel door. Inmiddels is het wereldwijd uitgegroeid tot het grootste social medium voor de zakelijke markt. Dé plek waar kennis gedeeld wordt, connecties worden gemaakt en gebouwd wordt aan relaties. In 2018 zal het nog belangrijker worden om je profiel goed op orde te hebben. LinkedIn tip: zorg ervoor dat je LinkedIn profiel compleet, concreet en klantgericht is. Klanten weten je zo beter te vinden, binnen en buiten LinkedIn, bijvoorbeeld via Google. En dat levert sneller meer leads op.

Ben je benieuwd of je LinkedIn profiel nog beter kan? Vraag dan via victor@rivercloud.nl een ‘LinkedIn Profielscan’ aan en ontvang < 2 werkdagen een helder overzicht met concrete LinkedIn tips.

Je komt ook professioneler voor de dag. Een half ingevuld profiel met spelfouten en matige foto zie ik helaas maar al te vaak voorbijkomen. Dit is zonde en doet echt afbreuk aan je imago! De eerste indruk wordt steeds vaker online opgedaan. Zorg dat die telt, je krijgt immers geen tweede kans voor een eerste indruk.

LinkedIn tip: LinkedIn is je persoonlijke website, laat dus de beste versie van jezelf zien.

8. Integratie met Microsoft

Nadat LinkedIn door Microsoft is overgenomen, hebben we de eerste stappen naar een nauwere samenwerking gezien. In 2018 zal deze integratie nog beter zichtbaar worden voor de gebruikers, waarbij vooral Office365 en Outlook steeds verder geïntegreerd gaan worden met LinkedIn. Met 1,2 miljard Outlook-gebruikers is dat een flinke operatie.

Er zal een steeds verdere integratie komen tussen de Outlook Inbox, de Outlook kalender en LinkedIn. Zo worden de LinkedIn profielen automatisch ingelezen in Outlook en is deze informatie dan ook direct voorhanden.


9. LinkedIn tip: groepen krijgen een update

In de loop van 2018 worden groepen binnen LinkedIn compleet op de schop genomen. Naar mijn mening is dit hard nodig, Groepen zijn nu het zorgenkindje van LinkedIn. Alleen een facelift zal niet genoeg zijn, ik verwacht een complete makeover. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog onduidelijk, maar het kan bijna niet anders dan dat de onderlinge communicatie binnen deze groepen makkelijker gaat worden. Met (live) video, betere moderatie en slimme tools om met waardevolle content interactie te creëren, kan Groepen weer een tijd vooruit.

10. Groei in communicatie

De groei van LinkedIn zit vooral in het aantal leden. Op dit moment komen er elke seconde twee leden bij. Het belangrijkste is dat er echt contact is met andere professionals. In 2017 hebben we ook een enorme groei in interactie gezien, vooral met textposts in je tijdlijn. In 2018 zal deze groei alleen maar onstuimiger zijn. De algoritmes die LinkedIn toepast worden steeds geavanceerder, waardoor het koppelen van interessante matches steeds beter zal lukken.

Reageer op interessante artikelen op een inhoudelijke en positieve manier. Zo kom je steeds vaker in contact komt met mensen die voor jou een verrijking kunnen zijn op zakelijk en persoonlijk vlak.

Het belooft een veelbelovend jaar te worden. Doe je voordeel met mijn LinkedIn tips!

Wil je zichtbaarder worden en meer klanten aantrekken met LinkedIn? Start dan met de *gratis* LinkedIn Profiel Checklist. Met een tiptop profiel zorg je voor de allerbeste eerste indruk.

Download gratis LinkedIn Profiel Checklist

Vind je deze blog interessant en wil je met mij linken? Leuk! Ik zie je persoonlijke uitnodiging graag tegemoet.

victor huitingTrainer is Victor Huiting, eigenaar van Rivercloud. Victor heeft 15 jaar sales- en acquisitie-ervaring en deelt graag zijn kennis en vaardigheden vanuit zijn eigen praktijk. Als new business specialist & LinkedIn trainer helpt Victor ondernemers en salesmedewerkers met waardevolle inzichten en praktische tips over hoe je meer ideale klanten vindt en aan je bindt. Neem gerust contact met hem op voor meer informatie: tel 030-80 80 454  www.rivercloud.nl / victor@rivercloud.nl. linkedin klein

6 Reacties

  1. Ik heb al en hele tijd een LinkedIn account, maar afgezien van updates van waar ik werk doe ik er eigenlijk vrij weinig mee. Ik weet dat ik er meer mee zou moeten doen. Ik ga alles uit dit artikel zeker in de gaten houden!

  2. Yousra Yasmine 4 maanden geleden

    Wat een handige tips! Deze tips zijn zeker bruikbaar!

  3. Malou 4 maanden geleden

    Bedankt voor de tips, ik moet echt eens wat meer gaan doen met Linkedin!

  4. Naomi 4 maanden geleden

    Handige tips heb je!

  5. Ellen 4 maanden geleden

    Ik deed vroeger meer met LinkedIn dan tegenwoordig, dacht dat de swung er een beetje uit was. Maar als ik jou artikel zo lees valt daar nog genoeg te ‘halen’.

  6. saskia 4 maanden geleden

    Ik heb een linkedin account maar doe er tot nu toe weinig mee. Binnenkort zal ik er toch aan moeten geloven aangezien ik een eigen bedrijfje ga starten het het voornamelijk van online contacten moet gaan hebben.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.